رئیس ادره امور شعب بانک ملی آذربایجان شرقی در گفت و گو با نصر:

جزئیات صدور کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت در آذربایجان شرقی/ افزایش چک های برگشتی در پی شیوع ویروس کرونا

1399/05/12 - 08:50 - کد خبر: 24329
عادل غلامی

نصر: رئیس ادره امور شعب بانک ملی آذربایجان شرقی به اعطای کارت های اعتباری برای دارندگان سهام عدالت اشاره کرد و افزود: در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر، از عید غدیر به دارندگان سهام عدالت در بانک ملی، کارت اعتباری به مبلغ 50 میلیون ریال با توثیق سهام عدالت داده خواهد شد.

به گزارش نصر، عادل غلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگاران نصر، به اعطای کارت های اعتباری برای دارندگان سهام عدالت اشاره کرد و افزود: در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر، از عید غدیر به دارندگان سهام عدالت در بانک ملی که 30 درصد سهام خود را فروخته اند، کارت اعتباری برای خرید کالاهی ایرنی به مبلغ 50 میلیون ریال با توثیق سهام عدالت داده خواهد شد، که اگر مشتری بتواند یک ماهه مبلغ دریافتی را تسویه کند، هیچ گونه سودی از آنان اخذ نخواهد شد.
غلامی تعداد کل ثبت نام کنندگان تسهیلات کرونایی در استان را 70 هزار نفر عنوان کرد و افزود: طبق مصوبه ای که داشته ایم، کلیه تسهیلات پرداختی در حمایت از آسیب دیدگان کرونا، به صورت دیجیتالی خواهد بود و دیگر نیازی به حضور مشتری در داخل شعبه ها نخواهد بود.
 
افزایش چک های برگشتی در پی شیوع ویروس کرونا
غلامی در پاسخ به سئوالی در خصوص میزان چک های برگشتی بانک با توجه به شرایط اقتصادی کشور اظهار داشت: در چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش شدیدی در چک های برگشتی داشتیم که طبق مصوبه بانک مرکزی، چک های برگشتی در با زه زمانی اول اسفند ماه 1398 تا پایان اردیبهشت 1399، مشمول قوانین و مقررات محدودیت های چک های برگشتی نخواهند شد.
وی افزود: از زمان شیوع ویروس کرونا در جامعه، همه مشاغل به نوعی با مشکل مواجه بودند، به طوریکه فروش و تولیدشان تقریبا به صفر رسیده بود؛ و در چنین شرایطی بالا بودن میزان چک های برگشتی توجیه پذیر است.
رئیس ادره امور شعب بانک ملی آذربایجان شرقی، نقش بانک ها در جهش تولید را فراتر از سایر سازمان ها دانست و خاطرنشان کرد: این نقش، هم از بابت اعطای تسهیلات و هم از بابت تعیین تکلیف و وصول مطالبات است و جهش تولید بدن تعیین تکلیف مطالبات محقق نخواهد شد.
وی ادامه داد: 9 درصد تسهیلات پرداختی در قالب مطالبات است که عددی نزدیک به 33 هزار میلیارد ریال است، که اگر بتوانیم این مبلغ را آزاد کنیم و دوباره به چرخه تولید برگردانیم، جهش تولید اتفاق می افتد.
 
2.72  درصد منابع کل بانک های کشور، در اختیار بانک های آذربایجان شرقی
غلامی به منابع کل بانک های استان اشاره کرد و اذعان داشت: کل منابع بانک های استان 767 هزار میلیارد ریال است، که معادل 2.72 درصد منابع کل بانک های کشور محسوب می شود.
وی افزود: میزان تسهیلات پرداخت شده از این منابع، 388 هزار میلیارد ریال است که 1.98 درصد تسهیلات پرداختی کل کشور محسوب می شود و همچنین نسبت مصارف به منابع کل بانک های استان، چه خصوصی و چه دولتی، 57 درصد است و این رقم در مورد بانک های دولتی به 70 درصد می رسد.
رئیس ادره امور شعب بانک ملی آذربایجان شرقی، سهم بانک ملی از کل منابع بانک های استان را 23.4 درصد خواند و خاطرنشان کرد: سهم مطالبات غیر جاری بانک ملی استان، 11 درصد و نسبت تسهیلات پرداختی این بانک 28.4 درصد است.
وی تعداد دستگاه های خودپرداز بانک ملی را در کل استان، 365 عدد عنوان کرد و اذعان داشت: کل حساب های این بانک در سطح استان، سه میلیون و 575 هزار عدد است و در کل استان، 35 شعبه داریم.
غلامی همچنین میزان پرداخت کل تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را تا پایان خرداد ماه سال جاری، 41 هزار و 825 فقره دانست و تصریح کرد: 13 هزار و 450 فقره از این تسهیلات را بانک ملی پرداخت کرده است که بیش از 32 درصد تسهیلات را شامل می شود.
 
20 میلیون ریال، سقف تسهیلات قرض الحسنه در قبال طلاجات
وی در ادامه به رسالت بانک کارگشایی در حمایت از اقشار آسیب پذیر اشاره کرد و گفت: هدف اصلی بانک کارگشایی، کمک به تولید و افزایش رونق اقتصادی در جامعه و بالا بردن توان خرید مردم است.
این مقام مسئول در بانک ملی، تسهیلات پرداختی بانک کارگشا را فقط در قبال  طلاجات عنوان کرد و اذعان داشت: سقف تسهیلات قرض الحسنه در قبال طلاجات، 20 میلیون ریال است و به ازای هر گرم طلا، 400 هزار ریال تسهیلات با سود 9 درصد پرداخت می شود، که مدت بازپرداخت آن یک سال است.
غلامی به تعداد پرونده های تشکیل شده در بانک کارگشایی اشاره کرد و افزود: در چهار ماهه نخست سال جاری، 12 هزار و 300 نفر از خدمات این بانک بهره مند شده اند.
انتهای پیام/

پژوهشیار