رییس هیات تیراندازی با کمان استان؛

مسابقات تیراندازی با کمان با رعایت الزام های بهداشتی برگزار می شود

1399/05/19 - 14:00 - کد خبر: 24784
تیراندازی

نصر: رییس هیات تیراندازی با کمان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه رشته ورزشی تیراندازی با کمان انفرادی و با رعایت پروتکل های بهداشتی دنبال می شود، گفت: قرار است ۳۰ مرداد ماه جاری مسابقات تیراندازی با کمان استانی در محل خود باشگاه ها برای اولین بار در کشور برگزار شود.

به گزارش نصر، کاظم قبادی در گفت و گویی اعلام کرد: در زمان کرونا سعی کردیم بیشترین بهره را از برنامه های مجازی ببریم و در این مدت ۹ وبینار رسمی برای کل کشور برگزار کردیم.
وی افزود: دوره مربیگری را به صورت آنلاین از هفته آینده برگزار خواهیم کرد و همچنین یک کتاب تیراندازی با کمان را به کمک دوستان ترجمه کرده ایم و منتظر چاپ هستیم .
رییس هیات تیراندازی با کمان آذربایجان شرقی گفت: در شهرستان تبریز ۹ باشگاه وجود دارد که ۵ باشگاه زیر نظر مستقیم هیات فعالیت می کنند و  چهار باشگاه توسط بخش خصوصی مدیریت می شود و در برخی شهرستان های استان یک باشگاه زیر نظر خود هیات شهرستان وجود دارد. 
وی با بیان اینکه هیات تیراندازی با کمان آذربایجان شرقی در سطح کشور جزو هیات هایی است که بیشترین شهرستان های را فعال را  دارد، گفت: شهرستان های مراغه، میانه، ملکان، بناب، عجب شیر، مرند، شبستر، بستان آباد، سراب، اهر، آذرشهر و تبریز با داشتن هیاتی مستقل و به معنای واقعی نه به صرف داشتن رییس هیات شهرستانی، فعالیت می کنند.
قبادی با اشاره به اینکه رشته های ریکرو، کامپوند و کمان سنتی در هر جای دنیا بصورت مجزا و به شکل داخل سالن و خارج از سالن با مسافت های متفاوت انجام می شود، افزود: رشته ریکرو داخل سالن در مسافت ۱۸ متر بوده و مسافت خارج از سالن به ترتیب ۳۰ متر، ۵۰ متر و ۷۰ متر که مسافت المپیکی است، انجام می شود.
وی افزود: رشته کامپوند داخل سالن و خارج از سالن در مسافت ۵۰ متر و رشته کمان سنتی در مسافت های مختلف پیگیری می شود که ورزشکار باید اهداف را در مسافت ۱۵ متر، ۲۰ متر، ۳۰ متر و در نهایت ۴۰ متر هدف زنی کند. 
قبادی با بیان اینکه در سال ۹۸ به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تعداد زیادی از مسابقات این رشته مفرح حذف شد، گفت: حذف مسابقات بین المللی ارس، ۲ مسابقه جهانی و چهار مسابقه کشوری باعث شد تا مدال های سال گذشته کم شود .
وی با اشاره به اینکه از سال ۹۲ تا ۹۷ آذربایجان شرقی جزو رنکینگ اول تا سوم تیراندازی با کمان کشور بود، خاطرنشان کرد: ورزشکاران رشته تیراندازی با کمان استان از سال ۹۷ تا ۶ ماهه اول ۹۸ در مجموع ۵۲ مدال کشوری و ۹ مدال بین المللی کسب کردند و حدود ۴۵ ورزشکار از استان در اردوهای ملی حضور داشتند و در نهایت در رشته کامپوند خانم بیتا عاشق زاده، در رشنته ریکرو آقایان میلاد وزیری، صادق اشرفی، عرفان ارژنگی پور و خانم شیوا شجاع مهر و در رشته کمان سنتی ۹ کماندار به مسابقات اعزام شدند.
مربی بدنساز تیم ملی تیراندازی با کمان در خصوص پیگیری مسابقات تیرو کمان در سال جاری اعلام کرد: قرار بود برای کسب سهمیه المپیک ۳ مسابقه جهانی ترکیه، چین و آلمان برگزار شود که از سوی فدراسیون جهانی لغو شده است.
قبادی با اشاره به اینکه ریکرو، کامپوند و کمان سنتی از رشته های اصلی این هیات هستند، گفت: رشته های نوظهور دیگری با اهداف مشخص در کنار این سه رشته به وجود آمده اند که می توان به "فیلد آرچری"(تیراندازی به اهدافی که روی آن طرح حیوانات نقاشی شده است)، "تریدی آرچری"(تیراندازی به ماکت حیوانات)، "اسکی آرچری"(تیراندازی با کمان همراه با اسکی) و "ران آرچری"(تیراندازی با کمان همراه با دومیدانی و صحرانوردی) که مسابقات جهانی نیز دارند اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: مسابقات کمان سنتی که جزو رشته های ملی مذهبی به شمار می آید هم در فدراسیون تیراندازی با کمان و هم در فدراسیون روستایی و عشایری انجام می شود.
گرایش بانوان آذربایجان شرقی به تیراندازی با کمان بیشتر از آقایان است
قبادی در مورد وضعیت گرایش جوانان به این رشته ورزشی در استان آذربایجان شرقی اعلام کرد: هیات تیراندازی با کمان در این استان ۳۶۰ نفر ورزشکار سازمان یافته دارد که از این تعداد ۶۵ درصد بانوان و ۳۵ درصد آقایان هستند و در این بین ۱۱۵ نفر داور و ۱۱۰ نفر مربی در قالب درجه یک، ۲ و ۳ فعالیت دارند و در زمینه داوری و مربی گری نیز بانوان استقبال بیشتری نسبت به آقایان دارند.
رییس هیات تیراندازی با کمان آذربایجان شرقی با بیان اینکه برای شروع و ورود به این رشته ورزشی باید کمان متناسب با سایز و اندام بدنی فرد ورزشکار تهیه شود و این امر مستلزم هزینه است، خاطرنشان کرد: در بسیاری از رشته های ورزشی این هزینه به صورت دوره زمانی انجام می شود و به این دلیل رشته تیراندازی با کمان به ظاهر جزو رشته های گرانبها معرفی می شود.
وی خاطرنشان کرد: ورزش تیراندازی با کمان سال ۱۳۸۲ توسط حمید کهدری بنیانگذاری شد که با کمک وی و برادرش که جانباز دفاع مقدس و رییس کمیته تیر و کمان جانبازان و معلولین کشور بود آذربایجان از ابتدا حضوری پر رنگ و موفق در این عرصه داشت و در مسابقات ریکرو ۲۰۱۸ جاکارتا با توجه به حضور چهار بازیکن تیم ملی در این مسابقات، سه نفر از استان آذربایجان شرقی بودند.
قبادی خاطرنشان کرد: در مسابقات ۲۰۱۹ هلند سه نفر از استان آذربایجان شرقی بودند و در تمامی مسابقات بیش از ۵۰ درصد نفرات تیم ملی از استان آذربایجان شرقی هستند.
وی با اشاره به این که در رشته کامپوند کمی ضعیف هستیم، عنوان کرد: با توجه به اینکه کمانداران استان در رشته کامپوند رغبتی برای حضور ندارند و به این دلیل در این مسابقات ضعیف بودیم با برنامه ریزی های دقیق و حمایتی توانستیم در سال ۱۳۹۷ توانستیم یک نفر آقا و یک نفر خانم از استان را راهی تیم ملی کنیم و سال ۱۳۹۸ یک نفر خانم دیگر با نام بیتا عاشق زاده عضو تیم ملی کامپوند شد.
قبادی یادآوری کرد: در مسابقات استعدادهای برتر تلاش همکاران و برنامه ریزی هیات نتیجه بخش بود و تعداد مدال های کامپوند نسبت به ریکرو بیشتر بود.
وی گفت: نتایج مسابقات تیر و کمان آقایان و بانوان در مسابقات، به صورت مجزا و مسابقات میکس به صورت مختلط اعلام می شود.
رییس هیات تیراندازی با کمان استان با اشاره به اینکه در گذشته باشگاه ایدم تنها مکان تمرینی کمانداران تبریزی بود، گفت: با تمهیدات آقایان حبیب مقصودی رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان تبریز و ایوب بهتاج مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان سال ۹۷ اکادمی استعداد یابی امام علی (ع)  افتتاح شد و سال ۹۸ مجموعه شیخ محمد خیابانی تجهیز شد که می توان گفت یکی از مجهزترین کمپ های استاندارد تیر و کمان در سطح کشور است.
رشته تیراندازی با کمان درس تخصصی دانشجویان تربیت بدنی است
قبادی با اشاره به اینکه برای توسعه ورزش تیراندازی با کمان در سطح استان هم در مدارس و هم در دانشگاه ها انجمن تشکیل شده است، گفت: به عنوان اولین استان در کشور هستیم که رشته تیراندازی با کمان به عنوان درس تخصصی دانشجویان تربیت بدنی گنجانده شده است.
وی اضافه کرد: از اواخر سال ۹۸ با هماهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان قرار شد تا سایت تخصصی تیر و کمان در شهرستان های ملکان، مراغه، اهر، بناب، مرند و دومین سالن تخصصی در تبریز راه اندازی شود و مجموعه ورزشی میرداماد که به نام میلاد وزیری مزین شده است بزودی افتتاح خواهد شد.
قبادی خاطرنشان کرد: در زمان ثبت نام علاقه مندان بجز شهریه و بیمه ورزشی مبلغی را پرداخت نمی کنند و خود باشگاه ها به مدت ۲ تا ۳ ماه تجهیزات در اختیار ورزشکار قرار می دهند و بعد از آن فرد برای تهیه کمان متناسب با خود اقدام می کند.
وی با اشاره به این که آذربایجان شرقی میزبان بی رقیب مسابقات بین المللی تیراندازی با کمان کشور از سال ۹۶ تا ۹۸ بود، خاطرنشان کرد: صفر تا صد برگزاری مسابقات بین المللی تیراندازی با کمان توسط عوامل استانی و هیات تیراندازی با کمان آذربایجان شرقی در حد مطلوب انجام شد و تنها یک نفر به عنوان ناظر از فدراسیون حضور داشت.
قبادی با اشاره به اینکه مجری مسابقات تیراندازی با کمان که به عنوان فرمانده میدان انجام وظیفه می کند جزو کادراجرایی مسابقات می باشد که اصلاحا "DOS" نامیده می شود و همچنین وظیفه مجری گری مسابقات را بر عهده دارد،  اعلام کرد: در زمان حاضر ۵ نفر "DOS" فعال در استان مشغول به کار هستند.
کسب سهمیه المپیک توکیو توسط میلاد وزیری افتخاری برای آذربایجان شرقی است
وی با اشاره به کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو در رشته تیراندازی با کمان توسط میلاد وزیری گفت: این سهمیه هم برای آذربایجان شرقی و هم ایران یک افتخار است.
قبادی با بیان اینکه بودجه هیات تیراندازی با کمان استان مبلغ ناچیزی است و نتوانسته است در حد لیاقت این ورزشکار حمایت های لازم را ارائه کند خاطرنشان کرد: استان آذربایجان شرقی با این همه عقبه ورزشی و وجود واحدهای تولیدی چرا نباید بتواند از ۲ ورزشکار استان که مجوز حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو را دریافت کرده اند حمایت کند.
فعال نبودن بخش خصوصی یکی از مشکلات تیراندازی با کمان استان آذربایجان شرقی است
رییس هیات تیراندازی با کمان آذربایجان شرقی اظهار کرد: از سال ۹۰ با قهرمانی تیم ایدم استان دیگر در مسابقات لیگ نماینده ای نداشتیم تا اینکه در سال ۹۸ مرداد ماه وارد مسابقات لیگ برتر کشور شدیم که به رغم پخش زنده مسابقات در هر هفته، بخش خصوصی رغبتی برای سرمایه گزاری نداشت و ما نیز برای تهیه ۵۸ میلیون تومان هزینه حضور در مسابقات و ایاب و ذهاب با مشکل تامین مالی برخوردیم ولی در پایان مدال های رنگین کسب کردیم.
وی گفت: این مسائل باعث می شود که کمانداران برای تهیه هزینه حضور در مسابقات و تامین هزینه های جاری خود به تیم های دیگر استان ها بپیوندند.
انتهای پیام/

پژوهشیار