مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خبر داد

تولید سالانه 310 هزار تن محصولات کشاورزی در تبریز

1399/05/06 - 13:40 - کد خبر: 24033
فرامرز افشانی

نصر: مدیر جهاد کشاورزی تبریز از تولید سالانه 310 هزار تن محصولات کشاورزی و فراوری 200 هزار تن محصول در سطح شهرستان تبریز خبر داد و گفت: بخش کشاورزی این شهرستان سالانه 2500 میلیارد تومان گردش مالی دارد که سهم قابل توجهی از اقتصاد استان را شامل می‌شود.

به گزارش نصر، فرامز افشانی روز دوشنبه، ششم مرداد، در جلسه کارگروه کشاورزی شهرستان تبریز، اظهار کرد: تبریز به عنوان قطب صنعتی استان، به عنوان یکی از شهرستان‌های فعال در بخش کشاورزی استان نیز جایگاه خاصی دارد.
به گزارش ایسنا، وی افزود: 75 روستا در سطح این شهرستان با جمعیت بالغ بر 150 هزار نفر وجود دارد و 22 هزار نفر از جمعیت این شهرستان، بهره بردار کشاورز هستند.
وی در خصوص وضعیت اراضی زیر کشت تبریز، تشریح کرد: 110 هکتار مرتع، سه هزار و 600 هکتار باغ و 44 هزار هکتار اراضی کشاورزی در تبریز وجود دارد که 22 هزار هکتار اراضی دیم و 22 هزار هکتار نیز اراضی آبی را شامل می‌شود.
افشانی از وجود 81 واحد گلخانه به مساحت 29 هکتار در تبریز خبر داد و افزود: 26 واحد پرورش مرغ گوشتی، 22 واحد پرورش مرغ تخمگذار، 62 واحد دامی صنعتی و 493 واحد دامی سنتی در سطح این شهرستان فعالیت می‌کنند.
وی با اشاره به تولید یک هزار و 100 تن عسل در این شهرستان، اظهار کرد: تعداد 80 هزار کلنی مدرن و نزدیک به 4500 کلنی بومی در سطح شهرستان تبریز عسل تولید می‌کنند که از این لحاظ رتبه سوم استان را داریم.
وی ادامه داد: هشت هزار و 500 هکتار سطح زیر کشت گندم آبی، چهار هزار هکتار سطح زیر کشت گندم دیم، دو هزار هکتار سطح زیر کشت کلزا و دو هزار هکتار سطح زیر کشت سبزی و صیفی در تبریز است؛ هم‌چنین سالانه سه هزار و 400 تن گوشت قرمز، 314 تن گوشت سفید و 48 هزار تن ذرت علوفه‌ای در این شهرستان تولید می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی تبریز با اشاره به تولید 11 هزار و 204 عدد تخم مرغ در شهرستان تبریز، گفت: تبریز دارای رتبه اول تولید تخم مرغ در استان است؛ هم‌چنین در تولید شیر خام دارای رتبه دوم استان، با تولید 27 هزار و 800 تن گندم رتبه اول استان را دارد و با وجود 220 واحد صنایع تبدیلی کشاورزی رتبه اول استان را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: امسال در تولید کلزا با مشکل بادزدگی و کمبود آب مواجه بودیم که باعث شد تولید این محصول در تبریز که رتبه اول سطح زیر کشت استان را دارد، کاهش یابد و 50 درصد نیاز تامین شود.
وی گفت: در بخش زراعت تبریز، تعاونی سبزی و صیفی کاران تکمیل شده است؛ 3178 تن انواع کود، 45 دستگاه تراکتور، دو دستگاه کمباین و 75 دستگاه ادوات دنباله رو کشاورزی در بین بهره برداران بخش زراعت توزیع شده است.
افشانی از وجود 29 هکتار گلخانه در شهرستان تبریز خبر داد و افزود: طی یک سال گذشته به 52 واحد گلخانه با مساحت 29 هکتار مجور احداث داده شده است.
وی با بیان این‌که در بخش آب و خاک، با اعتبار پنج میلیون تومان پروژه مرمت قنات‌ها انجام گرفته است، گفت: هم‌چنین 500 هکتار از مزارع تبریز مجهز به آبیاری تحت فشار بوده که امسال مقرر شده تا 1200 هکتار نیز به این نوع سیستم آبیاری مجهز شود.
وی از توزیع حدود 37 هزار تن نهاده دامی بین دامداران خبر داد و گفت: سه هزار و 700 راس گاو در سال گذشته اصلاح نژاد شده و در ایام کرونایی با وجود تعطیلی‌ها برای چهار هزار بهره بردار کلاس‌های ترویجی برگزار شده است.
مدیر جهاد کشاورزی تبریز با تاکید بر این‌که ایجاد پایانه گل و گیاه در تبریز بسیار ضروری است، متذکر شد: با احداث این پایانه تمامی تولیدات گل و گیاه در سطح استان در یک محل مشخص جمع شده و منبع مهمی برای بخش گیاهی استان خواهد بود.
وی هم‌چنین احداث شهرک گلخانه‌ای، شهرک شیلات و بازارچه مدرن سبزی و صیفی را از اولویت‌های بخش کشاورزی شهرستان تبریز شمرد و اظهار کرد: دشت تبریز با مساحت 130 هزار هکتار ظرفیت بسیار مهمی برای پرورش سبزی و صیفی و ایجاد کشت و صنعت در استان محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: منطقه باسمنج اکنون به دلیل ویلاسازی و ساخت و سازهای غیرمجاز وضعیت بسیار نامناسبی دارد، از این رو باید به منطقه گردشگری تبدیل شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار