گزارش/

وقتی پرستار علاوه بر جان از حقوقش هم می‌گذرد/ روایت آنهایی که شبیه‌شان در دنیا کم است

1399/05/09 - 13:01 - کد خبر: 24210
پرستار، کرونا

نصر: کرونا یک ویروسی ناشناخته است که نظم نوینی را به کل دنیا تحمیل کرد ولی در میان همه بدی‌هاش، جلوه‌هایی از افشاگری‌هایی قیاسی به همراه داشت که نمونه آن ایثار و جانفشانی مدافعان سلامت ایران است که قصه جداگانه‌ و شنیدنی دارند.

به گزارش نصر، بیش از ۱۶۰ روز است که یک ویروس میکروسکوپی به نام کرونا جهان را تغییر داده و نظم نوینی را به دولت‌ها و ملت‌ها تحمیل کرده و تمام تلاش‌ها برای ریشه‌کنی و درمان قطعی آن همچنان بی‌نتیجه مانده است؛ دست کم تا به امروز‌.
حالا کرونا  آینه‌ای در برابر دیدگان جهان قرار داده تا چهره واقعی و بدون نقابشان نمایان شود. برای کرونا فرقی نمی‌کند در یک کشور غنی یا یک کشور فقیر شیوع پیدا کند. او یک ویروس دموکرات است. قربانیانش را گزینش نمی‌کند چه در اروپا و چه در شاخ آفریقا.

کرونای افشاگر
بحران کرونا هر چند همچنان بر اقتصاد جهانی سایه انداخته و خسارت‌های زیادی بر جای گذاشته اما یک روی دیگر هم داشت و آن افشاگری است؛ افشای واقعیت‌هایی که سال‌های سال توسط غول رسانه‌ای غرب یا سانسور یا با آرایش و روتوش غلیظ به خورد ملت‌ها داده می‌شد تا از غرب و فرهنگ غربی، بهشتی زیبا و بی‌نقص برای زندگی به نمایش بگذارند.
کشورهای غربی و آمریکا با اینکه ادعای مدیریت جهانی دارند اما در مهار کرونا عاجز و ناتوان بودند‌.
امروز با ورود کرونا به کوچه پس کوچه‌های زندگی غربی، بخشی از واقعیت‌ها و فرهنگ زندگی غربی بدون روتوش و سانسور نمایان شد.
بر خلاف آمریکا، انگلیس، کانادا و خیلی از کشورهای پیشرفته غربی، در ایران با وجود تحریم‌های اقتصادی و دارویی، مردم برای تهیه اقلام بهداشتی نه به فروشگاه‌ها هجوم بردند و نه برای خرید مایحتاج روزانه به جان هم افتاده‌اند.
علاوه بر این، تعدادی از سالمندان مبتلا به کرونا در کشورهای غربی رها شدند تا بمیرند همچنین میزان مرگ و میر در میان گروه‌های قومی از جمله سیاه پوست‌ها در جامعه غربی بیشتر از سفید پوستان گزارش شده است.
در روزهایی که واقعیت‌های جامعه بزک شده غربی روز به روز در حال نمایان شدن و پیوندهای اجتماعی‌ در حال فروپاشی است اما فداکاری و جانفشانی‌های کادر درمان کشورمان که به مدافعان سلامت معروف‌اند، مثال زدنی است.
سفید پوشانی که از زمان شیوع کرونا تا به امروز در خط مقدم نبرد با این ویروس قرار دارند و با روحیه عالی و خستگی‌ناپذیر همچنان مشغول خدمت‌رسانی به بیماران هستند.
 
روایت آنهایی که شبیه‌شان در دنیا کم است
افشین صفاپور، سرپرستار و مسوول ارائه خدمات بین بخشی و مسوول احصاء آمار بستری‌ فوتی ابتلایان به کرونا در بیمارستان امام رضا(ع) تبریز یکی از این مدافعان سلامت است که جلوه ایثار و فداکاریش در بین کادر درمان زبانزد شده است.
او از خدا می‌خواهد تا به روزهای بدون کرونایی برگردیم تا بلکه همکارانش به آرامش روحی و جسمی برسند و تنها با این آیه " أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ" خود را آرام می‌کند‌.
صفاپور می‌گوید: به خاطر شرایط شغلی‌‌‌ بحران‌‌های زیادی را دیده‌ام ولی خدا وکیلی کرونا یک چیز دیگر است و اصلا انتظار چنین شرایطی را نداشتم.

جنگ ۱۶۰ روزه کادر امام رضا (ع) تبریز با کرونا
او اضافه می‌کند: بیش از ۱۶۰ روز است که به همراه همکارانمان با دشمنی به نام کرونا می‌جنگیم، اوایل روزهای سختی بود و اصلا نمی‌دانستیم که قرار است با چه چیزی و چه شرایطی روبه‌ رو شویم که الحمدالله خودمان را گم نکرده و کنار هم نکشیدیم.
صفاپور معتقد است که تاریخ گواه این خواهد بود که مدافعان سلامت چه جانفشانی‌هایی کردند.

مدافع سلامتی که عزیزش را در اثر کرونا از دست داد
به گفته خودش، تلخ‌ترین اتفاق روزهای کرونایی، فوت خاله‌اش بر اثر کروناست.
او از اتفاق خوشی که تا سال‌ها، کامش از یادآوری آن شیرین می‌شود نیز می‌گوید: بهترین اتفاق روزهای کرونایی هم می‌توان به موج همدلی و فرهنگ‌سازی بین مردم اشاره کرد که در هیچ جای دنیا وجود نداشت.

ماجرای بخشش حقوق پرستاری برای خرید ماسک و مواد ضدعفونی
از صفاپور ماجرای بخشش حقوق‌اش برای خرید ماسک و مواد ضدعفونی در ماه‌های اول شیوع کرونا می‌پرسم که می‌گوید: من کاری نکردم و فقط وظیفه انسانی خود را انجام دادم زیرا کرونا قاب‌های زیبای زیادی از خود بر جای گذاشت که برخی‌ها را در رسانه‌ها دیدیم و من هم شاهد و ناظر این فداکاری‌ها بودم و کار من در مقابل آنها چیزی نیست.
او می‌افزاید: در روزهای اول شیوع کرونا با کمبود وسایل بهداشتی و ایمنی از جمله ماسک، گان، مواد ضدعفونی روبه رو بودیم و تازه حقوق من را واریز کرده بودند و همان لحظه همه حقوقم را برای خرید و تهیه ماسک و مواد ضدعفونی هزینه کردم که جا دارد از شرکت پسرخاله‌ام که مواد ضدعفونی را ارزان و حتی بخشی را رایگان در اختیار من قرار دادند، تشکر کنم.
سرپرستار بیمارستان امام رضا (ع) از تلاش برخی همکارانش برای تهیه مواد ضروری در جنگ کرونا تشکر کرده و می‌گوید: من همکاری دارم که دیگر منتظر هماهنگی وانت و خودروی اداری نمی‌شد و از خودروی شخصی خود را برای انتقال لوازم بهداشتی استفاده می‌کرد و حتی به قدری از خودروی خود کار کشید که موتورش از کار افتاد و هزینه ۱۰ میلیونی روی دستش گذاشت.
به صفاپور می‌گویم که شاید شما فرد پولداری هستید که حقوق آن ماه‌ها برایتان ارزشی نداشت که می‌گوید: من در همه حال شاکر پروردگار هستم و یاد گرفته‌ام که داشته‌های زندگی خود را قدر بدانم ولی فرد پولداری نیستم و معتقدم اگر ما در این شرایط سخت کنار می‌کشیدیم و زانوی‌مان می‌لرزید، پس چه کسی قرار بود در این میدان جنگ حضور داشته باشد؟ حال اینکه من فقط یک سرباز کوچک هستم.

بیش از یک دوم همکارانم کرونا گرفته‌اند
صفاپور ادامه می‌دهد: باور می‌کنید که دیگر مدافعان سلامت کم آورده‌اند و بیش از یک دوم نیروهای سلامتی بیمارستان ما دچار ویروس کرونا هستند و یک دوم دیگر وظیفه انجام مسوولیت آنها را هم عهده‌دار شده است؟ مگر می‌شود که این‌ها را ببینید و انصاف نداشته باشید.

ماه‌هاست مادرم را ندیده‌ام، دلم برایش یک ذره شده است
از او می‌خواهم تا اولین کاری که بعد از تمام شدت کرونا، می‌خواهد انجام دهد را بگوید؛ مکثی کرده و با بغضی در گلو می‌گوید: اولین کاری که انجام می‌دهم این است که ساعت‌ها به چهره خانواده‌ام نگاه می‌کنم، دست‌های مادرم را می‌بوسم که ماه‌هاست ندیده‌ام، زندگی شیرین با همسرم را ادامه می‌دهم که به خاطر عدم ابتلای او به کرونا، مدت‌هاست که دور از هم هستیم.
صفاپور تاکید می‌کند: با اینکه کرونا فشار و روزهای سختی را بر ما تحمیل کرد ولی یکبار هم نشده است که ته دلم از شغلم ناراحت باشم زیرا من این رشته را با عشق انتخاب کردم و عاشقانه پای کارم هستم و تمام تلاش خود را می‌کنم تا مردم متحمل سختی نشوند.
 
شما را به خدا قسم، ماسک بزنید
اما درخواست او از مردم: جان هر کسی که دوست دارید، شما را به خدا قسم می‌دهم، ماسک بزنید، باور می‌کنید که چندین ماه است که ما گرفتار این ویروس هستیم و هر روز بر تعداد مبتلایان افزوده می‌شود؟ آیا انصاف است که شما بروید و بگردید و دورهمی برگزار کنید و ما ماه‌ها دور از خانواده خود باشیم؟ تمنا می‌کنم ماسک بزنید، دست‌های خود را بشویید، فاصله‌ خود را از هم حفظ کنید و حدالامکان از تفریح و گردش خود بکاهید زیرا کرونای ضعیف شما می‌تواند کرونای قوی یکی از عزیزانتان باشد همچنین با بی‌توجهی خود ما را گرفتارتر و درگیرتر می‌کنید.

گزارش از کتایون حمیدی
انتهای پیام/

پژوهشیار