یادداشت/

بگیر دست فتادگان را به حکم وجدان تو مهربان/ همدلی را تمرین کنیم

1399/05/12 - 09:59 - کد خبر: 24339
طاهر خیری

نصر: کمک به همنوعان نیازمند از آموزه های دینی ما مسلمانانمی باشد و مورد تاکید اسلام است. سيره عملي ائمه اطهار (ع) نيز بر اين مهم تاكيد دارد.

امامان معصوم همواره حامی محرومان بودند و پیروانشان را نیز به یاری کردن مسکینان دعوت می کردند.
دیثی در این باره از امام صادق(ع) نقل شده است که می فرماید: هر مؤمني كه گرفتاري مؤمني را بر طرف كند، خداوند هفتاد گرفتاري دنيا و آخرت را از وي دور مي‏سازد. حضرت علی (ع) در خفا و در شب های تاریک کوفه نان و خرما به دوش می کشید و ایتام و نیازمندان را اطعام می کرد. ما را همین افتخار بس که شیعه چنین امامانی هستیم و کمک به محرومان را از مکتب آنها آموخته ایم.                
مردم آذربایجان به خصوص شهر تبریز در گذر تاریخ، همیشه پیشگام در انجام کارهای خیر بوده و در خط مقدم کمک به همنوع خود قرار گرفته اند.به طوری که چراغ سخاوتمندی همچنان در این دیار روشن است و خیرانی بوده و هستند که در گمنامی به یاری هموطنان نیازمند شتافته اند.
اوج گرفتن روحیه ایثار و فداکاری در جامعه در شرایطی که مردم دچار مشکلات اقتصادی شده اند یا حادثه ای طبیعی مانند سیل و زلزله رخ داده است، بی گمان دوران هشت سال دفاع مقدس در ذهن تداعی می شود. دورانی که همدلی بین مردم موج می زد و همه در کمک به یکدیگر سبقت می گرفتند.                                                                                        
اکنون نیز در این اوضاع وانفسای اقتصادی و شرایط دشوار کرونایی، مردم سخاوتمند استان در کمک به همنوعان خود، حماسه ای دیگر خلق کردند و به یاری انسان های نیازمند شتافتند که طی ماه های اخیرکرونا علاوه بر تهدید سلامت، به اشتغال خانواده های محروم نیز آسیب رساند و مراجعات به کمیته امداد و سایر مراکز حمایتی را افزایش داد.                                                                                                            
مرحله اول رزمایش ایران همدل، با مشارکت مردم و همراهی مسئولان آذربایجان شرقی در ماه مبارک رمضان و همزمان با اوج شیوع ویروس کرونا، برگزار شد و در این مرحله۹۰ هزار بسته غذایی و ۱۶۷ هزار پرس غذای گرم به ارزش ۲۵ میلیارد تومان توسط کمیته امداد استان بین نیازمندان و آسیب دیدگان از بحران کرونا توزیع شد.البته در جمع آوری و توزیع کمک های مردمی بین نیازمندان کمیته امداد تنها نبود و نهادها و سازمان های دیگر مانند بنیاد مستضعفان، سازمان بسیج مستضعفین، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بنیاد برکت و ... آستین همت بالا زدند و به یاری همنوعان آسیب دیده از کرونا شتافتند.                                                
در این میان نباید از نقش پررنگ مراکز نیکوکاری، انجمن های اسلامی مساجد و هیات های مذهبی به سادگی گذشت. چرا که این عزیزان نیز دوشادوش نهاد های حمایتی دهها میلیون تومان در قالب تهیه و توزیع بسته های معیشتی به اقشار نیازمند و کم درآمد کمک کردند و در مرحله دوم نیز کمک های خیرخواهانه شان را تداوم خواهند داد.                                                                                                                
در راستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر شکل‌گیری نهضت تعاون و احسان و تداوم رزمایش همدلی و نهضت کمک مومنانه، مرحله دوم این پویش مردمی برای دستگیری از نیازمندان از عید سعید قربان شروع خواهد شد و مردم نیکوکار استان با شرکت در این پویش بار دیگر حماسه ای از جنس همدلی خلق خواهند کرد. امید می رود این کمک ها تا عادی شدن شرایط و دفع ویروس کرونا استمرار داشته باشد.          
در آستانه برگزاری مرحله دوم رزمایش ایران همدل، بار دیگر عطر ایثار و نیکوکاری در سراسر استان حاکم خواهد شد و مردم فهیم آذربایجان فرهنگ احسان و همدلی را به نمایش خواهند گذاشت.
غم از رخسار فقرا خواهند زدود و مهربانی را میان شان تقسیم خواهند کرد. خیران نیز همانند مرحله اول با اهدای بسته های معیشتی به یاری نهاد های حمایتی مثل کمیته امداد خواهند آمد و با کمک های خود مرهم دل های شکسته خواهندبود.                                                                                                                      
شریک غمهای دیگران شو طبیب آلام خستگان شو                                                                          
تبسمی بر لبی نشان تو ای مسلمان به رسم احسان

طاهر خیری/ روزنامه نگار
انتهای پیام/

پژوهشیار