استاندار آذربایجان‌غربی؛

استفاده از دانش روز و گذر از تفکر سنتی نیاز کشاورزی آذربایجان‌غربی است

1399/05/05 - 11:26 - کد خبر: 23952
محمدمهدی شهریاری

نصر: استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه کشاورزی استان با وجود بهره‌مندی از ظرفیت‌های ویژه آب و خاک، مرز و نیروی انسانی تحصیل کرده، بهره‌وری لازم را ندارد، گفت: برای رهایی از شرایط فعلی و پرهیز از هدر رفت منابع مهم آب و خاک باید از دانش روز و کارشناسان نخبه استفاده کرد تا بتوان از چرخه کم‌بهره فعلی فاصله گرفت.

به گزارش نصر، محمدمهدی شهریاری عصر روز شنبه در نشست با اعضای شورای راهبردی کشاورزی آذربایجان‌غربی با انتقاد از نبود برنامه جامع و منسجم برای برون رفت از شرایط کم بهره در کشاورزی افزود: بخش کشاورزی به عنوان پایه توسعه استان باید مشکلات ساختاری خود در اصلاح الگوی کشت به منظور افزایش بهره وری را به طور جدی پیگیر باشد.
وی اضافه کرد: بخش اعظمی از مشکلات بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی، متاثر از مشکلات اقتصادی کشوری است و دولت به خاطر کاهش درآمدهای نفتی و مالیاتی شرایط مطلوبی را پشت سر نمی گذارد و اگر این شرایط نبود به طور قطع مشکلات صادرات و برگشت ارز و نیز فروش محصولات نیز مطرح نمی شد.
استاندار آذربایجان غربی کشاورزی سنتی را آفت این بخش عنوان کرد و افزود: از شورای راهبردی این انتظار می رود تا به طور مشخص و با برنامه برای توسعه کشاورزی اقدام کند زیرا با کلی گویی و بیان مشکلات دردی از کشاورز دوا نمی شود.
شهریاری تصریح کرد: شیوه های غلط آبیاری یکی از آفت های کشاورزی سنتی است که کشاورزان با باوری غلط هنوز معتقد هستند آبیاری غرقابی بهترین روش است.
وی بهره وری پایین در محصولات باغی و زراعی را مورد اشاره قرار داد و گفت: اگر از دانش روز استفاده می شد، بجای هر سال ۶ میلیون تن انواع محصولات، بیش از ۱۰ میلیون تن برداشت می شد.
وی، استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان برای افزایش بهره وری را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر چه امروز بخاطر تحریم ها شرایط سختی را سپری می کنیم اما باور داریم در سختی ها می توان شکوفایی را ساخت و گرنه در شرایط عادی هیج اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.
آذربایجان غربی از جمله استان های با بیشترین میزان محصولات کشاورزی در کشور است و سالانه بیش از ۶.۲ میلیون تن محصول تولیدی در استان تولید می شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار