مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی؛

اقدام های ضربتی مانع قطعی آب تبریز شد

1399/05/16 - 15:58 - کد خبر: 24692
یوسف غفارزاده، مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی

نصر: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تامین آب کلانشهر تبریز گفت: اقدام های ضربتی مانع قطعی آب شرب این کلانشهر شد.

به گزارش نصر، یوسف غفارزاده روز پنجشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز تبریز به مناسبت روز خبرنگار اظهار کرد: موضوع آب تبریز در حدود یک ماه گذشته به چالش تبدیل شده بود و هر کس تحلیل خود را می داد اما واقعیت این است که با پی گیری، برگزاری جلسات و تبیین موضوع با درایت نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و استاندار مشکل قطعی آب شرب تبریز برطرف شد.  
وی افزود: البته اگر مردم مدیریت مصرف بیشتری انجام دهند همین پنج تا ۶ درصد صرفه جویی می تواند بخش مهمی از مشکلات آب شرب کلانشهر تبریز را برطرف کند.  
غفارزاده اظهار کرد: حفاری ۱۰ حلقه چاه و وارد مدار کردن این چاه های جدید، قطع آب بیش از یکهزار واحد ویلای اطراف شهر و صنایع که از آب شرب استفاده می کردند از جمله اقدامات ضربتی بود.
وی ادامه داد: تبدیل آب صنایع آذربایجان شرقی از شرب به صنعتی و پیش بینی برنامه های تامین آب تبریز برای سال آینده پس از ۱۰شهریور که پیک مصرف آب آذربایجان شرقی به پایان می رسد مورد توجه قرار دارد.  
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی افزود: تولید آب از منابع نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته ولی مصرف به خاطر کرونا و گرمای هوا ۳۷درصد افزایش دارد که مشکلات ایجاد شده در این راستا است.  
غفارزاده ادامه داد: هفت کیلومتر از مسیر آبرسانی نهند به تبریز از شوره زار عبور می کند و بر این اساس برای افزایش فشار برای برداشت آب  سال آینده ۳۰۰ لیتر بر ثانیه از این مسیر آب تامین می شود که ۲۵ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.  
وی افزود: در مرحله اول اجرای این طرح ۸ میلیارد تومان تامین شده و نسبت به خرید لوله های ترمیمی این مسیر نیز اقدام شده است که با تحقق افزایش ۳۰۰ لیتری آب نهند به تبریز تامین آب از این مسیر به هزار لیتر در ثانیه می رسد.  
وی اظهار کرد: حفر ۲۰ حلقه چاه برای سال آینده، جداسازی آب شرب صنایع و ویلاها نیز موجب صرفه جویی ۴۰۰ لیتر در ثانیه می شود طوری که صرفه جویی های یاد شده از منابع مذکور برای تامین آب تبریز در شرایط عادی برای سال آینده کفایت می کند.  
غفارزاده تاکید کرد: در درازمدت نیز طرح انتقال آب ارس به تبریز در حال اجرا بوده و ۳۵ کیلومتر ابتدایی آن ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد بر این اساس پنج ایستگاه پمپاژ آن نیز آماده شده است و اجرای بقیه طرح آبرسانی با نظر بانک مرکزی ایران و بررسی پیمانکار طرح در آینده نزدیک آغاز می شود. 
انتهای پیام/

پژوهشیار