فرماندار خلخال خبر داد:

برداشت بیش از ۱۲ تن پسته در خلخال

1399/05/08 - 15:43 - کد خبر: 24169
پسته

نصر: فرماندار خلخال گفت: تلاش‌های مربوط به ایجاد و پرورش باغ‌های پسته در این منطقه نتیجه داده و امسال بیش از ۱۲ پسته از باغ‌های پسته این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف می‌شود.

به گزارش نصر، فریدون بابایی روز چهارشنبه در گفت و گو در بازدید از باغ‌های پسته مناطق نیمه‌گرمسیری بخش خورش‌رستم خلخال افزود: با اجرای طرح‌های ترویجی از سوی مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان ،تشویق باغداران این منطقه به ایجاد ،کشت و پرورش درختان پسته و اجرای طرح پیوند درختان پسته وحشی "چاتلانقوش، با نوع پرورش یافته آن در سطحی از مناطق قابل رویش این درخت در بخش خورش‌رستم خلخال ۱۵ هکتار باغ پسته در این منطقه ایجاد شده است.
وی گفت: با توجه به میانگین برداشت ۲ تن پسته از هر هکتار باغ پسته و با توجه به بارور بودن ۶ هکتار از ۱۵ هکتار باغ‌های پسته بخش خورش‌رستم خلخال پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۱۲ تن پسته مرغوب از باغ‌های این منطقه برداشت و روانه بازار مصرف این سردرختی گرانبها و حصول باارزش اقتصادی بالا شود.
مدیر جهاد کشاورزی خلخال نیز با بیان اینکه برداشت پسته از مناطق نیمه‌گرمسیری بخش خورش‌رستم این شهرستان از نیمه دوم مهرماه آغاز می‌شود، افزود: در سال گذشته از مجموع ۱۵ هکتار اراضی زیرکشت پسته این شهرستان پنج هکتار بارور شده بود که با توجه به شرایط آب و هوایی سال قبل ۱۰ تن پسته مرغوب برداشت و روانه بازار مصرف شد.
وی به افزایش رغبت باغداران منطقه خورش‌رستم خلخال به افزایش سطح زیرکشت این محصول  اشاره کرد و گفت: ارقام کشت شده پسته خلخال از نوع اکبری و احمد آقایی بوده و با توجه به مرغوبیت محصول تولیدی منطقه همواره مورد استقبال خریداران است.
او افزود: طرح توسعه باغ‌های پسته با تهیه و تامین نهال مورد نیاز از مناطق مستعد کشور در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی قرار گرفته و نهال به تناسب نیاز باغداران تهیه و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.
خلخال دارای بیش از ۴۵ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی بوده که از این میزان هفت هزار و ۵۰۰ هکتار به باغ‌های میوه اختصاص یافته و میوه‌هایی همچون انگور ، انار ، پسته ، زیتون و انجیر از باغ‌های میوه مناطق گرمسیری حاشیه رودخانه قزل‌اوزن در بخش‌های خورش‌رستم و شاهرود تولید می‌شود.
این شهرستان در جنوب اردبیل از جمله مناطق دارای شرایط آب و هوایی متنوع برای محصولات باغی سردسیری و نیمه‌گرمسیری است که منطقه جنوبی این شهرستان از مناطق مستعد برای محصولات باغی مناطق نیمه‌گرمسیری از جمله پسته است.
انتهای پیام/

پژوهشیار