مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز خبر داد:

" تبریزلی" گامی در جهت تحقق شهر هوشمند

1399/05/06 - 11:00 - کد خبر: 24005
علی طوماری

نصر: مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه اندازی شبکه تعاملی به نام تبریزلی خبر داد.

به گزارش نصر، طوماری در رابطه با راه اندازی نرم افراز تبریزلی گفت: با توجه به ماموریت و رسالت سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و در راستای تحقق شهرداری و شهر هوشمند و ارائه خدمات بخش های دولتی و خصوصی بصورت الکترونیکی به شهروندان، شبکه تعاملی به نام تبریزلی جهت ارائه خدمات الکترونیکی به مردم راه اندازی شد.
مدیر عامل فاوا با نگاهی اجمالی به بررسی شهر هوشمند پرداخت و گفت: شهر هوشمند فرآیندی است برای اینکه ما بتوانیم برای چالش‌هایمان، پاسخ هوشمندانه داشته باشیم و در این میان بایستی از فناوری های مختلف در این مورد بهره بگیریم، برخی از اوقات این پاسخ هوشمندانه مبتنی بر IT  است و برخی از اوقات نیز غیر از این است. در باور هر یک از شهروندان، تصویری از یک شهر هوشمند شامل فهرستی درخواستی از زیر ساخت ها و خدمات است که سطح اشتیاق او را توصیف می کند و برای فراهم کردن خواسته ها و نیازهای شهروندان، برنامه ریزان شهری به طور کامل، توسعه اکوسیستم شهری را که توسط چهار رکن از زیرساخت های جامع توسعه نهادی، فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی نشان داده شده است را مورد ارزیابی قرار می دهند این امر می تواند یک هدف بلند مدت باشد و کلانشهرها می توانند در راستای توسعه زیر ساخت های جامع به طور مداوم فعالیت و لایه های هوشمندانه را اضافه کنند.
علی طوماری هدف نهایی از شهر هوشمند را  ارتقای کیفیت زندگی شهروندان مطرح کرد و افزود: رشد جمعیت شهرنشین و پیچیدگی مدیریت شهرها باعث شده تا زندگی شهری از اهمیت بالاتری برخوردار شود. در این زمینه چالش هایی وجود دارد که می توان با هوشمندسازی مدیریت و با خدمات ارائه شده آنها را مرتفع ساخت. یکی از وظایف مهم ما این است که کیفیت لازم برای شهرنشینی را افزایش دهیم. این موضوع در نهایت باعث می شود تا سکونت شهروندان با کیفیت بالاتری در شهرها صورت بگیرد. بایستی راهبردهای هوشمند سازی از سوی حاکمیت با نگاه شهروندی تدوین و تبیین شود و در این میان باور مدیران نقش اساسی و پایه را ایفا می کند. مهمترین هدف ما از راه اندازی سامانه تبریزلی این است که پایه و اساس شهر را بر اساس نیازها و سهولت شهروندان در دسترسی به خدمات قرار دهیم.
وی یادآور شد: در این راستا "تبریزلی" از طریق یک درگاه و اپلیکیشن واحد در قالب سرویس های الکترونیکی اعم از (پرداخت های الکترونیکی و کیف پول شهروندی، سرویس های الکترونیکی شهرداری و ....) راه اندازی گردیده و تمامی نیازهای یک شهروند از طریق یک پلتفرم شهروندی منسجم، قابل انعطاف و گسترش پذیر تامین می گردد.
مدیر عامل فاوا ابراز داشت: هوشمندسازی و تحقق شهر هوشمند از مهمترین رویکردهای عصر کنونی است و کلانشهر تبریز به فراخور توان و ظرفیت خود و در راستای تحقق حقوق شهروندی گام هایی برداشته است.
طوماری در خصوص تبریزلی گفت: نرم افزارهای مختلف شهروندی روی این نرم افزار تجمیع شده است.
وی افزود: این نرم افزار، بستری یکپارچه برای ارائه خدمات مختلف به شهروندان است و به ‌مرور قابلیت‌های آن توسعه می یابد.
مهندس طوماری تصریح نمود:  این نرم افزار در راستای یکپارچه سازی خدمات طراحی شده‌ است و سعی کرده‌ایم حداقل در حوزه موضوعاتی کار کنیم که به نیاز‌ها و چالش‌های شهر مربوط شود.
وی تحول دیجیتالی شهروندی به معنای استفاده از سامانه‌های هوشمند را زیر ساخت همه سرفصل‌ها عنوان کرد و گفت: تلاش می‌کنیم تا دسترسی شهروندان راحت‌تر شود.
علی طوماری تاکید نمود: شهر هوشمند به معنای استفاده هوشمندانه از روش‌های درست زندگی است که برای تحقق آن باید زیرساخت‌های لازم فراهم باشد و شهروندان نیز تعامل خوبی با هوشمندسازی داشته باشند، در واقع امکانات موجود در نرم افزار " تبریزلی "  با مشارکت مستقیم مردم ارتقاء خواهد پذیرفت.
وی در ادامه با اشاره به سرویس های این اکوسیستم تصریح کرد: تبریزلی، مبنای تمام تعاملات سازمان ها و ارگان ها در کلانشهر تبریز است که شامل سرویس های شهرداری، خدمات شهری، رسانه ای، بیمه،گردشگری، نقشه های شهری، بانکی، سرویس های آموزشی و فرهنگی و سایر سرویس ها می باشد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: شهروندان محترم می توانند جهت دسترسی به این اپلیکیشن به سایت Tabrizli.ir مراجعه و یا با ارسال عدد 15 به شماره 1000036 لینک اپلیکیشین تبریزلی را دریافت نمایند.
انتهای پیام/

پژوهشیار