فرهنگی در گفت و گوی صریح و صمیمی با نصر مطرح کرد؛

نباید اجازه دهیم مجلس مانند دوره‌های قبل انفعالی حرکت کند/مسؤلان پای کار رفع مشکلات مردم نیستند

1399/05/12 - 08:12 - کد خبر: 24328
محمد حسین فرهنگی

نصر: نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: نباید اجازه دهیم مجلس یازدهم مانند دوره‌های قبل چه به صورت موردی و چه به صورت کلی و راهبردی انفعالی حرکت کند. از هر دو جهت باید اتفاقات جدید و مثبت رخ دهد.

به گزارش نصر، "محمد حسین فرهنگی" در گفت و گوی صریح و صمیمی با حضور خبرنگاران آژانس خبری تحلیلی نصر به سوالات آنها پاسخ داد.
نماینده مردم تبریز، آذر شهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: تفاوتی که مجلس یازدهم با مجلس های قبل دارد کاملاً محسوس است، توصیف مقام معظم رهبری از مجلس یازدهم ناظر بر اشراف کامل ایشان به مجلس یازدهم بود و صراحتاً اعلام کردند که مجلسی قوی و انقلابی است.
وی افزود: افراد خوش‌فکر و با انگیزه وارد مجلس شده اند.  البته مقداری نگرانی از نظر مدیریت داریم و در سطوح کلی تلاشمان در جهت رفع این نگرانی است.
وی تاکید کرد: نباید اجازه دهیم مجلس مانند دوره‌های قبل انفعالی حرکت کند چه به صورت موردی و چه به صورت کلی و راهبردی، از هر دو جهت باید اتفاقات جدید و مثبت رخ دهد، در دوره جدید تا جایی که  به موقعیت آحاد نمایندگان ارتباط داشته باشد، توفیقات خوبی به وجود خواهد آمد.
فرهنگی تصریح کرد: مجلس جدید با روحیه متفاوتی آغاز به کار نموده است و اگر دولت همراه با همان روحیه مجلس حرکت کند در حوزه‌های اقتصادی و معیشتی، فرهنگی و در کلیه بخش‌ها زمینه برای تحولات مثبت و جدی و اساسی فراهم خواهد شد.

مجلس منتظر تغییر دولت نیست
وی اضافه کرد: مجلس منتظر تغییر دولت نیست، چرا که طرح‌های خود را از همان روزهای آغازین مجلس یازدهم شروع کرده است و تاکنون اتفاقات خوبی از جمله طرح مسکن، طرح مالیات بر خانه‌های خالی، تامین قیر رایگان و تامین کالاهای اساسی برای عموم، از جمله کارهای اولیه مجلس جدید است.
وی افزود: تمام تلاشمان در مجلس این است که در این دولت هر کاری که می‌توانیم تا پایان دولت فعلی انجام دهیم.
وی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری، گفت: تاکید مقام معظم رهبری بر آن است که دولت بر روی ریل قوانینی که در مجلس وضع شده است حرکت کند. در جلسات خصوصی و عمومی با مسئولان اجرایی کشور تاکید می کنیم  که لازم است  تغییر رفتار در دولت دیده شود.
ضرورت فعالسازی دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه
سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: در جلسه‌ای که در کمیسیون صنایع و معادن با وزیر خارجه داشتیم، اشاره کردیم که در وضعیت کنونی اقتصادی بر خلاف قانون عمل می‌شود و در این وضعیت وزارت خارجه نباید اینگونه عمل کند در قانون برنامه در دو مورد حکم صریح داده شده است که باید وزارت خارجه در دیپلماسی اقتصادی فعال باشد که فعال نیست و کارمندان قبلی را به عنوان معاون اقتصادی سفارتخانه ها تعیین کرده اید در حالی که معاون سفارت خانه کسی را می خواهد که توان بالای اقتصادی داشته باشد. در قانون پیش‌بینی شده است که رایزن اقتصادی سفارت خانه ها توسط وزارت صمت با مشورت اتاق بازرگانی تعیین شود.
رئیس جمهور موظف است به مجلس پاسخ دهد
وی با اشاره به سوال و استیضاح رئیس جمهور در مجلس اظهار داشت: استیضاح رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود که برخی از نمایندگان موافق و برخی مخالف استیضاح رئیس جمهوری بودند. بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در جلسه مجازی، بعید می‌دانم به نتیجه برسد، اما در مورد سوال از رئیس جمهور که طبق قانون مطرح شده و رئیس جمهور موظف است به سوال نمایندگان پاسخ دهد.
فرهنگی اذعان کرد: در طرح شفافیت آراء نمایندگان ملاحظاتی وجود دارد از جمله این که نباید شفافیت مجلس را دولتی و دنباله رو دولت بکند و در مسائل قشری و صنفی فضای پوپولیستی را در مجلس حاکم نماید. وقتی از شفافیت حرف می‌زنیم یعنی درباره هر موضوعی آراء شفاف اعلام شود. چرا که برای هر موضوعی مخاطبانی در کشور وجود دارد.
وی افزود: بعضا مشاهده می شود که مردم ما می‌گویند آراء در اکثر کشورها علنی است، این به خاطر آن است که پارلمان در آن کشورها حزبی است. و احزاب می حواهند کنترل کاملی بر آراء اعضاء خود داشته باشند.
وی اذعان داشت: در حال حاضر در کشور و مجلس ما در مسائل بین المللی و کلیات اکثر طرحها و تصمیمات ملی، آراء حتما باید شفاف باشند و منتشر شوند.

حاشیه های انتخاب رئیس دیوان محاسبات کشور
فرهنگی با اشاره به انتخاب بذرپاش به عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور، گفت: بنده با انتخاب آقای بذرپاش موافق بودم. بالاخره اگر قرار باشد بگوییم ۲۰ سال سابقه که در قانون آمده است، منظور ۲۰ سال مدیریت است این برداشت از قانون درست نیست، در زمان اخذ رای نمایندگان نزدیک دو سوم مجلس موافق انتخاب ایشان بودند.  در این قبیل مواقع جایی برای بحث نیست.

آب منطقه ای استان قصور می کند!
وی در رابطه با قطعی های روزانه آب اظهار کرد: یکی از علل اصلی قطع آب تبریز افزایش مصرف است که طبق آمارهایی که مشاهده می شود میزان مصرف زیاد تر شده است و قسمتی از آن مربوط به ساخت و سازها و مهمتر از همه موضوع کرونا است، مردم به خاطر کرونا میزان مصرف شان بالا رفته است و برای اینها راه های مقطعی و فوری وجود دارد و برخی برنامه بلندمدت،  در برنامه کوتاه مدت صرفه‌جویی یکی از موارد مهمی است که رسانه‌ها باید تبلیغ کنند و حتی به نظرم آب منطقه‌ای در این مورد قصور می‌کند و می‌تواند با صدا و سیما و رسانه‌ها طرح‌هایی برای نحوه مصرف و صرفه جویی داشته باشد،
راه حل فوری دیگر جایگزینی آبهای مصارف غیر شرب و جایگزینی آنها با آبهای دیگر از جمله چاه های مسیر است. افزایش ورودی زرینه رود نیز راه حل فوری دیگر است. مشکلات قطعی آب و برق قابل حل است و فقط تصمیمات مدیریتی مناسب و اقدام سریع می‌خواهد.
وی ادامه داد: مذاکراتی که با آقای استاندار، فرماندار محترم و مسوولان آبفا داشتیم، پیگیریهایی شد و خوشبختانه از سوی فرماندار محترم اعلام شد که از راهکارهای یاد شده بهره گرفته اند و موضوع حل شده و دیگر قطعی آب نخواهیم داشت.

مسئولان برای رفه مشکلات مردم پای کار نیستند
نماینده مردم تبریز، آذر شهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در رابطه با مشکلاتی که در کشور وجود دارد، ابراز داشت: ایراد اصلی پای کار نبودن مسئولان در موضوعات و مشکلات اقتصادی کشور است و شاهد انواع و اقسام ضعف ها در مدیریت‌های اجرایی هستیم، اگر در مدیریت مشکل نداشتیم شاهد این حجم مشکلات اقتصادی در کشور نمی‌شدیم و در عین حال بالاخره وقتی مشکلی در کشور به وجود می‌آید، مسئولان، باید راه حل مناسبی راجع به هر موضوعی پیدا کنند.
وی اضافه کرد: همانطور که مجلس باید در قانون فعال باشد دولت هم باید در اجرا فعال باشد، در این جهت از ابتدا دولت را ضعیف دیده ایم. دولتی که از آغاز فعالیت خود را متکی به خارج می دانست و آمادگی این را نداشت تا با تکیه بر توانمندیهای داخلی، در حل مشکلات قدم بردارد. نهایتا اتکاء به خارج هم نتیجه نداد و شاهد این وضع هستیم که اکنون در جای جای کشور  خود را نشان می دهد.
فرهنگی در رابطه با خصوصی سازی گفت:  در اظهار نظر های مربوط به خصوصی سازی افراط و تفریط زیاد است، در خصوصی‌سازی باید افراد توانمند و با برنامه که اهلیت این کار را داشته باشند تعیبن شوند و بنگاه را توسعه دهند.
وی در پایان در رابطه با پروژه تبریز - سهند، اظهار کرد: پروژه تبریز-سهند به زودی و ظرف مدت یک ماه آینده به بهره‌برداری می رسد، اما مشکلاتی برای مردم، از قبیل عوارض دریافتی،  در آینده خواهد داشت.
انتهای پیام/

پژوهشیار