یادداشت/

توصیف تبریز آسان نیست

1399/05/14 - 12:30 - کد خبر: 24513
آرزو مبصر

نصر: نوشتن از تبریز همیشه قهرمان در قلب آذربایجان سر ایران از آنچه بود و تا آنچه هست قلم را به لرزه در می آورد.

تبریز کهن، تبریز اولین ها و تبریز باش اوجا و هزاران تبریز دیگر ناگفته و گفته ها ، کاغذ را گاه به تبسم و گاه به اشک می آورد.
تبریز و تاریخ پر فراز و نشیب اش و مردمان قهرمان و آگاه اش که اولین پایتخت نشین جهان اسلام را به عنوان دارند، مجاهدان مشروطه اش، از ستارخان، باقرخان، حسین خان، زینب پاشا و شیرزنان و بزرگمردانش که از برای نوشتن رادمردی شان عاجزم.
چگونه بنویسم از سرداران عاشورایی و پاسداران حریم ولایت و عزت و شرف آن ،  آقا مهدی باکري ، تجلایی ، یاغچیان و شفیع زاده ها و میراث داران راه پر عزتشان، بیضایی، جواني، گلزار و فخیمی و اكبري های آن که اینان درس انسانیت و ایثار و عزت را برایمان صرف کرده و دنیای فانی را به سخره گرفته و دل از هر آنچه غیر رضای دوست بود دست کشیدند و پرواز کردند.
تبریز شهر علامه ها، شهر شهدای محراب، شهر شعراء و عارفان ، شهر هنر ، شهر بدون گدا ، شهر آشیقلار و..... تبریز قهرمان که چون ارك اش استقامت را به آیندگانش دیکته میکند، فیروزه جهان اسلام آن و عمارت های تاریخی آن، فرشي که نام تبریز را تا عرش به پرواز می دارد....
و صدها تبریزی دیگر که مجال سخن نیست و توان توصیف آن از این حقیر مسقوط....
آری، این است تبریز .... باش اوجا تبریز .....تبریز کهن ....تبریز زیبا ....تبریز پر درد ....
تبریز است و مهد شیرزنان و بزرگمردان حماسه ساز و هزاران برگ زرین و پرافتخار در تاریخ آن ....
تکرار میکنم بر خود نام آورانی که نام تبریز را تا به امروز بر بلندای ایران ثبت و این کهن شهر را به ما یادگار گذاشته اند تا باشد که ما میراث داران خوبی باشیم از این دردانه ی تاریخ .
چه زیبا گفت شهریار شیرین سخن ؛ شهر تبریز است و جان قربان جانان میکند .......
۱۴ مرداد سالروز صدور فرمان مشروطیت گرامی باد.
امید آنکه این روز در تقویم رسمی بنام روز تبریز ثبت گردد.

آرزو مبصر/ سخنگوی شورای شهرستان تبریز
انتهای پیام/

پژوهشیار