رییس سازمان جهاد دانشگاه آذریجان شرقی در نشست خبری:

بیش از 20 درصد زوج های استان، مشکل فرزندآوری دارند/ لزوم توجه سازمان های بیمه به هزینه درمان زوج های نابارور

1399/05/20 - 08:53 - کد خبر: 24826
جعفر محسنی

نصر: رئیس سازمان جهاد دانشگاه آذریجان شرقی گفت: تعداد خانواده هایی که مشکل فرزندآوری دارند در استان 20 درصد است که در کل دنیا این رقم 15 درصد است.

به گزارش نصر، جعفر محسنی، رییس سازمان جهاد دانشگاه آذریجان شرقی، در نشست خبری به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی روز یکشنبه 19 مرداد در سالن کنفرانس این سازمان، تعداد خانواده هایی که مشکل فرزندآوری دارند را در استان 20 درصد اعلام کرد و اذعان داشت: در کل دنیا این رقم 15 درصد است، اما متاسفانه این رقم در کشور ما بیش از 20 درصد است و بیشتر این خانواده ها نیز از طبقه بی بضاعت و کم درآمد هستند که هزینه درمان مشکل خود را ندارند.
وی با اشاره به اینکه بیمه هیچ گونه حمایتی از این خانواده ها نمی کند، تصریح کرد: متاسفانه از نظر سا زمان بیمه، ناباروری جزء بیماری ها محسوب نمی شود و در مملکتی که رشد جمعیت آن منفی است و افرادی که می توانند با صرف هزینه، فرزندآوری کنند و به رشد مثبت جمعیت کمک کنند، مورد هیچ گونه حمایتی قرار نمی گیرند و بهتر است بیمه در این امر ورود کند و زوج های نابارور را تحت پوشش خود قرار دهد.
محسنی در حال حاضر شانس موفقیت درمان ناباروری را در استان 40 درصد خواند و تصریح کرد: بخش عمده شکست ما، در انتقال جنین به رحم مادراست که ناشی از اختلالات ژنتیکی جنین می باشد و برای حل این مشکل در سال 1397 بخش تشخیص اختلالات ژنتیکی جنین در جهاد دانشگاهی استان راه اندازی شد.
وی افزود: بعد از راه اندازی این بخش، شانس ما در درمان ناباروری به نزدیک 50 درصد رسیده است و از آنجایی که جنین باید تا روز سوم و نهایتا تا روز ششم به رحم مادر انتقال داده شود، نمونه گیری از جنین برای تشخیص احتمال وجود ناهنجاری ژنتیکی در آن، روز سوم است.
 رییس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی، تعداد مراجعه کنندگان مرکز درمان ناباروری جهاد داشگاهی را ماهانه دو هزار نفر خواند و تصریح کرد: هزینه درمان یک زوج نابارور در مرکز جهاد دانشگاهی استان با تعرفه در نظر گرفته شده 70 میلیون ریال و در در مراکز خصوصی، 110 میلیون ریال است.
 
لزوم توجه به بحران های اجتماعی ویروس کرونا
محسنی در ادامه به بحث ویروس کرونا اشاره کرد و اذعان داشت: متاسفانه برای اتمام این ویروس آینده مشخصی نداریم، چرا که مدیریت بیولوژیکی این بیماری از دست ما خارج است.
وی افزود: در بحث ویروس کرونا علاوه بر آسیب های اقتصادی و ضرر و زیان مشاغل مختلف، باید بحران های اجتماعی و آسیب های حاصل از آن در پی شیوع این ویروس را نیز در نظر بگیریم.
محسنی ادامه داد: همزمان با ویروس کرونا، رشته دوخت و طراحی و کارگاه تولید ماسک، در جهاد دانشگاهی استان راه اندازی شد که در راستای توانمندسازی زنان بی سرپرست خانواده و کسب درآمد آنان، از این قشر از جامعه برای تولید ماسک استفاده کردیم.
رییس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی، تعداد استفاده کنندگان از خدمات آموزشی جهاد دانشگاهی را در سال گذشته 40 هزار نفر عنوان کرد و اذعان داشت: بعد از شیوع ویروس کرونا اکثریت خدمات آموزشی جهاد دانشگاهی، با استفاده از سامانه امجد، به صورت مجازی انجام می شود.
وی افزود: مشکل اساسی در آموزش مجازی، ضعیف بودن زیرساخت های IT کشور و مشکلات اینترنتی است که برای حل آن نیازمند تلاش فراوان در این حوزه هستیم.
 
رسالت اصلی جهاد دانشگاهی تبدیل دانش به ثروت است
محسنی رسالت اصلی جهاد دانشگاهی را تبدیل دانش به ثروت دانست و خاطرنشان کرد: هدف جهاد دانشگاهی، حرکت در مسیر دانش و فعالیت های پژوهشی است که بتواند دانش را به ثروت تبدیل کند.
وی افزود: الگوی جهاد دانشگاهی، دانشگاه نسل سوم است و چون قبل از انقلاب دانشگاه ها صرفا نسل اول بودند، شیوه های تازه برای مدیریت دانشگاه ها لازم بود تا بتواند علم را به ثروت تبدیل کند.
محسنی بیشتر رشته های موجود در جهاد دانشگاهی را بر پایه کسب مهارت خواند و اذعان داشت: در حال حاضر در دانشگاه علمی کاربردی 600 نفر دانشجو در رشته های مختلف مشغول تحصیل هستند که بیشتر رشته ها را به سمتی سوق داده ایم که بعد از فارغ التحصیلی  دانشجو بتواند وارد بازار کار شود نه آنکه منتظر استخدام از سوی سازمان های دولتی باشد.
 
همدلی مسئولان برای جلوگیری از حذف شدن بازار تاریخی تبریز از فهرست آثار یونسکو
در ادامه این نشست احد حاجی بلند، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان، به آتش سوزی بازار تاریخی تبریز اشاره کرد و اذعان داشت: بازار سرپوشیده تبریز، به عنوان بزرگترین و زیباترین بازار مسقف جهان، میراث تاریخی ملی و بین المللی است.
وی افزود: برای جلوگیری از حذف شدن آن از آثار تاریخی یونسکو، که اخیرا توسط سازمان یونسکو پیشنهاد شده است، همدلی و هماهنگی بیشتر سازمان میراث فرهنگی، شهرداری تبریز، هیئت امنای بازار و اصناف و کسبه را  می طلبد.
انتهای پیام/

پژوهشیار