مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورزقان خبر داد:

تولید ۱۰ درصد عدس کشور در ورزقان

1399/05/01 - 10:55 - کد خبر: 23733
کشاورزی

نصر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورزقان با بیان این‌که این شهرستان از لحاظ سطح زیر کشت عدس، رتبه اول را در آذربایجان شرقی به خود اختصاص داده، گفت: حدود ۶۰ درصد عدس استان در ورزقان تولید می‌شود که شامل هشت هزار تن و ۱۰ درصد از کل عدس کشور است.

به گزارش نصر، محمدحسن علیپور در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: به دلیل عدم استفاده از سموم در تولید عدس در شهرستان ورزقان و با توجه به رعایت اصول مدیریتی آن در تناوب با گندم، عدس یکی از محصولات سالم این شهرستان محسوب می‌شود.
وی با اشاره به این‌که عدس به عنوان یک محصول، حاوی پروتئین زیادی است، گفت: این محصول غیر از تامین پروتئین منافع دیگری از جمله تثبیت ازت را نیز ممکن می‌سازد.
وی با بیان این‌که عدس بعد از گندم، دومین محصول غالب ورزقان به شماز می‌رود، افزود: در سال زراعی ۹۸-۹۹ سطح زیر کشت عدس در این شهرستان ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده و در حال حاضر برداشت آن در سطح شهرستان شروع شده است که امیدواریم امسال شاهد عملکرد مناسبتر از این محصول خواهیم بود.
علیپور در خصوص میزان عملکرد در زمینه کشت عدس، گفت: عملکرد کشت عدس شهرستان ورزقان امسال ۷۵۰ کیلوگرم در هر هکتار بوده که نسبت به میانگین عملکرد دیم کشوری بالا است، البته سال گذشته در مزارع نمونه دیم شهرستان تا ۱۵۳۰ کیلو نیز برداشت شده است.
وی خاطرنشان کرد: با بروز خشکسالی و تغییرات اقلیمی کشت عدس با محدودیت‌هایی مواجه شده است به طوری که کشت عدس باید با ارقامی چون بیله سوار و کیمیا انجام گیرد که در برابر کم آبی نسبتا مقاوم هستند.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی کشت غالب ارقام عدس در این شهرستان بومی بوده و گاه از ارقام اصلاح شده همچون بیله سوار نیز استفاده می‌شود؛ عملکرد ارقام بیله سوار کشت شده در شهرستان ورزقان ۸۱۰ الی ۸۳۰ کیلوگرم در هکتار هستند.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان ورزقان با بیان این‌که کل برداشت عدس در این شهرستان به صورت دستی بوده و بانوان نقش مهمی در برداشت آن ایفا می‌کنند، افزود: در شرایط فعلی با توجه به کوتاهی ارتفاع بوته ارقام محلی یا بومی امکان برداشت مکانیزه وجود ندارد.
وی با بیان این‌که قیمت عدس در وضعیت فعلی مناسب بوده و هر کیلوگرم آن توسط بخش خصوصی و واحد بسته بندی ۱۵ هزار تومان خریداری میشود، ادامه داد: اگر این روند ادامه داشته باشد این احتمال وجود دارد که در سال‌های آتی شاهد افزایش سطح زیر کشت آن خواهیم بود.
به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، وی در خاتمه متذکر شد: تلاش می‌کنیم تا در آینده با فراوری و اصول بسته بندی صحیح عدس با برند منطقه به بازار مصرف عرضه کنیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار