مدیر جهاد کشاورزی خبر داد:

آغاز برداشت زردآلو از دو هزار و 700 هکتار از باغات شهرستان مرند

1399/05/04 - 13:30 - کد خبر: 23896
زردآلو

نصر: معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند از آغاز برداشت زردآلو از ۲۷۰۰ هکتار از باغات این شهرستان خبر داد.

به گزارش نصر، علی صیادی ضمن بیان این مطلب افزود: شهرستان مرند از نظر تولید زردآلو در سطح استان مقام اول را به خود اختصاص داده و حدود ۴۵۰۰ نفر در امر تولید و فرآوری زردآلو مشغول به کار است. 
وی ادامه داد: با شروع دومین ماه تابستان در کل باغات مرند شاهد فعالیت باغداران عزیزی هستیم که برداشت زردآلو و کار فرآوری و تولید قیسی و برگ زردآلو را آغاز کرده‌اند؛ شهرستان مرند از قطبهای مهم تولید میوه زردآلو و در سطح استان مقام اول را دارا بوده که از لحاظ کیفیت و طعم و در برخی رقمها در کشور حرف اول را می زند.
وی گفت: از بهترین ارقام زردآلوهای شهرستان میتوان به ارقام عسگر آباد، نصیری، تبرزه شامل (قرمزی ـ ساری ـ قره)، اردوباد، شاهرودی و ... را نام برد که هم قابلیت تازه خوری و هم قابلیت خشکباری دارد.
صیادی ادامه داد: سطح باغات زردآلو در شهرستان مرند ۳۰۰۰ هکتار است که ۲۷۰۰ هکتار باغ بارور بوده که بنا بر پیش بینی‌ها قرار بود ۲۷ هزار تن محصول زردآلو تولید شود اما متاسفانه با توجه به سرمازدگی بهاره و عدم تلقیح درختان، به ۴۰ درصد محصولات شهرستان خسارت وارد شده و عملکرد شهرستان به ۱۶ هزار و ۲۰۰ هزار تن کاهش یابد. 
وی اظهار کرد: ۲۰ درصد از محصول تولیدی به صورت تازه خوری و ۸۰ درصد تبدیل به قیسی یا برگه، چیپس زردآلو به صورت سنتی و یا به صورت صنعتی (بارگاه) و در بسته بندی‌های محلی و معمولی وارد بازارهای محلی و منطقهای عرضه میشود که جا دارد در این زمینه زنجیره تولید تکمیل و بسته بندی‌هایی با برند خاص شهرستان تولید و در سطح کشور و جهان عرضه شود. 
به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، در شهرستان مرند کشاورزان به تولید قیسی اهیمت زیادی می‌دهند و سال‌هاست از طریق آبا و اجداد خود نحوه تولید قیسی و برگه را به صورت سینه به سینه حفظ کرده و اکنون نیز با تکیه بر تجربه و امکانات سنتی در تولید قیسی حرف اول را در منطقه می‌زنند.
هرچند امروزه کشور ترکیه نیز در تولید قیسی با امکانات جدید قدم‌های بزرگی برداشته اما تفاوت اصلی قیسی مرند با قیسی ترکیه در مزه و طعم آن است. خالی از لطف نیست اگر بگوییم صنعت تولید قیسی میتواند با ارزآوری صادرات زعفران و پسته به رقابت بپردازد.
انتهای پیام/

پژوهشیار