نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی؛

تبریز در تنش آبی/ ادامه پروژه انتقال آب ارس به تبریز در انتظار نهایی شدن قراردادهای فاینانس

1399/05/08 - 12:39 - کد خبر: 24141
محمد حسین فرهنگی

نصر: نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: ادامه عملیات اجرایی پروژه انتقال آب ارس به تبریز در انتظار نهایی شدن قراردادهای فاینانس و تامین منابع مالی است.

محمدحسین فرهنگی در گفت و گویی با اشاره به اهمیت انتقال آب ارس به دشت تبریز اظهار داشت: بخش قابل توجهی از عملیات اجرایی صورت گرفته در این پروژه محدود به  چند سال اخیر بوده و ادامه این عملیات در انتظار تامین منابع مالی مورد نیاز است. 
وی استقاده از قراردادهای فاینانس را یکی از راه‌های تأمین منابع مالی این پروژه عنوان و خاطر نشان کرد: اقدامات و پیگیری های لازم در این خصوص صورت گرفته و منتظر نهایی شدن قراردادهای فاینانس برای ادامه فازهای بعدی پروژه انتقال آب ارس به تبریز هستیم.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دورنمای پروژه انتقال آب ارس به تبریز ، میان و بلند مدت است و نباید انتظار داشت که مشکل آب دشت تبریز در آینده نزدیک از طریق تکمیل این پروژه حل شود و بر همین اساس باید راهکارهای عملی کوتاه مدت برای تامین آب مورد نیاز منطقه اندیشیده و به کار گرفته شود.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس استفاده از چاه های منطقه برای تامین آب مورد نیاز صنایع و زمین های کشاورزی را از جمله راهکارهای کوتاه مدت برای حل مشکل آب تبریز برشمرد و گفت: واحدهای صنعتی بزرگی مانند نیروگاه تبریز که مصرف آب بالایی نیز دارند، می توانند برای تامین این نیاز بجای اتصال به شبکه آبرسانی، از چاه های آب موجود خود استفاده کنند که خوشبختانه این مهم با توجه به ترسالی های اخیر قابل اجراست.
فرهنگی با تاکید بر اولویت تامین آب شرب در شرایط فعلی خاطرنشان کرد: افزایش برداشت از زرینه رود با توجه به ظرفیت لوله های انتقال آب از این رود نیز دیگر راهکار مقطعی است و در کنار تمام این موارد باید موضوع فرهنگ سازی مصرف آب با اولویت صرفه‌جویی عمومی نیز مورد توجه جدی قرار گیرد که در این خصوص انتظار می رود دستگاه های متولی مانند صدا و سیما از حداکثر توان خود برای ترویج فرهنگ صحیح مصرف استفاده کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار