خبر/

۷ مورد از عجیب ترین جاذبه های باستانی

1399/05/01 - 13:45 - کد خبر: 23754
جاذبه های باستانی

نصر: عجایب هفتگانه عنوان هفت اثر هنری و معماری باستانی است که در دنیای یونانی و رومی دوره اسکندر و پس‌ از آن از لحاظ بزرگی یا شکوه و جلال شگفت‌انگیز شمرده‌ شده‌اند.

به گزارش نصر، بنابراعلام لحظه آخر، عجایب هفتگانه عبارتند از: هرم جیزه، باغ‌های معلق بابل، مجسمه زئوس، معبد آرتمیس، موسولئوم در هالیکارناسوس، کولوسوس رودس و فانوس دریایی اسکندریه.

هرم بزرگ جیزه در مصر



 
هرم بزرگ جیزه قدیمی‌ترین بنای موجود در میان عجایب هفتگانه جهان است و باید بدانید که سالم‌ترین اثر میان آن‌ها می‌باشد همچنین لازم به ذکر است که در نزدیکی شهر قاهره واقع در کشور مصر قرار دارد.
هرم بزرگ جیزه بزرگ‌ترین هرم در میان اهرام مصر می‌باشد که در حال حاضر ۱۳۷ متر ارتفاع دارد و در ساخت آن از بیش از ۲ میلیون سنگ بزرگ استفاده‌ شده است،این سازه عجیب حدود ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح به دستور دومین فرعون از سلسه چهارم فرعون‌ها ساخته شده و در رابطه با نحوه ساخت آن داستان‌ها و شایعه‌های بسیاری وجود دارد همین امر نیز سبب مرموز شدن این سازه شده است.

باغ‌های معلق بابل


 
باغ‌های معلق بابل یکی دیگر از عجایب هفتگانه‌ی جهان می‌باشد که ساختش داستان عاشقانه‌ای دارد. بسیاری از پژوهشگران و مورخان می‌گویند که باغ‌های معلق بابل به دستور شاه بخت النصر ساخته شده، جالب است بدانید که زمان ساخت این باغ به ششصد سال قبل از میلاد مسیج تخمین زده می‌شود، این باغ به‌عنوان هدیه‌ای از نبوچاندنزار به همسرش آمیتیس ساخته شده، به همین سبب نیز این باغ داستان عاشقانه‌ای دارد.
آمیتیس یک شاهزاده ای ایرانی بود که پس از ازدواج با بخت النصر و رفتن به بابل، به سبب تغییر محل زندگی و شرایط آب و هوایی بین‌النهرین، بیمار می‌شود و همسرش برای بازگشت سلامتی او، دستور ساخت باغ‌های معلق را می‌دهد.

معبد آرتمیس


 
معبد آرتمیس یا معبد دیانا از کهن‌ترین معابد جهان بوده که شکوه و جلالی وصف‌ناپذیر داشت، به سبب همین شکوه و جلال نیز در میان عجایب هفتگانه جهان باستان قرار داده‌ شده، جالب است بدانید که معبد آرتمیس طبق تحقیقات انجام‌ شده به قرن ۷ یا ۸ میلادی تعلق دارد.
همچنین لازم به ذکر است که این معبد زیبا ۳ بار به‌طور کامل تخریب شد ولی هر بار به سبب اهمیتی که داشت مجدداً ساخته شد. بسیاری بر این عقیده هستند که معبد آرتمیس باشکوه‌ترین جاذبه موجود در لیست عجایب هفتگانه جهان باستان می‌باشد.

تندیس زئوس
تندیس زئوس که امروزه به‌عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان شناخته می‌شود به یکی از اساطیر یونانی با همین نام تعلق دارد در واقع زئوس یکی از فرمانروایان خدایان یونان باستان بوده است.
تندیس زئوس حدود ۴۳۵ سال پیش از میلاد مسیح توسط یکی از برجسته‌ترین مجسمه سازان یونانی به نام فیدیاس ساخته شده و در داخل معبد زئوس قرار داشت، خوب است بدانید که این مجسمه بیش از ۱۳ متر ارتفاع داشته و در ساخت آن از عاج فیل و طلا استفاده‌ شده بود، همین امر نیز سبب قرارگیری این مجسمه در میان عجایب هفتگانه جهان باستان شده است.

غول رودس
مجسمه‌ بسیار بزرگ رودس‌ در یونان‌ نیز از عجایب هفتگانه جهان می‌باشد. این مجسمه ۲۰۸ سال پیش از میلاد مسیح در جزیره‌ای به همین نام ساخته شده بود، البته باید بدانید که هیچ‌کس‌ نمی‌داند این‌ مجسمه‌ شبیه‌ به چه‌ کسی‌ بوده ‌یا در کجا قرار داشت.
به‌ گفته‌ مورخان ‌، احتمالا این‌ مجسمه‌ در ورودی یک‌ لنگرگاه قرار داشته و پاهای‌ مجسمه در دو طرف‌ رودخانه ساخته شده بود و ‌کشتی‌ها از میان‌ پاهای‌ آن‌ عبور می‌کرده‌اند.

هالیکارناسوس
آرامگاه هالیکارناسوس از جاذبه‌های تاریخی و باستانی بودروم به شمار می‌آید، این بنای حیرت‌انگیز ما بین سالهای ۳۵۳ تا ۳۵۰ پیش از میلاد به دستور «آرتمیس» ساخته شد.
ارتفاع این مقبره ۴۵ متر بود و پس از ۱۶ قرن به سبب زلزله‌ای شدید تخریب می‌شود. اگرچه برخی معتقدند تخریب این بنا کار مسیحیان متعصب بود.
آرامگاه هالیکارناسوس روی تپه‌ای مشرف به شهر هیلاکارناسوس یا بودروم فعلی ساخته شده و شامل محوطه‌ای سنگی و مجسمه‌ی «ماسول» سوار بر اسب بر بلندای خود و نیز چندین ستون، پیکره سربازان مدافع در چهار سمت محوطه و پیکره‌های شیر بوده است.

فانوس دریایی اسکندریه
هفتمین مورد از عجایب هفتگانه جهان را سوستراتوس (معمار یونانی) در جزیره‌ی کوچک فاروس، نزدیک شهر اسکندریه بنا شده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید ساخت این برج بزرگ، حدود سال ۲۷۰ قبل‌ از میلاد به پایان رسیده است. در دوره‌ی سلطنت بطلمیوس دوم، این فانوس دریایی کشتی‌های برای عبورومرور از بندر شلوغ شهر هدایت می‌کرد.
باستان‌شناسان از روی سکه‌های ضرب‌شده‌ی قدیمی که نقش فانوس دریایی اسکندریه روی آنها حک شده، فهمیده‌اند که این سازه سه سطح داشته است.
سطح پایین آن به شکل مربع، سطح میانی به شکل هشت‌ضلعی و سطح بالایی آن به شکل استوانه. در نوک این برج نیز، یک مجسمه‌ی قرار داشت که به بطلمیوس دوم یا اسکندر تعلق داشته است.
انتهای پیام/

پژوهشیار