مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان؛

آثار تاریخی معدن چهرآباد زنجان در آلمان به نمایش درمی‌آید

1399/04/30 - 16:42 - کد خبر: 23626
آثار تاریخی

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت: ۲۰۰ اثر کشف شده از مجموعه معدن تاریخی چهرآباد اواخر مهر امسال با هدف تحکیم همکاری‌های فرهنگی و پژوهشی میان اداره کل میراث فرهنگی زنجان و پژوهشگاه میراث فرهنگی و دانشگاه بوخوم، در آلمان به نمایش گذاشته خواهد شد.

به گزارش نصر، امیر ارجمند روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بخشی از این آثار متعلق به آثار موجود در موزه ذوالفقاری زنجان و بخشی دیگر نیز آثار موجود کشف شده از معدن چهره آباد زنجان در موزه ملی ایران  است.
وی در زمینه علاقه طرف آلمانی در زمینه ایجاد همکاری های دو جانبه گفت: کار تحقیقات در محدوده معدن تاریخی چهرآباد توسط متخصصان ایرانی با مشارکت و همکاری هیأت آلمانی در حوزه‌های باستان‌شناسی، مطالعات محیطی، ژئومورفولوژی، گیاه‌شناسی و جانورشناسی در فصل‌های مختلف کاوش با اعتبار دانشگاه آلمان انجام می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان تاکید کرد: با برپایی این نمایشگاه  تلاش می شود تا پنجره جدیدی  به سوی ایران باز شود، بدون شک این حرکت در جذب گردشگران خارجی به ایران و نیز تقویت روابط دیپلماتیک فرهنگی در عرصة بین‌الملل تأثیرگذار خواهد بود.
گفتنی است پیش از این در چند مرحله مطالعه و کاوش در معدن تاریخی نمک چهرآباد زنجان با همکاری دانشگاه بوخوم آلمان انجام شده است.
این معدن تاریخی به دلیل ویژگی‌های خاص خود، مقادیر قابل توجهی از مواد ارگانیک، ابزارهای معدنکاوی و همچنین مومیایی های طبیعی موسوم به 'مردان نمکی' را در خود جای داده است.
کاوش‌ها در این محوطه باستانی از سال ۸۳ آغاز شده است و از سال ۸۹ تا کنون اداره کل میراث فرهنگی زنجان کاوش در محوطه تاریخی معدن چهرآباد را با مشارکت و همکاری موزه و دانشگاه بوخوم آلمان دنبال می کند.
مردان نمکی، مومیایی‌های نمکی کشف شده از معدن نمک روستای چهرآباد در حوالی شهر زنجان هستند که بر اساس مطالعات انجام شده قدمت برخی از آنها به بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ سال پیش (دوره هخامنشیان) می‌رسد.
به گزارش ایرنا، هم اکنون از ۶ مومیایی کشف شده، آثار ۲ مرد نمکی به دلیل متلاشی بودن در مخزن اشیای 'مردان نمکی' موزه ذوالفقاری زنجان نگهداری می‌شود و سه مومیایی مردان نمکی در موزه عمارت ذوالفقاری زنجان و یک مومیایی نیز در موزه ملی ایران در معرض بازدیدکنندگان قرار دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار