رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی؛

رگبار باران و غرش آذرخش آذربایجان‌شرقی را فرا می‌گیرد

1399/04/31 - 11:53 - کد خبر: 23669
صاعقه

نصر: رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از بعد از ظهر امروز با ورود سامانه جدید بارشی، رگبار باران و غرش آذرخش آسمان استان را فرا می‌گیرد.

به گزارش نصر، محمد امیدفر، روز سه شنبه در گفت و گویی افزود: فعالیت این سامانه همچنین موجب وزش باد گاهی تا شدید و احتمال گرد و خاک و در نواحی مستعد بارش تگرگ در سطح استان می شود.
وی با بیان اینکه فعالیت این سامانه تا روز جمعه ادامه خواهد داشت، یادآوری کرد: در پی نفوذ این سامانه احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه های فصلی، در نواحی مستعد احتمال اصابت صاعقه، آتش سوزی جنگل ها و مراتع، سقوط اجسام و تابلوهای تبلیغاتی و شکستن سرشاخه های درختان وجود دارد.
رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی از کشاورزان خواست به توصیه های کارشناسان کشاورزی توجه کرده و مردم از سفرهای غیرضروری و اتراق در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها و رفتن به ارتفاعات در این روزها خودداری کنند.
امیدفر، ادامه داد: در زمان کنونی ( ۱۰ و ۳۰ دقیقه) خسروشاه با ۳۸ و ورزقان با ۲۴ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرمترین و خنک ترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز ۳۳ درجه بالای صفر است. 
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار