خبر/

نقش محوری تبریز در توسعه روابط با باکو/ افزایش مبادلات اقتصادی، محور توسعه روابط ایران و آذربایجان

1399/05/02 - 16:40 - کد خبر: 23834
موسوی پورمحمدی

نصر: سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان ، مهم‌ترین مسائل مربوط به توسعه روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف را بررسی و بر نقش ویژه تبریز و آذربایجان شرقی در این زمینه تأکید کرد.

به گزارش نصر، سیدعباس موسوی  امروز در نشستی با مدیران اقتصادی آذربایجان شرقی با بیان اینکه 80 درصد از برنامه توسعه روابط دو کشور مربوط به حوزه اقتصادی است، اظهار داشت: روابط اقتصادی ایران با بسیاری از کشورهای دوست و همسایه، همپای روابط سیاسی پیش نرفته که باید برای رفع این نقیصه تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه سطح مبادلات اقتصادی ایران و آذربایجان باید بیشتر از سطح کنونی باشد، افزود: تلاش می‌کنیم تا بدون پرداختن به حواشی، مأموریت اصلی خود را که توسعه سطح مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور است به نحو مطلوب انجام دهیم.
موسوی با بیان اینکه از فعالیت‌های سرمایه‌گذاران و تجار ایرانی در آذربایجان حمایت می‌کنیم، تأکید کرد: قطعا هیچ مانعی از طرف ما برای این فعالیت‌ها ایجاد نخواهد شد و در کنار روابط اقتصادی، همه ظرفیت‌ها برای توسعه روابط مورد توجه خواهد بود.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان همچنین بر نقش و جایگاه ویژه تبریز و آذربایجان شرقی در روابط بین دو کشور تأکید کرد و گفت: ظرفیت‌های این استان می‌تواند کمک بزرگی به توسعه روابط دو کشور کند.


افزایش مراودات اقتصادی  با جمهوری آذربایجان
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر افزایش مراودات اقتصادی کشورمان با جمهوری آذربایجان، گفت: استان آذربایجان شرقی در راستای مأموریت ملی و رسالت منطقه‌ای، آماده نقش‌آفرینی در روند توسعه همکاری با کشورهای همسایه است.
محمدرضا پورمحمدی در دیدار سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان، با اشاره به روابط حسنه ایران با کشورهای همسایه، گفت: پیوندهای تاریخی، فرهنگی و دینی ایران و آذربایجان اقتضا می‌کند که سطح روابط روز به روز بیشتر شود که خوشبختانه در این زمینه ریل‌گذاری خوبی صورت گرفته است.
 وی با اشاره به نقش محوری تبریز و آذربایجان شرقی در روابط میان ایران و آذربایجان، افزود: آماده‌ایم هم بر اساس مأموریت‌های ملی که از سوی رئیس جمهور به استان‌های مرزی واگذار شده و هم بر اساس رسالت منطقه‌ای، در توسعه روابط دو کشور نقش فعال داشته باشیم.
 وی با اشاره به این‌که روند مناسبات ایران و آذربایجان رو به گسترش است، افزود: در حال حاضر سهم ایران از واردات جمهوری آذربایجان کمتر از دو درصد است؛ در حالی که کشور ما قابلیت‌های زیادی دارد و باید برای افزایش سطح مبادلات تلاش کنیم.
 استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به حضور سرمایه‌گذارانی از تبریز در جمهوری آذربایجان، تاکید کرد: به نحو متقابل آماده‌ایم تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان را در اختیار سرمایه‌گذاران آذری قرار دهیم.
 وی با اشاره به زمینه‌های مناسب همکاری بین آذربایجان شرقی و جمهوری آذربایجان، گفت: همکاری در زمینه مبادلات بانکی، پروژه‌های زیرساختی نظیر جاده و راه‌آهن و روابط علمی و دانشگاهی می‌تواند موجب توسعه ارتباطات و افزایش سطح مبادلات شود.
 وی همچنین با آرزوی توفیق برای سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان، ابراز امیدواری کرد در دوره مسئولیت وی، شاهد تقویت مناسبات ایران و آذربایجان در حوزه‌های مختلف باشیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار