یادداشت/

دور باطل افزایش قیمت

1399/05/09 - 14:46 - کد خبر: 24223
وحید خدادادی

نصر: از بس در این یکی دو سال در باب افزایش نجومی قیمت خودرو نوشتیم و از در نقد برآمدیم که زبانمان مو در آورد. اما گویا مصلحتی در این بین وجود دارد که گوش کسی به این حرف ها بدهکار نیست.

اخیرا و بعد از برکناری وزیر که پی آمد پراید ۱۰۰ میلیونی بود، خودروسازان در اقدامی که نتیجه اش از قبل قابل پیش بینی بود، شروع به ثبت نام خودرو کردند و از واگذاری ۳۰ هزار خودرو سخن در میان بود.
واضح بود که چنین تعداد خودرویی اصلا وجود خارجی ندارد و یا اگر هم میداشت، فروش آنها به صلاح نبود، وقتی می شود چند ماهی دست روی دست گذاشت و همان خودرو را به چندین برابر قیمت فعلی فروخت و سود کلانی عاید شد! به هرحال نزدیک دو میلیون نفر به هر دلیلی این اقدام خودروسازان را باور کردند و وزارت صمت و سایر نهادهای ناظر بر کنترل گرانی به گونهای سخن گفتند، که راستش را بخواهید ما هم باورمان شد که این تو بمیری از آن تو بمیری ها نیست و منتظر کاهش اساسی در قیمت خودرو بودیم.
در همین گیرودار که دولت و مجموعه خودرویی آن در رسانه ها و جلوی دوربین از برخورد جدی با هر گونه افزایش قیمتی سخن میگفت، قیمت قطعات یدکی یک شبه و طبق نظر همان مسئولان چندین برابر شد و سر به فلک کشید.
بعد از گذشت قریب به دو ماه از زمان ثبت نام خبری از خودروها نیست و بعد از رو شدن سیاست دولت برای کنترل قیمت ها، شاهد فاز جدیدی از افزایش قیمت ها هستیم. خودروسازان این افزایش را ناشی از افزایش قیمت ارز میدانند و توپ را به زمین دولت انداخته اند و دولت هم که همچنان مرغش یک پا دارد و قیمت ارز را همان ۴۲۰۰ تومان می داند، باور ندارید از صرافی عمو اسحاق تهیه کنید! دلار ۲۵ هزارتومانی هم حباب است و همین حباب انصافا خوب پدر اقتصاد این مملکت را در آورده است.
بررسی وضعیت بازار خودرو نشان می دهد مشتری چندانی در بازار نیست، اما با این حال قیمت ها روندی افزایشی را تجربه می کنند. البته این افزایش در این دو ماه، دوبار توسط خود دولت صورت گرفته است! دلالان هر روز قیمت خودرو را افزایش می دهند و مسئولین محترم هم به همین بهانه و به بهانه پر کردن شکاف پر نشدنی قیمت بازار و کارخانه، قیمت های خود را افزایش میدادند، در واقع یک دور باطل از افزایش قیمت درست کرده اند. باور کنید در هر کجای دنیا بروید و بگویید که در ایران میتوان خودرویی را خرید و بعد از سال ها سواری گرفتن، به چند برابر قیمت خریداری شده فروخت، حتما از شما یک تست سلامت روانی می گیرند!
جان کلام آن که بخشی از دولت و حاکمیت به همراه خودروسازان و دلالان انصافا سودهای کلانی از قبل افزایش قیمت خودرو به جیب میزنند و احتمالا دولت این افزایش قیمت را چه در بازار ارز و چه در بازار خودرو و … تا تامین کسری بودجه خود ادامه خواهد داد. که اگر غیر از این بود، چرا تدبیری برای جلوگیری از افزایش قیمت خودرو نمی اندیشند، تدبیر دولت تدبیر و امید ته کشیده و الحق و الانصاف می توان دولت را این روزها یک دلال به تمام عیار معرفی کرد، آنجا که در هر حوزهای که وارد شده، خانه خرابش کرده است، عدد سازی در بورس، حباب ارز، فروش خودروهایی که فقط روی کاغذ موجودیت داشتند و خیل کثیری از رفتارهایی که هر کدام می تواند کمر یک اقتصاد را بشکند!

وحید خدادادی/ روزنامه نگار
انتهای پیام/

پژوهشیار