خبر/

۳۴۷ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان اردبیل تحت مداوا هستند

1399/05/19 - 16:19 - کد خبر: 24808
ویروس کرونا، کرونا

نصر: استان اردبیل در شیوع ویروس کرونا همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد و هم‌اکنون ۳۴۷ بیمار مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی این استان تحت مداوا هستند.

به گزارش نصر، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به آمار بالای بستری بیماران کرونا در این استان اعلام کرد: از این تعداد، ۶۹ نفر بیمار بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان تحت مداوا قرار دارند.
شهرام حبیب‎زاده با اشاره به بستری شدن ۴۵ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل طی ۲۴ ساعت گذشته افزود: از این تعداد بیمار مبتلای جدید ۲۷ نفر در شهرستان اردبیل، پنج نفر در پارس‌آباد، چهار نفر در مشگین‌شهر، چهار نفر در گرمی و پنج نفر در خلخال طی شبانه‌روز گذشته پذیرش و بستری شده‌اند.
وی از ترخیص ۴۲ نفر از مبتلایان به کرونا در استان طی ۲۴ ساعت گذشته پس از بهبودی نسبی خبر داد و بیان کرد: متاسفانه ۶ نفر از مبتلایان بستری استان اردبیل نیز در شبانه‌روز گذشته جان خود را به علت ابتلای به کرونا از دست دادند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از عموم اهالی و مسافران این استان خواست تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، شستن دست‌ها و فاصله گذاری اجتماعی جان خود را از خطر ابتلا به کرونا محافظت کنند.
وی با اشاره به کاهش نسبی تعداد مراجعان به مراکز درمانی استان اردبیل با علائم ابتلای به کرونا اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد از مبتلایان کرونای بستری در مراکز درمانی استان با تنفس مصنوعی زنده مانده‌اند.
دکتر حبیب‌زاده، روند کاهشی مراجعان به مراکز درمانی استان با علائم کرونا را ناشی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی از هفته پیش توسط مردم عنوان کرد و گفت: برغم کاهش جزیی بستری بیماران کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل، وضعیت این استان همچنان قرمز بوده و رعایت پروتکل‌ها و الزامات بهداشتی باید با شدت ادامه یابد.
وی تلاش و زحمات کارکنان امور پزشکی، پرستاری و حتی نیروهای خدماتی و اداری بخش‌های کرونای مراکز درمانی استان اردبیل را ایثارگرانه خواند و اضافه کرد: تداوم وضعیت قرمز کرونا باعث فرسودگی و خستگی مفرط آنها شده و موجب اختلال در خدمات‌رسانی به مردم خواهد شد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از عموم اهالی این استان خواست تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، پرهیز از ازدحام غیرضروری، شستن دست‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی، به خروج استان از وضعیت قرمز کرونا در هفته‌های آتی کمک کرده و متولیان امر را در ثبات نسبی کنترل و پیشگیری از شیوع کرونا یاری کنند.
وی به اهالی استان اردبیل هشدار داد که وضعیت کرونا در این استان همچنان قرمز است و عبور از فاز دوم اپیدمی کرونا بدون رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و همکاری مردم میسر نیست.
بنا به این گزارش، استان اردبیل که طی سه هفته گذشته بالاترین میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در پنج ماه گذشته را تجربه کرده، از هفته گذشته در ردیف استان‌های با وضعیت قرمز قرار گرفته است.
با وجود نوسان جزیی تعداد فوت افراد مبتلا به کرونا طی روزهای گذشته در استان اردبیل، به طور متوسط روزانه بیش از ۶۰ فرد مبتلای جدید در مراکز درمانی این استان بستری می‌شوند.
ستاد مدیریت و کنترل بیماری کرونا در استان اردبیل با انتشار اطلاعیه‌ای، استفاده از ماسک، رعایت فاصله ۲ متری، اجتناب از شرکت در مراسم و مراکز تجمع افراد و خارج نشدن افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای از منزل را برای کنترل کرونا الزامی اعلام کرد.
این ستاد با هشدار جدی به شهروندان درباره تبعات سخت عمل نکردن به توصیه‌های بهداشتی و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی اعلام کرد که شهروندان استان باید مراسم عروسی و عزا را تعطیل کرده و از هر گونه تجمع و ازدحام به هر بهانه‌ای پرهیز کنند.
خودداری از حضور در اماکن و مراسم پرازدحام، استفاده از ماسک و شستن دست‌ها، سه راهکار اساسی مقابله با ابتلا به کرونا اعلام شده است.
این روزها در پس هشدار ستاد مدیریت کرونا در استان اردبیل، استفاده اهالی از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی بیشتر مشهود است و شهروندان بیشتر از گذشته با احساس مسوولیت، توصیه‌های بهداشتی را در مهار کرونا رعایت می‌کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار