رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خبر داد:

رفع تصرف از ۴۵ قطعه از اراضی ملی پلاک سفیدان جدید در تبریز

1399/05/12 - 12:26 - کد خبر: 24358
رفع تصرف

نصر: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تبریز از رفع تصرف از ۴۵ قطعه از اراضی ملی پلاک سفیدان جدید خبر داد.

به گزارش نصر، سید سجاد حسینی در گفت‌وگویی در تشریح این خبر اظهار کرد: تعداد ۴۵ قطعه از اراضی ملی پلاک سفیدان جدید که مورد تصرف قرار گرفته بود، با پیگیری‌های انجام شده و با صدور دستور مقامات قضایی استان و شهرستان و اجرای تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور با حضور عوامل فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان تبریز و مسئول اجرای احکام قضایی، فرماندهی انتظامی، فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و همکاران اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تبریز در مورخه بیست و چهارم تیر ماه و پنجم مرداد ماه سال جاری با قلع و قمع و رفع تصرف مستحدثات، رفع تصرف و از دست متصرفان خارج شد.
وی، مساحت اراضی رفع تصرف شده را بالغ بر ۳۰۰ هزار متر مربع برابر با ۳۰ هکتار و به ارزش ریالی ۳۱۰ میلیارد ریال عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که عرصه‌های منابع طبیعی جزو ثروت‌های عمومی و انفال محسوب می‌شوند، از این رو حفظ و صیانت از این عرصه‌ها وظیفه ملی و همگانی به شمار می‌آیدو پیشگیری، مهم‌ترین اصل در امر حفاظت از این عرصه‌ها است. اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تبریز حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی با رویکرد پیشگیرانه را در دستور کار قرار داده است و در این راستا اکیپ‌های گشت و مراقبت، این عرصه‌ها را به صورت شبانه روزی مورد رصد و پایش قرار می‌دهند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تبریز بر نقش مردم درحفاظت و پایداری از منابع طبیعی ارزشمند با توجه به نقش منابع طبیعی به عنوان بستر حیات و توسعه پایدار و ارزش‌های زیست محیطی و اقتصادی این بخش، تاکید کرد و  تحقق آن را نیازمند همدلی و مشارکت مردم دانست.
وی متذکر شد: با توجه به گرمای بی سابقه هوا و افزایش احتمال آتش سوزی در این عرصه‌ها از کلیه شهروندان، هم استانی‌ها و گردشگران تقاضا داریم به هنگام مراجعه به عرصه‌های طبیعی از روشن کردن آتش در این عرصه‌ها خودداری کرده و در صورت مشاهده هرگونه تصرف و تخریب و یا آتش سوزی مراتب را در اسرع وقت از طریق سامانه ۱۵۰۴ به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.
وی، خاطرنشان کرد: 106 هزار هکتار از  216 هزار و 700 هکتار مساحت شهرستان تبریز در قالب 102 پلاک یا روستا جزو عرصه‌های ملی به شمار می‌آیند، اطلاع رسانی و پیشگیری از جمله اهداف صیانت و حفاظت از این عرصه‌ها بوده و گشت‌ها و اکیپ‌های اداره کل منابع طبیعی استان از فروردین ماه تا اواخر فصل آتش سوزی به صورت شبانه روزی مشغول حفاظت از عرصه‌های طبیعی هستند.
حسینی با تاکید بر نقش رسانه‌ها در دعوت از مردم برای حفاظت از جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی، گفت: طبیعت نیازی به ما ندارد، این ما هستیم که به طبیعت نیاز داریم، اگر در راستای حفظ طبیعت تلاش نکنیم، دچار قهر طبیعت خواهیم شد، خشک شدن دریاچه ارومیه مصداق بارز قهر طبیعت با انسان است. رسانه‌ها اهمیت منابع طبیعی را به مردم تبیین کنند.
وی خاطرنشان کرد: مردم برای نیفتادن در دام سودجویان و دلالان قبل از هر گونه خرید و فروش اراضی، از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و سایر دستگاه‌های متولی زمین استعلام کنند تا جلوی پدیده شوم زمین خواری گرفته شود.
وی در خاتمه از مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، دادستان شهرستان تبریز،‌ فرماندهی انتظامی شهرستان تبریز و فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تبریز، قدردانی کرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار