مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل؛

۲۰ برنامه زیست محیطی در اردبیل اجرا می‌شود

1399/05/04 - 11:48 - کد خبر: 23884
اردبیل

نصر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل امسال از تدوین و اجرای ۲۰ برنامه زیست محیطی در استان خبر داد.

به گزارش نصر، سعید شهند روز شنبه با بیان اینکه این برنامه‌ها در چهار شاخص تدوین و اجرا خواهد شد، گفت: طرح‌هایی مانند مدیریت مناطق، ارتقای سطح زیست محیطی مناطق تحت مدیریت، طرح حفاظت و احیای تالاب‌ها و جمع‌آوری و ارسال نمونه‌های تنوع زیستی از جمله آنهاست.
وی افزود: تهیه و تدوین طرح مدیریت زیست بومی تالاب نئور، احداث مرکز بازدیدکنندگان تالاب تپراق‌کندی، تامین حق آبه تالاب‌ها و رودخانه‌های استان،  برگزاری کارگاه ظرفیت‌سازی مشارکت مسوولان و جوامع محلی منطقه حفاظت شده آق‌داغ خلخال و پیشنهاد منطقه شکار ممنوع جدید سبلان از جمله مهم‌ترین اولویت‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان است.
وی با اشاره به فعالیت ۵۹ محیط‌بان در ۱۲ پاسگاه محیط‌بانی استان بیان کرد: تعمیر و تجهیز پاسگاه‌های محیط‌بانی بویژه در منطقه حفاظت شده آق‌داغ خلخال با هدف حفاظت بهتر از این منطقه در دست اجراست.
او با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین دستگاه های اجرایی جهت اجرای برنامه مدیریت جامع تالاب نئور گفت: در این طرح تمامی ذینفعان مدنظر قرار گرفته تا علاوه بر بهره‌برداری پایدار از تالاب در حفاظت آن نیز مشارکت می‌کنند.
استان اردبیل به دلیل شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی برای انواع گونه‌های گیاهی و جانوری زیستگاه مستعدی است، در این استان ۳۵۳ گونه جانوری اعم از پرندگان، جانوران وحشی، دوزیستان، ماهیان و مارها در اکوسیستم‌های آبی و خشکی شناسایی شده که این موضوع غنای تنوع زیستی استان را نشان می‌دهد.
سه منطقه حفاظت شده در محدوده  استان اردبیل واقع است، منطقه حفاظت شده آق‌داغ به مساحت ۹۳ هزار و ۸۰۰ هکتار در شهرستان خلخال ، منطقه حفاظت شده مغان در محدوده بیله‌سوار و پارس‌آباد مغان به مساحت ۳۵ هزار هکتار و منطقه حفاظت شده نئور به مساحت چهار هزار و ۲۰۰ هکتار که بخشی از منطقه وسیع حفاظت شده لیسار استان گیلان است.
کوه سبلان از ارتفاع سه هزار و ۶۰۰ متر به بالا و غار یخگان در محدوده شهرستان خلخال نیز جزو آثار طبیعی ملی ثبت شده استان اردبیل هستند.
همچنین پنج منطقه شکار ممنوع در استان برای حفظ گونه‌ها از خطر انقراض مشخص شده است، منطقه شکار ممنوع شورابیل در اردبیل با ۲۰۰ هکتار مساحت، گندیمن در مشگین‌شهر با ۳۰ هزار هکتار، دربند مشکول در گیوی با ۲۳ هزار هکتار، انزان در مشگین‌شهر به مساحت ۴۲ هزار و ۵۰۰ هکتار و خروسلو در بیله‌سوار به مساحت ۱۶ هزار و ۶۰۰ هکتار نیز جزو مناطق شکار ممنوع ثبت شده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار