وزیر ورزش؛

تمرکز ویژه‌ای بر تسهیلات ازدواج جوانان داریم

1399/05/07 - 10:25 - کد خبر: 24072
مسعود سلطانی فر

نصر: وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه تمرکز ویژه‌ای بر تسهیلات ازدواج جوانان داریم، گفت: حدود هشت هزار و دویست جهیزیه با ارزش ۱۳۱ میلیارد تومان در این یک هفته(هفته ازدواج) توسط خیرین ازدواج به زوجین جوان کمک شده که واقعاً جای تقدیر و تشکر دارد.

به گزارش نصر، سلطانی فر در نشست صمیمی با اعضای مجمع ملی خیرین ازدواج با تشکر از اقدامات موثر خیرین ازدواج در همه حوزه ها گفت: امیدوارم این همکاری ها و همگرایی ها موجب حل مشکلات ازدواج جوانان باشد.
وی با اشاره به آمار قابل توجه کمک خیرین ازدواج در هفته ملی ازدواج گفت: حدود هشت هزار و دویست جهیزیه با ارزش ۱۳۱ میلیارد تومان در این یک هفته توسط خیرین ازدواج به زوجین جوان کمک شده که واقعاً جای تقدیر و تشکر دارد و امیدواریم این کمک های خیرخواهانه مرضی رضای خداوند متعال قرار بگیرد و باقیات و صالحات بانیان این حرکات شود.
وزیر ورزش و جوانان در ادامه به شرایط کشور اشاره کرد و گفت: کشور به تعبیر مقام معظم رهبری در شرایط خطیری به سر می‌برد و در حال حاضر شاهد ظالمانه ترین و ناعادلانه ترین تحریم های تاریخ ایران و شاید جهان هستیم.
وی با بیان اینکه تامین نیازهای پولی و مالی کشور در این شرایط خطیر به سختی انجام می شود، گفت: اما با همه این محدودیت‌ها و سختی‌ها دولت تاکید دارد تا نیازهای مردم را تامین کند و معیشت مردم اولویت دولت است که با تلاش زیادی در حال انجام است.
وزیر ورزش و جوانان گفت: می دانیم مردم در شرایط خاصی قرار دارند و دشمن ما از هیچ ابزاری برای فشار خودداری نکرده و روزبه‌روز این عرصه را تنگ تر می کند اما تاریخ ثابت کرده که هیچ قدرتی نمی تواند در برابر اراده یک ملت ایستادگی کند و همانطور که مردم ایران در ۴۱ سال گذشته توانستند در بحران ها و شرایط مختلف کشور پیروز شوند قطعاً در این منازعه تاریخی نیز پیروز میدان خواهند شد.
سلطانی فر با اشاره به پیشنهادات خوب اعضای مجمع ملی خیرین ازدواج گفت: باورمان بر این است که در وهله اول آنی ترین نیازهای زوج های جوان را تامین کنیم و بر این اساس تمرکز ویژه‌ای بر تسهیلات ازدواج و افزایش سالانه آن داریم.
وی ادامه داد: در سال ۹۲ جمعاً ۲۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ازدواج داده شده که با استقرار دولت تدبیر و امید این وام ابتدا به ۱۰ میلیون تومان و سپس به ۱۵ میلیون تومان و سال گذشته به ۳۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد و امسال نیز این وام به ۵۰ میلیون تومان برای هر فرد افزایش پیدا کرد. در سال گذشته ۵۰۰ هزار زوج یعنی یک میلیون نفر تسهیلات ازدواج دریافت کردند.
وزیر ورزش و جوانان با اشاره به آمارهای متقاضیان وام ازدواج گفت: این شبهه برای ما به وجود آمد که عده‌ای با افزایش وام ازدواج از این تسهیلات سوء استفاده می کنند و بر این اساس پیشنهادی را به دولت ارائه کردیم و قرار شد بانک مرکزی دستورالعمل پیشنهادی وام ازدواج را به زودی تدوین و اعلام کند.
سلطانی فر با اشاره به مشکلات مسکن جوانان اظهار داشت: می توان خانه های اجاره ای در سه تا پنج سال اولیه زندگی و برخی مسکن های کوچک در اختیار جوانان قرار داد.
وزیر ورزش و جوانان پیشنهاد انبوه سازی مسکن های کوچک با تامین زمین توسط دولت را مطرح کرد و گفت : با این طرح زوج های جوان در آستانه ازدواج فقط هزینه ساخت را پرداخت می کنند که می توان در آن زمینه هم وام های خوبی تخصیص داد.
وی این نکته را متذکر شد که رئیس جمهور نیز پیگیر اقدام موثر و کار اساسی در زمینه مسکن در سال آخر دولت است که امیدوارم بتوانیم در این طرح زوج های جوان را هم منتفع کنیم .
سلطانی فر با اشاره به شرایط کشور در دوران کرونا گفت: این بیماری باعث شده که سبک و تعاملات زندگی تغییر پیدا کند، در این شرایط حتی آداب ، رسوم و فرهنگ نیز در حال تغییر است و در برخی مواقع می توان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.
وی یادآور شد: از ماه ها قبل نگران بودیم که محدودیت‌های کرونا و فاصله گذاری اجتماعی مانع از ازدواج جوانان شود و در این دوران تاکید ما بر این بود که مانع از ازدواج جوانان نشویم و مراسم ارزان قیمت و یا بدون تشریفات انجام شود تا در شرایط عادی زوج ها بتوانند مراسم خود را برگزار کند.
وزیر ورزش و جوانان با ابراز نگرانی از افزایش طلاق در کشور گفت: آمارها نگران‌کننده است و امیدواریم مسئولین فرهنگی ،بزرگان جامعه و بزرگان دین و مذهب فکر اساسی راجع به این موضوع داشته باشند تا جلوی فروپاشی خانواده‌ها گرفته شود .
وی همچنین موضوع معافیت های مالیاتی خیرین ازدواج را مورد توجه قرار داد و گفت: این موضوع و موضوعاتی که خیرین ازدواج مطرح کردند را با جدیت دنبال می‌کنیم و حوزه جوانان این وزارتخانه با همکاران بسیار فعال و جدی این مسیر را حتماً دنبال می کنند تا در نهایت راهکارهای مناسبی به دولت‌ و مجلس ارائه شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار