معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت؛

مشکلات صنعت و تولید کشور با همکاری بخش خصوصی و دولتی رفع می شود

1399/05/16 - 09:47 - کد خبر: 24639
مهدی صادقی نیارکی، مسعود بنابیان، یونس ژائله

نصر: معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با همکاری بخش خصوصی و دولت مشکلات بخش های مختلف صنعتی و تولیدی کشور رفع و ارز بیشتری از قبیل صادرات محصولات تولیدی وارد کشور گردد.

به گزارش نصر، "مهدی صادقی نیارکی" معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور بررسی مشکلات صنایع در کار گروه توسعه صادرات استان شرکت و با مدیران واحدهای تولیدی، صنعتی و فعالان اقتصادی استان در محل اتاق بازرگانی تبریز دیدار کرد.
نیارکی با اشاره به جایگاه صنعتی آذربایجان شرقی و اهمییت استان اظهار کرد: تلاش خواهیم کرد تا جلسات ماهانه ای را با فعالان صنعتی و مسئولان اقتصادی و صنعتی استان در جهت رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار در استان برگزار نمایم.
وی اظهار داشت: چهار محور فعالیت وزارت صمت در سال جاری را جهش تولید مدیریت واردات و توسعه صادرات، تکمیل طرح های بزرگ نیمه تمام و مدیریت و تنظیم بازار خواهد بود.
وی تأکید کرد: تامین مواد اولیه و ساماندهی تولیدات داخلی را دو ماموریت مهم  این وزارت خواند.
نیارکی با تاکید بر این نکته که ارزش تولیدات کشور در بخش های مختلف اقتصادی و صنعتی ۱۰۵ میلیارد دلار تخمین زده می شود که از این میزان ۲۵ میلیارد دلار برای تامین مواد اولیه و ماشین آلات نیاز است؛ افزود: خود اتکایی اقتصادی کشور را در بحران های اقتصادی در حاشیه امن قرار داده است.
معاون وزیر در جلسه کارگروه صادرات استان با تاکید بر این نکته که کشور در سال ۹۸ با ارز صادراتی اداره شده است؛ حمایت از اشخاصی که با مدیریت واحد های صنعتی و تولیدی و صنعتی در کشور  خلق ثروت می کنند را تکلیف این وزارت خواند و اظهار امیدواری نمود: با همکاری بخش خصوصی و دولت مشکلات بخش های مختلف صنعتی و تولیدی کشور رفع و ارز بیشتری از قِبل صادرات محصولات تولیدی وارد کشور گردد.
وی اظهار امیدواری کرد: در راستای موارد عنوان شده در خصوص رفع تعهدات ارزی صادر کنندگان زیر یک میلیون دلار و تعهدات ارزی صادرکنندگان به کشور عراق و افغانستان را مرتفع نماید.
تامین مواد اولیه و تسریع ترخیص ماشین آلات و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای صنعتی در گمرکات کشور، پایش تعهدات ارزی و رفع مشکلات کارت های بازرگانی، واقعی نمودن ارزش گذاری محصولات و کالاهای صادراتی، ایجاد شرایط مناسب برای واردات در مقابل صادرات به واحدهای تولیدی برای تامین مواد مورد نیاز واحد های تولیدی خود، اجازه تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی از ارز صادراتی این واحدها، رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار در بخش های مختلف صنعت استان ، حمایت بیشتر از بنگاه های کوچک اقتصادی در کشور، نوسانات قیمت فولاد آلیاژی و تاثیر آن در وضعیت صنعت خودرو سازی استان و کشور، فرسوده بودن ماشین آلات و اجازه ورود ماشین آلات برای بهبود وضعیت صنعت قطعه سازی کشور به منظور توسعه صادرات این بخش با افزایش کیفیت محصولات تولیدی، حمایت از واحدهای صنعتی همچون ایدم و چرخشگر به منظور توسعه صنعت ماشین سازی و خودروسازی کشور، تامین مواد اولیه مورد نیاز از جمله شکر و روغن صنایع غذایی استان، حمایت از نوسازی ناوگان حمل و نقل استان که بعنوان فرسوده ترین ناوگان حمل ونقل کشور مطرح است، حمایت از واحدهای تولیدی لبنی با توجه به نوسانات قیمت در این بخش، حمایت از تجار استان به منظور حضور موثر در بازارهای منطقه ای و جهانی از جمله موارد مطرح شده در این نشست توسط فعالان صنعتی استان بود.
در این دیدار معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و تنی چند از مدیران کل ادارات استان و صاحبان صنایع تولیدی حضور داشتند.
انتهای پیام/

پژوهشیار