خبر/

رئیس جمهوری درگذشت «خسرو سینایی» را تسلیت گفت

1399/05/13 - 12:09 - کد خبر: 24437
روحانی

نصر: رییس جمهوری در پیامی با تسلیت درگذشت کارگردان توانمند و پیشکسوت کشورمان مرحوم «خسرو سینایی»، گفت: این هنرمند با درک عمیق از شرایط و دغدغه‌های جامعه، مستندهای اجتماعی فاخری تولید کرد و کارنامه ماندگاری از خود باقی گذاشت.

به گزارش نصر، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در پیامی درگذشت مرحوم خسرو سینایی را به علاقه‌مندان و دوستداران وی به ویژه جامعه هنری کشور تسلیت گفت و ضمن ابراز همدردی با خانواده آن مرحوم، از درگاه خداوند بزرگ برای وی علوّ درجات و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت کرد.
در پیام رییس جمهوری آمده است: درگذشت کارگردان توانمند و پیشکسوت کشورمان مرحوم خسرو سینایی، موجب تأثر و تألم خاطر شد. این هنرمند که در طول حیات هنری خود با تعلق خاطر به فرهنگ ملی و اسلامی و درک عمیق از شرایط و دغدغه‌های جامعه، مستندهای اجتماعی فاخری تولید کرد و کارنامه ماندگاری از خود باقی گذاشت.
خسرو سینایی متولد ۲۹ دی ماه سال ۱۳۱۹ در ساری، روز یکشنبه ۱۱ مرداد به دلیل ابتلا به بیماری کرونا درگذشت، سینایی آثار بسیاری از جمله فیلم مستند و داستانی را با درون مایه‌های اجتماعی کارگردانی کرده است.
از جمله آثار این کارگردان می توان به جزیره رنگین، کویر خون، مثل یک قصه، گفتگو با سایه، عروس آتش، کوچه پاییز، هیولای درون، زنده باد و تهران امروز اشاره کرد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه در هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر، برای فیلم عروس آتش و لوح زرین بهترین کارگردانی در دومین دوره جشنواره فیلم فجر، برای فیلم هیولای درون از جمله جوایز این هنرمند است.
سینایی در سال ۱۳۸۷ موفق به دریافت نشان ویژه کشور لهستان از سوی رییس‌جمهور این کشور شد. او این نشان را به خاطر ساخت فیلم مستند مرثیه گمشده که روایت‌گر مهاجرت هزاران لهستانی به ایران در سال‌های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ است، دریافت کرد. پیکر این هنرمند روز دوشنبه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) آرام گرفت.
انتهای پیام/

پژوهشیار