خبر/

معاون وزیرصمت: گسترش زیربناها اولویت‌ بخش معدن و صنایع معدنی است

1399/05/08 - 15:35 - کد خبر: 24167
معدن

نصر: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: امسال سال خاصی در زمینه زیربناهای بخش معدن و صنایع معدنی در کشور بوده و ایجاد این زیرساخت‌ها در اولویت قرار دارد.

به گزارش نصر، خداداد غریب‌پور روز چهارشنبه در مراسم افتتاح معدن زیرزمینی سولفوره انگوران در زنجان با بیان اینکه با شرکت‌های بزرگ در زمینه زیربناهای ریلی نیز همکاری می‌کنیم افزود:  اعتبار زیربناها در ایمیدرو از سال ۹۷ تاکنون ۵۰ برابر رشد یافته و از ۱۵ میلیارد تومن به ۸۰۰ میلیارد تومن رسیده است.
وی بااشاره به اهمیت توسعه راه‌های ریلی در این بخش یادآورشد: ۸۰ درصد از ۵۰ میلیون تن باری که سالانه در بخش حمل و نقل ریلی جابجا می‌شود مربوط به مواد معدنی است.
غریب پور با بیان اینکه محصول تولید، شغل بوده و بهترین راه برای ایجاد عدالت اجتماعی ایجاد شغل است، یادآورشد: در بخش معدن اشتغالزایی هر نفر، ایجاد ۱۷ شغل غیرمستقیم نیز در پی دارد.
وی با اشاره به اینکه معدن زیرزمینی سولفوره انگوران نیز ۵۰۰ نفر اشتغالزایی دارد، تصریح کرد: این معدن یکی از پروژه های فناورانه استخراج در زیر زمین مربوط به ایمیدور است که بدون اتکا به نیروهای خارجی با پیمانکار بومی و دانش فنی بومی در یک معدن کهن با سابقه تاریخی با حدود یک قرن قدمت اجرا می شود.
رییس هیات عامل ایمیدور به فعالیت های تولیدی معدنی غیر از آهن کشور اشاره کرد و افزود: سرب، روی، طلا، نقره، مس و آلومینیوم از جمله این معادن است که از نظر ارزش ریالی به میزان ۴۳۵ میلیارد دلار و برابر با جی دی پی ( تولید ناخالص داخلی ) کشور است.
وی میزان تولید دنیا در این بخش را ۸۰ هزار میلیارد دلار ذکرکرد و گفت: چین به تنهایی ۱۱۹ میلیارد دلار از غیرآهنی های دنیا را تولید می کند.
غریب پور سهم ایران از تولید آلومینیوم را از ۶۲ میلیون تن دنیا حدود ۷۷۸هزار تن، در مس از ۲۴ میلیون تن دنیا ۲۵۰ هزار تن کاتد مس و در طلا هشت تن از چهار هزار تن دنیا ذکرکرد و افزود: معدن زرشوران یکی از این معادن است که حدود یک تن تولید طلا دارد.
وی خاطرنشان کرد: در سرب ۱۹۸ هزار و در روی ۲۰۸ هزار تن تولید داریم که این میزان در روی کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت و در سرب نیز کمتر از ظرفیت نصب شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت اظهار با تاکید بر اینکه باید رویکرد ما به فلزات غیرآهنی جدی تر و توسعه ای باشد، گفت: در این راستا در مس امسال افزایس سرمایه ۱۰ هزار میلیارد تومانی و طرح های توسعه ای خواهیم داشت.
بنا به این گزارش، برای معدن زیرزمینی سولفوره انگوران یک هزارو ۲۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و هزار و ۲۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی شده است.
با بهره برداری از این معدن ، سالانه ۱۲۰ هزار تن کانسنگ استخراجی سولفوره، مخلوط سولفوره-اکسیده و اکسید با عیار ۲۵ درصد روی و ۲ درصد سرب تولید خواهد شد.
معدن انگوران در شهرستان ماهنشان، استان زنجان واقع شده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار