شهردار تبریز مطرح کرد؛

مترو سرفصل مطالبات شهرداری تبریز از دولت

1399/05/06 - 13:54 - کد خبر: 24038
ایرج شهین باهر

نصر: شهردار تبریز گفت: پرداخت اوراق مشارکت مترو و اخذ عوارض آلایندگی پتروشیمی و پالایشگاه، مهمترین مطالبه ما از دولت است.

به گزارش نصر، ایرج شهین باهر در جلسه همفکری نمایندگان مجلس با اعضای شورای شهر تبریز اظهار کرد: نزدیک به هزار میلیارد تومان از پتروشیمی و پالایشگاه تبریز طلب داریم که از سال ۹۲ تاکنون پرداخت نشده در حالی که باید پتروشیمی یک درصد فروش خود را به شهرداری پرداخت کند.
او ادامه داد: واقعیت این است که آلایندگی موجود در سطح شهر در اثر فعالیت این دو مرکز به وجود می‌آید که با تکذیب آن مشکلی حل نمی‌شود.
شهردار تبریز با اشاره به کاهش هزینه‌ها در دوره پنجم شورای شهر بیان کرد: کاهش هزینه‌ها در شورای پنجم به‌رغم افزایش قیمت‌ها و حقوق کارکنان در سال‌های متمادی بیش از دیگر دوره‌ها محسوس و مطرح بوده و از این رو تلاش کردیم هزینه‌های جاری شهرداری‌ها را مدیریت کنیم.
او ادامه داد: در این دوره کلیه بدهی‌های دوره‌های قبلی مدیریت شهری پرداخت شده و در کنار این در سایه تلاش همکاران مبنای درآمد شهرداری را تراکم فروشی قرار نداده‌ایم.
شهین‌باهر با اشاره به پیشگیری از تغییر کاربری فضای سبز خاطرنشان کرد: در این سه سال نه تنها هیچ فضای سبز شهری را تغییر کاربری نداده‌ایم بلکه ردیفی ویژه نیز برای توسعه فضای سبز در بودجه امسال مشخص نکرده‌ایم.
او افزود: با اینکه درآمد شهرداری تبریز از محل تغییر کاربری‌ها به فضای سبز منتفی شده است اما علاوه بر آن چند واحد مسکونی را نیز تملک و با تغییر کاربری به فضای سبز تبدیل کرده‌ایم.
شهردار تبریز، ساماندهی امور املاک متعلق به شهرداری را از دیگر فعالیت‌های چشمگیر این دوره از شورای شهر و شهرداری تبریز برشمرد و افزود: ۳ هزار میلیارد تومان از املاک بلاتکلیف شهرداری را به مجموعه بازگردانده‌ایم و از دیگر اقدامات مهم و قابل توجه، اخذ سند تک برگی برای املاک شهرداری از جمله عمارت ساعت است.
او مهمترین دستاورد شورای پنجم و شهرداری تبریز را کسب دوباره اعتماد عمومی مردم به این مجموعه عنوان کرد و گفت: به اذعان همه عزیزان به نسبت ۴ سال پیش نگاه مردم به شورا و شهرداری بهبود یافته است.
شهین‌باهر مبارزه با فساد را بخش دیگری از کارنامه مدیریت شهری خواند و افزود: در موضوع مبارزه با فساد به صورت جدی در این سه سال ورود کردیم و با حذف واسطه‌ها تمامی مبادی سوءاستفاده بسته شده است.
او ادامه داد: در این سه سال هیچ قرارداد و پیمانی را بدون ترک تشریفات واگذار نکردیم و تمامی قراردادهای شهرداری و جزئیات آن اعم از آگهی مناقصه، مبلغ قرارداد و مدت قرارداد در سایت شهرداری تبریز برای بازدید عموم قابل مشاهده است.
او خاطرنشان کرد: هدف ما ایجاد شفافیت و کسب اعتماد عمومی مردم و قطع ارتباطات ناسالم است که این امر مستلزم هزینه‌هایی است که ما در این مدت پرداخت کرده‌ایم.
شهردار تبریز با اشاره به کاهش سهم شهرداری‌ها در بودجه دولت یادآور شد: شهرداری‌ها تمامی بسترهای فعالیت شهری را فراهم کرده‌اند ولی به جز ۳ درصد ارزش‌افزوده که هر سال در حال کاهش نیز است، درآمدی از این محل ندارند.
او ادامه داد: به عنوان نماینده شهرداران کشور پیشنهاد ما این است که نگذاریم سهم شهرداری‌ها در بودجه از ۳۰ درصد کم شود.
او با اشاره به پیگیری نمایندگان مجلس برای اخذ سهم شهرداری‌ها و اعتبارات دولتی برای انجام پروژه‌ها تأکید کرد: نمایندگان محترم مجلس با مراجعه به وزارتخانه‌های مختلف علاوه بر پیگیری مطالبات قانونی شهرداری، در موضوع جذب اوراق مشارکت و امتیازهای دولتی نیز مجوزهای لازم را اخذ کنند چرا که ما ۱۳۰ میلیاردتومان برای خرید اتوبوس درخواست کردیم و تنها برای ۴۵ میلیاردتومان آن مجوز صادر شد.
او افزود: در شهرهای دیگر با پیگیری نمایندگان مجلس، مجوزهای لازم و اعتبارهای دولتی را اخذ می‌کنند که ما نیز انتظار داریم نمایندگان محترم استان در این راستا همیار ما باشند.
انتهای پیام/

پژوهشیار