مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان؛

سینه کوه گاوازنگ زنجان، طعمه حریق شد

1399/05/04 - 11:34 - کد خبر: 23880
کوه گاوازنگ

نصر: مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان گفت: بخشی از پوشش گیاهی کوه گاوازنگ زنجان، طعمه حریق شد.

به گزارش نصر، صفی الله کرامتی، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: متاسفانه در این حادثه که شامگاه پنجشنبه اتفاق افتاد علاوه بر پوشش گیاهی منطقه، حشرات و خزندگان گرفتار در میان شعله های سرکش آتش، زنده زنده سوختند که این دور از انصاف است.
وی اظهار داشت: عوامل آتش نشانی و منابع طبیعی شهرستان زنجان بلافاصله پس از اطلاع وارد عمل شده و آتش برافروخته را قبل از تاریک شدن هوا و در مدت قریب ۲ ساعت، اطفا و مهار کردند اما حدود سه هکتار از پوشش گیاهی کوه گاوازنگ زنجان به خاکستر تبدیل شد.
کرامتی افزود: جمعه شب نیز بخشی از مراتع روستای ساری آغل شهرستان ماهنشان در میان شعله های سرکش آتش سوخت که با تلاش بی وقفه عوامل امدادی و یاری اهالی روستا در مدت ۲ الی ۳ ساعت، اطفا و از گسترش آن جلوگیری شد.
وی تصریح کرد: در این آتش سوزی که در ساعت ۲۳:۳۰ شب اطفاء و مهار شد بیش از ۱۵ هکتار از مراتع این روستا که در منطقه صعب العبور قرار داشت در میان آتش بی مهری سوخت و تبدیل به خاکستر شد.    
کرامتی یادآور شد: از ۱۰ خرداد ماه امسال تاکنون بیش از ۳۵۰ هکتار از پوشش گیاهی، مراتع، گندم‌زار و باغات این استان در آتش سوخت. که بزرگترین این آتش سوزی ها با ۲۲۰ هکتار مربوط به مراتع اراضی روستاهای لهنه و زرده در شهرستان طارم بود که اواخر خرداد ماه امسال اتفاق افتاد.
وی تصریح کرد: تا به امروز بیش از ۴۵ مورد آتش سوزی در مراتع، گندم‌زارها و باغات این استان، روی داده است که بیشترین این آتش سوزی ها مربوط به مراتع بوده است که حریق روی داده در باغات بسیار پایین و در گندم‌زارها نیز نزدیک به ۱۱ هکتار است.
مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان از گردشگران طبیعت، چوپانان و شکارچیان خواست در صورت برافروختن آتش در دامان طبیعت مواظب گسترش حریق باشند و قبل از ترک محل نیز از خاموش بودن آن مطمئن شوند.  
کرامتی به افراد توصیه کرد از انداختن ته سیگار روشن و همچنین خرده شیشه ها و پلاستیک ها در طبیعت به جد خودداری کنند چراکه این مواد می تواند عاملی بر وقوع آتش سوزی‌ها باشد.
انتهای پیام/

پژوهشیار