گزارش/

دشواری های عکاسان آذربایجان‌شرقی در روزهای کرونایی

1399/05/20 - 12:13 - کد خبر: 24865
عکاسان

نصر: عکاسان و فیلمبرداران جزو اقشار آسیب دیده از کرونا هستند که روزهای سختی را می‌گذرانند به طوری که برخی از آتلیه‌داران مجبور به لغو پروانه فعالیت و خانه‌نشین شده‌اند.

هر چند با شیوع کرونا صنوف پرشماری با مشکل تعطیلی ناخواسته یا رکود بازار مواجه شدند، اما عکاسان و فلیمبرداران جزو صنف هایی بودند که برنامه هایشان برای حضور در مراسم ها به کلی لغو شد.
تاثیر کرونا بر کسالت بازار عکاسان و فیلمبرداران از این رو مضاعف است که اقتصاد آنان به صنوف دیگری از قبیل آرایشگاه های زنان و تالارها بستگی دارد.
 

تعطیلی کامل و لغو پروانه فعالیت ۲۵ عکاس
رییس اتحادیه عکاسان و صنوف وابسته تبریز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه تابع دستورات ستاد استانی مقابله با کرونا هستیم، گفت: با شیوع ویروس کرونا در کشور، محدودیت های بسیاری برای صنف عکاسان اعمال شد که موجب شد شاغلان در این صنف با مشکلات متعدد اقتصادی روبرو شوند.
حجت میلانی با بیان اینکه ۲ نفر از اعضای این اتحادیه بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند، افزود: ۵۹۷ نفر عضو اتحادیه عکاسان و صنوف وابسته تبریز هستند که با شیوع کرونا ۲۵ نفر از عکاسان به دلیل مشکلات مالی به وجود آمده و به علت ناتوانی در پرداخت اجاره بها اقدام به ابطال پروانه فعالیت خود کرده و خانه نشین شدند.
وی با اشاره به مشکلات معیشتی عکاسان و فیلمبرداران، ادامه داد: صنف عکاسی یک صنف هنری است که درآمدزا نیست و کسانی که به هنر عکاسی علاقمند هستند، بدون چشم داشت به مساله اقتصادی وارد این شغل می شوند .
توان خرید یک ساندویچ را هم نداشتم
یکی از عکاسان تبریز نیز به خبرنگار ایرنا گفت: عکاسی یک هنر است و عشق به آن باعث شده سال ها بدون توجه به مسایل مالی در این صنف فعالیت کنم، ولی با شیوع کرونا و تعطیلی مراسمات جشن و عروسی با مشکلات بسیاری از نظر مالی مواجه شدم.
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی پیش آمده به دلیل شیوع کرونا، اظهار کرد: یک روز  فرزندم از من خواست تا برایش ساندویچ بخرم، ولی من توان خرید حتی یک ساندویچ را نداشتم و برای اینکه پیش فرزندم شرمنده نشوم تا ساعت ۱۲ شب در بیرون خانه منتظر ماندم تا بخواب رود و صبح زود قبل از بیدار شدن او از منزل بیرون زدم.


وضعیت اقتصادی عکاسان مناسب نیست
دبیر اتحادیه عکاسان و صنوف وابسته تبریز نیز در این خصوص گفت: متاسفانه شیوع کرونا و تعطیلی مراسمات جشن و عروسی باعث شد عکاسان و فیلمبرداران با مشکلات مختلف اقتصادی مواجه شوند.
محمد آبرنگ افزود: عید نوروز و اعیاد شعبانیه ، قربان و غدیر روزهای پررونق عکاسان و فیلمبرداران است که متاسفانه به دلیل شیوع کرونا و عدم برگزاری مراسمات جشن و عروسی موجب کسادی بازار این صنف شد.
وی با بیان اینکه قراردادهای مراسمات جشن و عروسی از ماه ها قبل منعقد می شود، ادامه داد: به دلیل شیوع کرونا تمامی مراسمات از اسفند ماه تا به امروز لغو شده و تنها چند مورد مراسم عقد در این مدت برگزار شد .
آبرنگ اظهار کرد: با توجه به عقد قراردادهای مراسمات جشن و عروسی و زمان های برگزاری آنها چک های مختلفی صادر کرده بودم که متاسفانه با لغو مراسمات، اغلب چک ها برگشت خورد بطوری که مجبور شدم خودرویم را به فروش بگذارم.
با وجود بیماری مجبور به فعالیت هستم
یکی از فیلمبرداران تبریزی نیز که بیش از ۲۰ سال است در این حرفه فعالیت می کند، به ایرنا گفت: من یک بیمار تالاسمی مادرزادی هستم که سال ها پیش به بیماری سرطان خون مبتلا شده و تحت درمان قرار گرفته ام.
الهام صداقت با بیان اینکه با شیوع کرونا و تعطیلی مراسمات با مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه شده، ادامه داد: با وجود اینکه بیمار خاص هستم، ولی به دلیل نیاز مالی در مراسمات عقد و عروسی حضور یافتم تا حداقل بخشی از بدهی های خود را تامین کنم.
وی گفت: در یکی از همین مراسم ها با وجود رعایت مسایل بهداشتی و ایمنی درگیر بیماری کرونا شدم و مجبور شدم یکماه در خانه قرنطینه شوم، ولی برای امرار معاش باید فعالیت کنم.
صداقت با بیان اینکه همسرم نیز به دلیل شیوع کرونا دچار مشکل اقتصادی شده است، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل گرانی و افزایش اجاره بها و پول رهن خانه و عدم توانایی ما در پرداخت آن اکنون با وجود داشتن ۲ فرزند در خانه خواهرم زندگی می کنم.


وضعیت مالی عکاسان ناگوار است
معاون اتحادیه عکاسان و صنوف وابسته تبریز نیز گفت: متاسفانه قبل از شیوع کرونا به دلیل اینکه عکاسی پرسنلی توسط پلیس به اضافه ۱۰ و ثبت احوال انجام می شد، صنف عکاسان دچار رکود شده بودند.
محمدرضا قائمی افزود: با شیوع کرونا و تعطیلی مراسمات جشن و عروسی نیز تمامی قراردادهای لغو شد و عکاسان و فیلمبرداران در ایام پرکار، بیکار شدند.
وی ادامه داد: ۹۸ درصد عکاسان و فیلمبرداران در حالت تعطیلی هستند و با مشکلات مختلف اقتصادی مواجه هستند.
انتهای پیام/

پژوهشیار