رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی خبر داد:

ابتلای ۱۷۰ نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی به کرونا

1399/05/14 - 15:59 - کد خبر: 24542
جواد آقازاده

نصر: رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون، ۱۷۰ نفر از کارکنان این دانشگاه در شهرستان‌های مختلف استان به این بیماری مبتلا شده‌اند.

به گزارش نصر، جواد آقازاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار اظهار داشت: تعدادی زیادی از کارکنان مراکز درمانی به صورت مستقیم با بیماران مبتلا به کرونا در ارتباط هستند که با وجود رعایت‌ پروتکل‌های بهداشتی باز هم ۵۷ نفر از این افراد به کرونا مبتلا شدند.
وی اضافه کرد: تعدادی از کارکنان این دانشگاه هم که به صورت مستقیم با بیماران در ارتباط نیستند، به خاطر مبتلا شدن دیگر اعضای خانواده خود به این بیماری مبتلا شدند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی با قدردانی از تلاش‌های پزشکان و پرستاران استان برای مراقبت و خدمات‌رسانی به بیماران مبتلا به کرونا افزود: ما هم‌اکنون در جنگ با یک ویروس ناشناخته قرار داریم و تمام اقشار جامعه باید خود را برای مقابله با این بیماری آماده کنند.
وی اضافه کرد: شیوه درمان و مراقبت از بیماران کرونا در آذربایجان‌غربی بر اساس پروتکل سازمان جهانی بهداشت است و آنچه در این سازمان برای کنترل و مدیریت بیماری کرونا اعلام شده در این استان نیز به کار گرفته می‌شود.
وی اظهار داشت: تعدادی از همکاران دانشگاه نیز به خاطر ابتلا به این بیماری فوت کردند که پرونده پزشکی برای این افراد تشکیل شده و تاکنون یکی از بهورزان شهرستان بوکان به نام "رشید شیخ‌آقایی" نیز به عنوان شهید مدافع سلامت شناسایی شده است.
آقازاده گفت: شناسایی شهدای مدافع سلامت توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام می‌شود و دانشگاه علوم پزشکی پرونده کارکنان متوفی ناشی از کرونا را در اختیار این نهاد قرار می‌دهد.


سرانه تخت بیمارستانی آذربایجان‌غربی به میانگین کشوری می‌رسد
رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: هم‌اکنون واحدهای بیمارستانی نیمه‌کاره در استان فعال است که با بهره‌برداری این واحدها تا پایان دولت تدبیر و امید، سرانه تخت بیمارستانی در استان به میانگین کشوری ۱.۶ تخت برای هر ‌هزار نفر می‌رسد.
آقازاده افزود: هم‌اکنون تعدادی واحد بیمارستانی در شهرهای شاهین‌دژ، تکاب، خوی، پیرانشهر و نقده نیمه‌کاره هستند و روند اتمام و تجهیز آنها با جدیت پیگیری می‌شوند تا این واحدها به زودی به بهره‌برداری برسند.
وی با اشاره به طرح بیمارستان ۳۵۰ تختخوابی مهاباد نیز اضافه کرد: این طرح هم‌اکنون از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و در صورت تکمیل و بهره‌برداری از آن مشکل کمبود تخت بیمارستانی در این شهرستان برطرف خواهد شد.
وی با بیان اینکه این طرح‌ها برای افق ۱۰ ساله نیازهای درمانی استان تعریف شده است، افزود: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ارایه خدمات درمانی به مردم در این شهرها کیفیت بهتری پیدا می‌کند و سرانه تخت‌های بیمارستانی افزایش می‌یابد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی در خصوص تجهیز مراکز بیمارستانی با تخت‌های مراقبت ویژه نیز گفت: در گذشته ۲۰۰ تخت مراقبت ویژه در استان فعال بود که هم اکنون این تعداد به ۳۰۰ تخت افزایش پیدا کرده و تا آخر شهریور ماه امسال نیز چندین تخت فعال دیگر به این مجموعه افزوده می‌شود.


مقابله با کرونا محله محور می‌شود
رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: تجربه نشان داده که همکاری و همراهی شهروندان برای مقابله با شیوع کرونا اهمیت ویژه‌ای دارد و به همین خاطر مقابله با این بیماری به صورت محله محور در استان تداوم خواهد داشت.
آقازاده افزود: این طرح در آذربایجان‌غربی در چند محله شهر ارومیه کلید خورده و نتایج بسیاری مطلوبی از آن حاصل شده است که به تدریج در سایر محلات و شهرهای استان اجرایی می‌شود.
وی اضافه کرد: تجربه این مدت نشان داده که بیشترین شمار مبتلایان و متوفیان ناشی از کرونا، در بین جمعیت بالای ۶۰ سال بوده این افراد ۱۰ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد و مراقبت از این قشر شدت بیشتر می‌گیرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: هم‌اکنون در قالب سامانه "سیب"، سن، محل سکونت، بیماری زمینه‌ای و سایر مشخصات شهروندان ثبت شده و این امر کار شناسایی جوامع هدف مقابله با کرونا را آسان‌تر کرده است.
هم‌اکنون در آذربایجان‌غربی ۲ هزار و ۹۰۰ نفر پزشک عمومی و متخصص در ۳۲ واحد بیمارستانی فعال هستند و ۱۸۲ مرکز آزمایشگاهی و ۸۸ مرکز تصویربرداری در استان وجود دارد.
آذربایجان غربی ۱۷ شهرستان، ۴۶ شهر و بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ روستا دارد و جمعیت آن سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است.
آذربایجان‌غربی در وضعیت هشدار در خصوص شیوع بیماری کرونا قرار دارد.
نزدیک به ۳۱۲ هزار نفر در کشور به بیماری کرونا مبتلا شده و حدود ۸۷ درصد بیماران مبتلا به این بیماری، بهبود یافته‌اند.
انتهای پیام/

پژوهشیار