عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس؛

حدود ۵۰ درصد معادن اکتشاف شده غیرفعال هستند/ انتقاد از واگذاری‌ها

1399/05/02 - 09:37 - کد خبر: 23782
معصومه پاشایی

نصر: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: از آنجایی که در واگذاری‌ها و بررسی اهلیت افراد دقت لازم صورت نمی‌گیرد، حدود ۵۰ درصد معادن اکتشاف شده غیرفعال هستند.

به گزارش نصر، معصومه پاشایی‌بهرام با بیان اینکه متاسفانه براساس آمارهای ایمیدرو، نزدیک به نصف معادن اکتشاف شده غیرفعال هستند، اظهار داشت: در واگذاری‌ها و بررسی اهلیت افراد دقت لازم صورت نمی‌گیرد و نتیجه آن غیرفعال ماندن معادن که گاه به دو دهه نیز می‌رسد، خواهد شد در حالی که اکثر این معادن در مناطق محروم قرار دارند و ورودشان به چرخه بهره‌برداری به دست افرادی که اهلیت لازم را داشته باشند، می‌تواند نقش محرومیت‌زدایی بالایی را ایفا کند و چرخه‌‌های تولید داخلی بچرخد.
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی افزود: از  یک‌هزار و ۳۹ معدن فلزی ۴۰۶ معدن غیرفعال و از  دو هزار و ۲۸۲ معدن غیرفلزی ۹۱۵ معدن غیرفعال هستند همچنین از دو هزار و ۷۲ معدن سنگ تزئینی نیز ۹۳۰ معدن و از پنج هزار و ۱۱ معدن مصالح ساختمانی دو هزار و  ۲۰۳ معدن غیرفعال هستند.
وی اظهار کرد: این ارقام نشان می‌دهد ساز و کارهای واگذاری بسیار ضعیف بوده و نیازمند بازنگری و اصلاح است، البته ایمیدرو طبق گزارشی که به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارائه کرد، متعهد شد تمام معادن غیرفعال را طی چند ماه آینده تعیین تکلیف کند. 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان داشت: برخی معادن جز تخریب محیط‌زیست و نگرش غلط به محلی‌های منطقه به این معنا که ساکنان را تنها در نقش کارگر تصور می‌کنند، آورده‌ای ندارند که باید پیوست‌های زیستی و مسوولیت‌های اجتماعی آنها طرح موضوع و بررسی لازم صورت گیرد تا پاسخگوی مطالبات به‌حق مردم مناطق معدن‌خیز و محروم باشیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار