نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس؛

لزوم واگذاری سهام شرکت نفت به مردم/ تبدیل سرمایه‌های مردم به گرانی و تورم در آدرس اشتباه بورس

1399/05/05 - 12:51 - کد خبر: 23959
علیرضا بیگی

نصر: نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: آدرسی که به سرمایه‌های مردم داده شده اشتباه است تا این سرمایه‌ها روانه بازار سهام و در نتیجه موجب گرانی و تورم شود.

به گزارش نصر، احمد علیرضابیگی در گفت‌وگویی اظهار کرد: در حال حاضر در حوزه اقتصاد کشور اتفاق جدیدی در حال رخ دادن است؛ بازار سهام با رونق بسیاری مواجه شده؛ شاخص سهام مرتب افزایش می‌یابد و مردم مشتاق خرید سهام هستند اما باید ببینیم این موضوع در تولید چه تاثیری گذاشته است.
وی توضیح داد: مثلا ارزش بورسی یک کارخانه لبنیات که در مجموع 20 میلیارد تومان ارزش دارد، 100 میلیارد تومان تعیین می‌شود و این کارخانه 49 درصد سهام خود را از طریق بورس عرضه و حدود 50 میلیارد تومان پول دریافت کرده و از بازار خارج می‌شود و این پول را وارد بازار ارز و سکه می‌کند.
بیگی افزود: این کارخانه که قبلا محصول دوغ خود را یک‌هزار تومان می‌فروخت حالا که قیمت کارخانه شده 100 میلیارد تومان نمی‌تواند این دوغ را باز هم به یک‌هزار تومان بفروشد و باید یک دوغ را به قیمت پنج دوغ بفروشد؛ در واقع رونق بورس تاثیری روی تولید نداشته؛ ضمن اینکه بار سنگین گرانی را به دوش مردم تحمیل کرده است.
نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس خاطرنشان کرد: این مثال در مورد سایر کالاها مثل آهن و فولاد نیز صادق است.
وی با بیان اینکه ما باید ثروت و سرمایه مردم را به سمتی هدایت کنیم که بتواند زمینه پیشرفت، توسعه و جلوگیری از خام فروشی را فراهم کند، ادامه داد: ما بنزین را در ونزوئلا با طلا معامله می‌کنیم؛ آیا قبلا که بنزین نداشتیم و واردکننده بنزین بودیم این کار امکان‌پذیر بود؟!

لزوم واگذاری سهام شرکت نفت به مردم
بیگی متذکر شد: جلوگیری از خام فروشی می‌تواند با ثروت مردم اتفاق بیفتد و مردم باید در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کنند و در سهام شرکت‌ها شریک باشند؛ این امر موجب بهره‌مندی مردم از سود سهام و امکان توسعه و پیشرفت مملکت می‌شود.
استاندار پیشین آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم نفت خام خود را به‌ فروش رسانیم؛ چرا که مشتری ندارد؛ ولی فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی را فارغ از تحریم‌ها و به راحتی می‌توانیم به فروش رسانیم.
وی ابراز داشت: پیرامون جمهوری اسلامی ایران کشورهای زیادی وجود دارند که همه حاضر هستند، خرید محصولات نفتی و پتروشیمی ما را در داخل کشور انجام دهند که نیازی به مبادلات بانکی نباشد ولی متاسفانه از این موضوع غفلت کرده‌ایم.
نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس تاکید کرد: آدرسی که به سرمایه‌های مردم داده شده اشتباه است تا این سرمایه‌ها روانه بازار سهام و در نتیجه موجب گرانی و تورم شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار