رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد:

کاهش ۴۰درصدی آب مصرفی بخش کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه

1399/05/01 - 10:27 - کد خبر: 23718
آبیاری بارانی، کشاورزی

نصر: رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به مشارکت جوامع محلی و بومی کشاورزان در راستای استفاده بهینه از منابع آبی در حوزه کشاورزی گفت: آب مصرفی بخش کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه ۴۰ کاهش یافته است.

به گزارش نصر، اکبر فتحی روز چهارشنبه در دیدار با نماینده دفتر طرح حفاظت از تالاب های ایران در آذربایجان شرقی اظهار کرد: آذربایجان شرقی دارای یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان ۴۰۰ هزار هکتار آبی و مابقی به صورت اراضی دیم کشت می شود.
وی با بیان اینکه اراضی آبی ۵۰ درصد وابسته به منابع آبی زیرزمینی و ۵۰ درصد مابقی از آب های سطحی تغذیه می کنند، افزود: اراضی دیم براساس شرایط جوی و نزولات آسمانی کشت شده و یک قسمت دیگر از مسائل مدیریتی از جمله اصلاح ژنتیکی و به‌زراعی توسط کارشناسان و متخصصان کشاورزی در سطح شهرستان ها عملیاتی و اقدام می شود.
فتحی در ارتباط با معرفی ارقام مقاوم در برابر کم آبی در مزارع دیم، اظهار کرد: ارقام مقاوم در مقابل کم آبی در مزارعی که به صورت دیم کشت می شوند در راستای عملکرد مطلوب در واحد سطح از نقش بسزایی برخوردار بوده و مسائل زراعتی در حوزه بهزراعی و حفظ رطوبت خاک حائز اهمیت می باشد.
رئیس جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص تولیدات آبی که متکی بر منابع آبی تولید می شوند، گفت: در سال های اخیر بهینه سازی مصرف آب در اراضی آبی جزو سیاست های اولویت دار سازمان جهادکشاورزی استان قرار دارد که هم به لحاظ سخت افزاری و هم به لحاظ نرم افزاری متخصصان و کارشناسان کشاورزی وارد عمل شده و اقدامات خوبی در این راستا انجام داده اند.
وی افزود: ایجاد زیرساخت های کشاورزی از جمله شبکه های آبیاری، اصلاح سیستم های آبیاری از سنتی به مدرن که تحت عنوان آبیاری تحت فشار در حال اجرا می باشد از شاخص ترین تمهیدات اعمال شده در راستای بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی است.
فتحی با اشاره به اینکه نهادینه ساختن فرهنگ مصرف آب و بهینه سازی مصرف آب کشاورزی با توجه به محدودیت های منابع آبی ضروری و اجتناب ناپذیر است، گفت: کارهای انجام یافته در حوزه ترویج به خصوص تغییر ارقام قدیمی و بومی به ارقام جدید و اصلاح شده از عوامل مهم و تاثیرگذار در این حوزه می باشد.
وی با اشاره به شرایط بحرانی حوضه آبریز دریاچه ارومیه به عنوان یکی از سه حوضه اصلی آبریز استان، تاکید کرد: اصلاح ارقام و معرفی روش های جدید کشت توسط مراکز تحقیقاتی و توسعه گلخانه ها و استفاده بهینه از میزان واحد آب مشخص و تولید بیشتر از کارهای انجام شده در راستای بهینه سازی مصرف آب کشاورزی می باشد.
فتحی با بیان اینکه ۴۰ درصد آب مصرفی بخش کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه کاهش یافته است، ادامه داد: بیش از ۵۶ درصد تولید محصولات کشاورزی استان در حوضه دریاچه ارومیه اتفاق می افتد ولی با تمهیدات انجام شده، اتفاق خاصی برای تولید مشاهده نشده و تولید محصولات کشاورزی در این حوضه تحت تاثیر کاهش منابع آبی قرار نگرفته است.
وی در ارتباط با پروژه احیاء دریاچه ارومیه که با مشارکت اداره کل محیط زیست استان، شرکت آب منطقه ای و سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در حال اجرا می باشد، افزود: بیشترین میزان آب در بخش کشاورزی مصرف می شود بنابراین باید با متولی این امر به عنوان مصرف کننده آب و شرکت آب منطقه ای به عنوان تولید کننده و تامین کننده آب مصرفی در بخش کشاورزی هماهنگی و تعامل مثبت ایجاد و برقرار شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص همکاری و تعامل اداره کل محیط زیست با سازمان جهادکشاورزی نیز گفت: در حوزه محیط زیست ما خواهان توسعه پایدار هستیم، در توسعه پایدار حقوق محیط زیست محفوظ بوده و برای پیشگیری از تبعات منفی ناشی از تکروی سازمان ها و جلوگیری از مسائل و مشکلات احتمالی؛ همکاری متقابل بین سازمان جهادکشاورزی و اداره کل محیط زیست استان ضروری و اجتناب ناپذیر است.
وی با اشاره به مزایا و فواید کارهای مشارکتی بخصوص در بخش کشاورزی، گفت: اگر کارهای کشاورزی به درستی تبیین، تعریف، تدوین و اجرا شوند توسعه پایدار در بخش کشاورزی اتفاق می افتد، مشارکت اداره کل محیط زیست، شرکت آب منطقه ای، سازمان صمت، اتحادیه ها و تشکل های کشاورزی و بازار فروش با سازمان جهادکشاورزی استان توسعه پایدار در بخش کشاورزی را در پی خواهد داشت.
انتهای پیام/

پژوهشیار