گفت و گوی اختصاصی نصر با رئیس هیات بدنسازی و پرورش اندام استان؛

هیات بدنسازی شکار مافیا نمی شود/ 28 پله صعود در چهار سال

1399/05/14 - 13:30 - کد خبر: 24522
علی نیک رزم

نصر: رئیس هیات بدنسازی و پرورش اندام آذربایجان شرقی معتقد است: هیات بدنسازی استان شکار مافیا نمی شود.

به گزارش نصر، علی نیک رزم، رئیس هیات بدنسازی و پرورش اندام استان و تاثیر گذار ترین چهره این ورزش در سال 95، در گفتگوی اختصاصی با نصر، در پنجمین سال از ریاست خود برکرسی این هیات، از کمین مافیای قدرت و ثروت بر رشته بدنسازی تا نحوه اوج گیری رشته بدنسازی در استان سخن می گوید.

 
چه مدتی است که هیات بدنسازی و پرورش اندام استان را تحویل گرفته اید و در این مدت ورزش بدنسازی و پرورش اندام را به چه جایگاهی رسانده اید؟
از اوایل سال 93 هیات بدنسازی و پرورش اندام استان را تحویل گرفتم و در زمان تحویل، نه تنها هیات در پایین دست جدول رده بندی فدراسیون  قرار داشت بلکه تعداد داورانی که کارت داوری داشتند و به عنوان داور رسمی محسوب می شدند، کمتر از تعداد انگشتان یک دست بود.
به مرور زمان با همت مجموعه و دست  اندرکاران هیات، هم اکنون نزدیک 70 داور در رشته پاورلیفتینگ و نزدیک 20 داور در پرورش اندام داریم و در رشته مچ اندازی نیز چندین داور ملی و بین  المللی معرفی کرده ایم. قبل از حضور بنده به عنوان ریاست هیات،  تعداد باشگاه های استان  حتی به عدد 300 هم نمی رسید ولی در حال  حاضر نزدیک  به 900 باشگاه در حال فعالیت می باشند.
در زمینه  مربی گری، با تشکیل کلاس های مربی گری آقایان، توانستیم به جایگاهی برسیم که هر باشگاه یک مربی داشته  باشد.با این وجود همه این اقدامات سبب شد تا هم اکنون در استان بیش از 100 هزار ورزشکار سامان یافته در این رشته داشته باشیم. قبلا تعداد قهرمانان این رشته در استان، شاید کمتر از انگشتان یک دست بود و اکثرورزشکاران بومی به دلیل عدم حمایت های لازم، از استان های دیگر در مسابقات شرکت و مقام کسب می کردند.
اما هم  اکنون در رده قهرمانی ما هرسال در مسابقات جهانی نماینده و قهرمانانی را معرفی کرده و درسطح بالایی قرار داریم.
آذربایجان شرقی در سال 97 به واسطه همکاری منظم مجموعه، موفق شد به عنوان  هیات برتر بدنسازی و پرورش اندام کشور معرفی شود و نخستین استانی بود که تیم تهران را شکست داده و این  عنوان را از آن خود کرد.در حوزه آموزش نیز هرساله به عنوان هیات نخست انتخاب می شویم و در حال حاضر جزو سه هیات برتر فدراسیون هستیم. در سال 95 نیز بنده توفیق این را داشتم که به عنوان تاثیرگذار ترین فرد در رشته پرورش اندام انتخاب شوم.


در این مدت چه اقداماتی در حوزه بانوان انجام شده است؟
خوشبختانه در سومین سالی که حوزه ورزش بانوان شروع به فعالیت کرده، در این مدت جزو اولین استان های ایران بودیم که کلاس مربی گری بانوان را تشکیل دادیم و اولین فارغ التحصیلان  مربی گری بانوان را به این ورزش معرفی کردیم. برگزاری مسابقات در بخش بانوان از جمله اقداماتی دیگری  بود که برای اولین بار انجام شد و موفق شدیم در رشته مچ اندازی حائز رتبه باشیم. به جرات می توان  گفت سطح بانوان استان نیز همانند بخش آقایان، در سطح اول کشور قرار دارد و این نکته بسیار امیدوار کننده ای می باشد.


چند ورزشکاراز استان در تیم  ملی حضور دارند و افتخاراتی کسب کرده اند؟
هیات بدنسازی و پرورش اندام استان، هرسال چندین ورزشکار مستعد کسب مدال را به تیم ملی معرفی می کند و در کل می توان گفت که در سه سال گذشته و درحوزه پاور لیفتینگ بیش از سی ورزشکار در مسابقات بین المللی صاحب مدال شدند و در رشته مچ اندازی  نیز 10 ورزشکار در میادین آسیایی و جهانی حاضر شده و برای کشورمان کسب مدال کردند. در سال گذشته نیز آقای مظاهر تابانی و بهزاد عدالت موفق به کسب مقام قهرمانی جهان  شدند و قبل از آن هم ورزشکارانی در قالب تیم ملی به مسابقات جهانی رفته و مقام قهرمانی جهان را کسب کرده اند.

همچنین به عنوان یکی از با افتخارترین ورزشکاران هیات نیز می توان به  آقای بهروز تابانی اشاره کرد که اولین ورزشکار ایرانی است که به مقام اورال جهان رسید. یعنی  ورزشکاری که مقام قهرمانِ قهرمانان جهان را کسب کرد. درکل افتخار این را داریم که ورزشکاران استان، هرساله پنج الی ده مدال طلا در رقابت های آسیایی و جهانی کسب می کنند.
 

زیرساخت های هیات بدنسازی و پرورش اندام به چه صورتی شکل گرفته است که اکنون نتیجه آن معرفی قهرمانانی در عرصه جهان است؟
توجه به ورزش پایه و رده های امید و استفاده از مربیان با دانش فنی بالا از جمله این زیرساخت ها می باشد. پتانسیل استان در ورزش پرورش اندام بسیار بالا است و تنها کاری که ما انجام دادیم این بود که ظرفیت های موجود را مدیریت کردیم. بها دادن به ورزشکاران کم سن وسال و تشویق هایی که برای آن ها در نظر گرفتیم بسیار موثر واقع شدند. همچنین پرداختن به ورزش شهرستان ها  وتوزیع عادلانه امکانات، باعث پیشرفت شهرستان ها وایجاد حس رقابت میان هیات شهرها شد. برگزاری مسابقات در شهرهای مختلف استان وسپردن ریاست هیات های شهرستان به افرادی که علاقه مند این رشته بودند و نظارت دائم  بر شهرستان ها از جمله اقداماتی بود که سبب پیشرفت هیات شد.

علاوه بر موارد ذکر شده، تبریز دو دوره میزبان اردوهای تیم ملی و مسابقات قهرمانی کشور در رشته پرس سینه  بوده است که می توان گفت برگزاری منظم مسابقات استانی و هماهنگی با مسابقات کشوری در توسعه این ورزش در استان  بسیارموثر واقع شد. همچنین اولین بار در ایران مسابقات بین المللی با عنوان جام سرداران شهید آذربایجان طراحی کردیم که در این مسابقات، مدال طلا، نقره و برنز واقعی به همراه جایزه هزار دلاری به نفرات برتر داه شد و در تلاش هستیم به زودی دور سوم مسابقات را برگزار کنیم.


در کنار کسب افتخارات متعدد، هیات بدنسازی و پرورش اندام استان با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند و چگونه می توان این مشکلات را حل کرد؟
هروقت می خواهم از مشکل صحبت کنم، همیشه به این موضوع اشاره کرده ام که با وجود برخی کم کاری هایی که در حق ما شده است، توانسته ایم تا حدودی آن را حل کنیم. اما گاهی اوقات، مشکلاتی توسط برخی افراد ایجاد می شود که می توان گفت مافیای قدرت و ثروت هستند و سعی می کنند در این ورزش که همیشه درآمدزایی داشته است، چشم طمعی داشته باشند. ما تا به  این لحظه مقابل این افراد مقاومت کرده ایم و مانع ورودشان شده ایم ولی همچنان سعی دارند با تخریب فعالیت های انجام شده، عملکرد هیات را زیر سوال ببرند و با مطرح کردن برخی مسائل واهی، جایگاهی برای خود باز کنند.
وقتی هیات استان روز به روز پیشرفت می کند و قوی تر می شود، چشم طمع بیشتری به  سوی این ورزش دوخته می شود. من در این زمینه از مسئولین محترم خواهشمندم، با چشم باز عمل کنند و از آقای دکتر بهتاج که ریز بینانه پیگیر این قضایاهستند، تشکر کنم. تمامی روسای کمیته و عوامل هیات بدنسازی و پرورش اندام استان دست  به دست هم  داده اند تا هیات هم اکنون به این جایگاه برسد و  می توان گفت تمامی افتخارات هیات، تحت کار تیمی بدست آمده است.
 
 
در ایام کرونا باشگاه های متعددی به خاطر شرایط موجود آسیب دیدند. هیات بدنسازی و پرورش اندام استان چه تمهیداتی برای احیای باشگاه ها انجام داده است؟
در ایام کرونا به علت اینکه زیرساخت های لازم در بحث اقتصادی وجود نداشت، آسیب شدیدی به بخش اقتصادی هیات وارد شد و یکی از مکان هایی که بیشترین آسیب را دیدند، باشگاه ها و به دنبال آن ورزشکاران بودند چرا که اکثر ورزشکاران ما باشگاه دار هستند. هیات بدنسازی و پرورش اندام استان در مرحله اول، مبلغ 320 میلیون ریال به هیات های شهرستانی کمک کرد و این مبلغ شاید  رقم چشمگیری نبود ولی باعث شد انگیزه ای برای نهاد های دیگر باشد تا به هیات های ورزشی کمک کنند وهیات بدنسازی و پرورش اندام، تنها هیاتی بود که چنین  اقدامی را انجام داد.
در مرحله دوم وام های بلاعوضی به  برخی قهرمانان این رشته تقدیم شد تا بار دیگر بتوانند توانایی خود را ارتقا دهند. تهیه سبد های غذایی به  کمک ورزشکاران در پویش همدلانه یکی دیگر از اقدامات هیات بود که هدف آن کمک به افراد آسیب دیده در بحران کرونا بود. همچنین در شهرستان بستان آباد، ورزشکاران این رشته در سم پاشی خیابانی و ضدعفونی معابر نقش مهمی ایفا کردند.
علاوه بر این  موارد، برای اولین بار در استان، شورای راهبردی باشگاه های استان را درهیات تشکیل  و 10 نفر از اعضای این شورا که به نمایندگی از باشگاه داران انتخاب شدند، مشکلات را مطرح و به اداره ورزش و جوانان ارائه دادند. در وهله بعدی اولین مسابقه آنلاین با عنوان مسابقات فیزیک مجازی را طراحی کردیم که مورد استقبال فدراسیون و اداره ورزش و جوانان قرار گرفت و به زودی این مسابقات برگزار خواهد شد.


با وجود پیشرفت های چشم گیر، آیا چشم انداز ها و اهداف دیگری دارید که جایگاه هیات بدنسازی و پرورش اندام استان را ارتقا دهد؟
در یک نمودار فرضی وقتی به قله می رسیم اگر خود را ارتقا ندهیم، قطعا رو به زوال خواهیم بود. در حال حاظر هدف اصلی ما با حفظ شرایط موجود، کسب میدان های بین المللی و جهانی است. یعنی از استاندارد های ملی عبور کرده و در حال تکمیل استاندارد های بین المللی هستیم.بنابراین این توانمندی در ورزشکاران ما وجود دارد که بتوانند در میادین بین المللی حضور داشته باشند.
یکی دیگراز اهدافی که در صدد اجرای آن هستیم، معرفی مربیان بدنسازی برای رشته های ورزشی دیگر است. به این صورت که مربیان بدنسازی را به صورت تخصصی به سایر هیات های ورزشی صادرکنیم و مربی گری ها به صورت یک رشته تخصصی دنبال شود. در پایان هم ضمن تشکر از مجموعه و دست اندرکاران هیات بدنسازی و پرورش اندام استان، از مسئولین و برخی افراد خواهشمندم حتی اگر کمکی به هیات نمی کنند، اجازه دهند فعالیت های خود را بدون حاشیه دنبال کنیم ومانع فعالیت هیات نشوند.

حمیدرضا سامبرانی
انتهای پیام/

پژوهشیار