مصاحبه اختصاصی نصر با رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی:

ضرورت توقف خام فروشی در آذربایجان شرقی/ افزایش قیمت فولاد غیر قابل قبول است/ سئوال از رئیس جمهور حق مجلس است

1399/05/09 - 12:30 - کد خبر: 24206
یوسف داودی

نصر: نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی گفت: ما باید در استان به سمت توسعه صنایع معدنی حرکت کنیم، از سازمان ایمیدرو میخواهیم استخراج و توسعه صنایع معدنی آذربایجان شرقی را برای جلوگیری از خام فروشی سریعا انجام دهند و نقل و انتقالات بانکی آن را متمرکز در استان ما کنند.

به گزارش نصر؛ یوسف داودی رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی با حضور در تحریریه نصر در روند فعالیت این رسانه قرار گرفت و به سئوالات خبرنگاران نصر پاسخ داد.
وی با اشاره به اهداف مجلس یازدهم ابراز کرد: محور حرکت مجلس یازدهم عمدتا معیشتی است، کمک به معیشت و حل مشکلات اقتصادی مردم، اشتغال جوانان و بیکاران رویکرد اصلی مجلس انقلابی و فعال یازدهم است.
وی ادامه داد: مأموریت‌هایی در این راستا برای کمیسیون‌های مختلف مجلس داده شده است و با توجه به اینکه مجلس یازدهم در کمتر از دو ماه شروع شده است برنامه هایی برای اشتغال جوانان در کشور وجود دارد، طرح و لایحه هایی در حوزه معیشت اقتصادی نیز مطرح است که عمده تمرکز مجلس یازدهم به سمت این مشکلات مردم است.
وی گفت: بی‌سابقه‌ترین بودجه نفتی بودجه سال 99 است که بدون در نظر گرفتن نفت تدوین شده است.

سئوال از رئیس جمهور
داودی با مفید دانستن سوال از رئیس جمهور اظهار کرد: طرح سوال از رئیس جمهوری با هدف تنویر افکار عمومی است که یک راهکار قانونی بوده و به نظرم هر سوالی که از طرف نمایندگان مطرح شده است، پاسخ درست رئیس جمهوری راه‌حل مشکلات خواهد بود.
وی اظهار کرد: یکی از دلایل مشکلات اقتصادی در کشور وجود تحریم هایی است که در حوزه‌های نفتی، صادراتی، نقل و انتقالات بانکی و ... است، اگر چه تحریم ها مانع انتقال ارز شده است اما ضعف‌های مدیریتی هم وجود دارد، مثلاً ۱۴ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی ارز اختصاص یافته بود که این ارز ازکشور خارج شده اما به دلیل عدم کنترل ها و ضعف های مدیریتی کالاهای اساسی وارد نشده است.

افزایش قیمت فولاد قابل قبول نیست
داودی با اشاره به وضعیت اقتصادی حاکم در کشور ابراز داشت: پول ملی کشور تابلو اقتصادی آن کشور است ما باید جلوی سقوط تابلو اقتصادی را بگیریم، برخی از کالا های تولید داخل هم در این میان همسو با افزایش قیمت ارز گران شده اند که نباید گران می شد چرا که برخی از اجناس که از مجموعه فولاد و سیمان و... که صادرات هم دارند در داخل کشور تولید می شوند و ربطی به افزایش نرخ دلار ندارند، شرایط اقتصادی حاکم در کشور برای مردم قابل قبول نیست، متاسفانه جنسی که امروز می خرند فردا با قیمت زیادتری باید خریداری کنند.
وی افزود: نزدیک به ۴۰ درصد مسائل اقتصادی کشور توسط وزارت صنعت انجام می‌شود که نبود شخص وزیر برای این وزارتخانه در این شرایط حساس برازنده این نظام نیست.

همدلی نقطه قوت مجمع نمایندگان استان
رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی اذعان کرد: مجمع نمایندگان استان با همدلی و همراهی و اتحاد قوی همه اعضا در جهت حل مشکلات مسائل استان حرکت می کنند.
داودی با اشاره به معادن استان گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری معادن باید جایگزین درآمد نفت شوند و بیشترین معادن کشور در استان ما قرار دارد.

توقف خام فروشی
وی ادامه داد: ما باید جلوی خام فروشی معادن استان را بگیریم، هزاران میلیارد تومان از مس و سایر معادن استان ما صادر می‌شود اما سود آن به استان ما برنمی گردد در واقع در استان ما خام‌فروشی انجام می‌شود و در مقابل نقل و انتقالات بانکی، مالیات حاصل از این درآمدها و درآمد حاصل ارزی که از معادن ما حاصل می شود هیچ کدام در استان ما انجام نمی‌شود و درآمدی برای استان ما برنمی گردد.
وی اضافه کرد: 2و نیم میلیون تن در کشور ما سالانه آلومینیوم نیاز است که کارخانه المهدی 6 هزار تن، هرمزان 6 هزار تن، 3 هزار تن ایرالکو اراک و1 میلیون تن آلومینیوم جنوب علاوه بر همه موارد فوق سالانه 200 هزار تن آلومینیوم در جاجرم تولید می شود، 2300 تن آلومینیوم نیاز کشور بصورت وارداتی توسط دست های پنهان انجام می شود.
ضرورت سرمایه گذاری سریع ایمیدرو در نفلین سینیت سراب
داودی در رابطه با درآمد معادن استان نیز افزود: ایمیدرو و وزارت صنعت و معدن برای تامین آلومینای مورد نیاز صنایع کشور مجبور است آلومینای سراب را راه اندازی کند، اگر بتوانیم درآمد معادن آلومینای استان را استخراج کنیم درآمد ارزی آلومینای استان برابر با درآمد نفت و گاز قبل از تحریم کشور است، یکی از راه هایی که که در استان اگر بخواهیم بیکاری بصورت چشمگیری کاهش یابد و درآمد ها افزایش یابند، استخراج معادن و بازگشت درآمد معادن به استان است.
رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی تاکید کرد: ما باید در استان به سمت توسعه صنایع معدنی حرکت کنیم، از سازمان ایمیدرو می خواهیم استخراج و توسعه صنایع معدنی استان آذربایجان شرقی را برای جلوگیری از خام فروشی سریعا انجام دهند و نقل و انتقالات بانکی آن را متمرکز در استان ما کنند.

اکتشاف نفت در آذربایجان شرقی
داودی همچنین به موضوع اکتشاف نفت در آذربایجان شرقی اشاره کرد و خبر داد: قرارداد اکتشاف نفت با وزارت نفت و دانشگاه سهند منعقد شده است .
وی تاکید کرد: مراحل اکتشاف نفت بسیار امیدوار کننده در حال انجام است و به نظر می رسد به زودی به مرحله حفر چاه و استخراج نفت نیز برسیم.
داودی در پایان از مسئولین استان خواست: محصولات کشاورزی در استان ما از جمله سیب زمینی و گوجه در حال برداشت است که از مسئولین استانی میخواهیم سریعا مقدمات صادرات را در استان فراهم کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار