با وجود افتتاح مرکز پیوند اعضا در تبریز، بیماران پیوندی به شیراز می روند

1399/05/13 - 10:49 - کد خبر: 24414
پیوند عضو

نصر: همزمان با سفر رئیس جمهور به تبریز، مرکز پیوند اعضا دو سال پیش در تبریز افتتاح شده است ولی با وجود افتتاح و راه‌اندازی این مرکز باز هم بیماران پیوندی برای عمل پیوند به شیراز می‌روند.

به گزارش نصر، رسول زارع‌زاده، مشاور شهردار تبریز در حوزه سلامت و پیوند اعضا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با بیان اینکه دو سال پیش مرکز پیوند اعضا در تبریز راه‌اندازی شده است، اظهار داشت: ۳۰ درصد از بیماران پیوندی که برای پیوند عضو به شیراز می‌روند متعلق به آذربایجان‌شرقی هستند و با وجود اینکه مرکز پیوند دو سال پیش در تبریز افتتاح شده است ولی باز هم بیماران پیوندی برای عمل پیوند به شیراز می‌روند.
 وی افزود: مسوولان دانشگاه علوم پزشکی تبریز باید پاسخگو باشند که چرا با وجود افتتاح مرکز پیوند در تبریز بیماران دوباره به شیراز می‌روند.
زارع‌زاده با اشاره به تعداد زیاد بیمارانی که در صف انتظار برای پیوند عضو هستند، ادامه داد: ۲۵هزار نفر در کشور منتظر دریافت عضو پیوندی هستند و روزانه هفت تا ۱۰ نفر در صف انتظار پیوند عضو فوت می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: هر ۱۰ دقیقه یک نفر به صف بیماران پیوندی اضافه می‌شود و در فرآیند دریافت عضو حداقل ۲۰۰ نفر واسطه می‌خواهد که  عضو پیوندی را از دهنده به گیرنده برساند.
 مشاور شهردار تبریز در حوزه سلامت و پیوند اعضا با اشاره به افتتاح مرکز پیوند اعضا در تبریز، یادآور شد: در جریان سفر رئیس جمهور به تبریز، مرکز پیوند اعضا در تبریز افتتاح شد و اولین پیوند کبد نیز در این مرکز صورت گرفت و تاکنون ۱۳ پیوند کبد و ۹ پیوند قلب انجام شده که این موارد توفیقی برای منطقه شمال‌غرب کشور است، در حالی که در سال‌های قبل این عمل پیوند در شهرهای شیراز و تهران  انجام می‌شد.
زارع زاده با اظهار تاسف و انتقاد از اینکه بیماران پیوندی همچنان مثل گذشته برای عمل پیوند به شیراز می روند اظهارداشت: با وجودی که در مرکز پیوند اعضاء تبریز عمل های پیوند صورت گرفته است ولی مثل شیراز کمیسیون های پزشکی متشکل از تیم های پزشکی متخصص تشکیل نمی شود. به عنوان مثال در بیمارستان پیوندی شیراز جراح پیوند ، پزشک متخصص گوارش و سایر متخصصان حضور دارند که با همدیگر قبل از عمل پیوند و بعد از آن همفکری و مشورت می کنند.
وی با تاکید بر مراقبت های ویژه بعد از عمل پیوند خاطرنشان کرد:نگهداری و مراقبت بعد از عمل پیوند بسیار موثر است در بیمارستان شیراز پزشک متخصص حضور دارد و در صورت نبود او پزشک جایگزین او جوابگوی بیمار است، یعنی هم کمیسیون قبل از پیوند و هم بعد از عمل پیوند تشکیل می شود در حالی که در تبریز به این شکل نیست.
زارع زاده   افزود:دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این زمینه کم کاری می کند چرا که در تبریز قبل و بعد از عمل پیوند کمیسیون پزشکی تشکیل نمی شود و این باعث می شود علیرغم وجود مرکز پیوند در تبریز بیماران دوباره به شیراز می روند وتعدادی از این بیماران پیوندی در این رفت و آمدها فوت می کنند و فردای قیامت باید مسوولان دانشگاه علوم پزشکی تبریز پاسخگوی این کم کاری های خود باشند.
مشاور شهردار تبریز در حوزه سلامت و پیوند اعضاء، با اشاره به اینکه نماینده ولی فقیه در استان و نمایندگان تبریز در مجلس شورای اسلامی در جریان موضوع هستند ادامه داد: حاج آقای آل هاشم و   نمایندگان تبریز قول مساعد داده اند که این موضوع را به صورت شفاف پیگیری کنند. چرا که ما بیماران پیوندی خواستار پاسخگویی دانشگاه علوم پزشکی هستیم  چرا علیرغم افتتاح و راه اندازی مرکز پیوند تبریز باز هم بیماران پیوندی برای عمل پیوند به شیراز می روند.
وی افزود: ما در صدد هستیم بدانیم آیا مرکز پیوند در تبریز راه اندازی شده است یا خیر ؟ چرا تجهیزات و تیم پزشکی متخصصی در این مرکز وجود ندارد؟چرا این داستان پیوند به صورت کج دار و مریض جلو می رود.
 زارع زاده  تصریح کرد: ما بیماران پیوندی انتظار داریم آقای امام جمعه ، استاندار و نمایندگان استان آذربایجان شرقی برای حال بیماران پیوندی استان فکری بکنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار