خبر/

برف‌روبی جاده‌های عشایری مشگین‌شهر آغاز شد

1399/05/09 - 11:04 - کد خبر: 24192
عملیات برف روبی

نصر: اداره کل امور عشایری استان اردبیل عملیات برف‌روبی جاده‌های عشایری در شهرستان مشگین‌شهر را آغاز کرد.

به گزارش نصر، مدیرکل امور عشایری استان اردبیل روز چهارشنبه به خبرنگار گفت: استان اردبیل دارای یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر جاده عشایری می‌باشد که بیشترین طول آن در شهرستان مشگین‌شهر واقع شده است. 
 معرفت آذری افزود: ۱۵ محور از جاده‌های عشایری شهرستان مشگین‌شهر معمولا در تمامی فصول سال پوشیده از برف است که اداره امور عشایری مشگین‌شهر اقدام به برف‌روبی و بازگشایی مسیر می‌کند.
او اظهارداشت: با بهره‌گیری از ۶ دستگاه سنگین راه‌سازی استیجاری و اداری عملیات برف‌روبی ، مرمت و تسطیح جاده‌های عشایری استان در حال انجام است.  
وی افزود: با برف‌روبی محورهای مسدود شده عشایر منطقه خواهند توانست برای تعلیف دام‌های خود به مراتع مرغوب بالا دست دسترسی پیدا کنند.
وی با بیان اینکه برف‌روبی جاده‌های عشایری تا پایان مردادماه ادامه خواهد یافت، از مسافران و گردشگران خواست با توجه به وجود بیماری کرونا در روزهای گرم تابستان از سفر به   شهرستان مشگین‌شهر اجتناب کنند.
عشایر شاهسون استان اردبیل در بین ۱۲۰ ایل شناسنامه‌دار کشور در جایگاه سوم قرار دارد و یکی از ایل‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود.
ایل شاهسون متشکل از ۸۰ هزار نفر جمعیت در قالب ۱۵ هزار خانوار است که به نگهداری ۱.۵ میلیون واحد دامی مشغول هستند.
عشایر استان اردبیل سالانه ۴۳ هزار تن شیر ، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر ، ۱۲هزار تن گوشت ، ۱.۵ تن پشم و ۱۴ هزار متر مربع فرش ، گلیم و جاجیم به ارزش تقریبی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تولید می‌کنند.
عشایر استان نیمی از سال را در قشلاق‌های شمال استان و نیمی دیگر را در ییلاق‌های سبلان و ارتفاعات کوه‌های باغرو و بزغوش سپری می‌کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار