رییس پارک علم و فناوری استان؛

دومین صندوق پژوهش و فناوری در آذربایجان‌شرقی راه‌اندازی می‌شود

1399/05/15 - 12:22 - کد خبر: 24595
عبدالرضا واعظی

نصر: رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی گفت: امسال دومین صندوق پژوهش و فناوری برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در استان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش نصر، عبدالرضا واعظی روز چهارشنبه در گفت و گویی با اشاره به اینکه نخستین صندوق پژوهش و فناوری استان در سال ۱۳۹۸ با همکاری منطقه آزاد ارس راه اندازی شده است، افزود: شرکت های دانش بنیان و تیم‌های دانشجویی که هنگام تحصیل در دانشگاه یا بعد از اتمام تحصیلات در حوزه دانش بنیان فعالیت می کنند، می توانند از تسهیلات این صندوق ها بهره مند شوند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۳۰۰ شرکت دانش بنیان و فناور در استان وجود دارد که یک هزار و ۱۰۰ نفر در آن ها مشغول به کار هستند، اظهار داشت: صندوق های پژوهش و فناوری و پارک علم و فناوری از طریق اعطای تسهیلات تا سقف ۱۲۰ میلیون ریال، صدور ضمانت نامه ها، انجام سرمایه گذاری مشترک و ارایه برخی کمک های آموزشی، تجاری سازی و بازاریابی از این افراد حمایت می‌کند.
رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی گفت: بر اساس مواد ۲۱، ۴۳ و ۴۴ قانون رفع موانع تولید، مزایایی به شرکت های دانش بنیان اختصاص یافته است که این شرکت های می توانند از آن ها استفاده کنند.
واعظی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان می توانند با استفاده از این قانون از ۱۵ سال معافیت مالیاتی، ۱۲ سال معافیت گمرکی، مشوق های بیمه ای، امتیاز شرکت در مناقصات و ترک تشریفات آن ها، عدم اعزام فرزند پسر فعالان شرکت های دانش بنیان به خدمت سربازی و گذراندن خدمت نظام وظیفه در شرکت دانش بنیان و اخذ امریه سربازی برای متخصصان مورد نیاز و حمایت های دولتی برخوردار شوند.
وی یادآوری کرد: علاوه بر مواد قانون رفع موانع تولید برای حمایت از شرکت های دانش بنیان، پتانسل و ظرفیت دیگری در برنامه پنج ساله ششم توسعه وجود دارد که از جمله در مواد ۵۳ و ۵۴ آن در خصوص توسعه حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی به صورت مرتب به شرکت های دانش بنیان اشاره شده است.
رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی گفت: در این راستا دولت موظف شده برای توسعه صنایع حمل و نقل از شرکت های دانش بنیان استفاده کند و در تبصره های «ج» و «چ» ماده ۶۴ این برنامه در خصوص حمایت از پروژه های تقاضا محور تاکید شده است به طوری که واحدهای تولیدی در صورت استفاده از توان شرکت های دانش بنیان در اجرای پروژه های توسعه خود می توانند از حمایت دولت مانند لیزینگ برخوردار شوند.
واعظی، ادامه داد: ماده ۶۵ برنامه ششم توسعه نیز مربوط به حمایت دولت از شرکت های دانش بنیان خارجی است که با شرکت های دانش بنیان داخلی همکاری می کنند.
وی با اشاره به افزایش سه برابری میزان حمایت‌های پارک علم و فناوری از شرکت‌های دانش بنیان، یادآوری کرد: امسال تلاش می شود هیچ ایده و اختراعی به دلیل نبود حمایت مالی و معنوی کنار گذاشته نشود.
رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی گفت: در سال ۱۳۹۸ طرح‌ها و ایده‌های ارسال شده به پارک علم و فناوری با اعمال فرایند پذیرش آن ها به صورت آنلاین با رشد ۶ برابری مواجه شد و تعداد طرح ها و ایده ها از ۱۱۷ مورد سال ۱۳۹۷ به ۶۹۱ مورد رسید.
واعظی، افزود: شرکت‌های دانش بنیان و فناور در سال ۱۳۹۸ حدود یک هزار و ۶۳۰ میلیارد ریال درآمد کسب کردند و علاوه بر آن حدود ۹ میلیون دلار محصول صادر کردند.
انتهای پیام/

پژوهشیار