رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد:

ساخت داروی کرونا با یک پنجم هزینه نمونه خارجی

1399/04/30 - 13:06 - کد خبر: 23598
دارو

نصر: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: داروی کرونا با یک پنجم هزینه ای که در خارج از کشور تولید می شود، ساخته شده است اما در مورد قیمت دارو هنوز اظهارنظری در این زمینه نداریم.

به گزارش نصر، محمدرضا شانه ساز امروز در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی که به صورت مجازی در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: مباحثی که در خصوص توزیع دارو خارج از شبکه رسمی توزیع دارو در کشور مطرح می‌شود، موضوع قاچاق و تقلب است و یکی از موارد بسیار جدی مورد بررسی ما است.
وی افزود: علیرغم همه تذکراتی که داده شد که دارو حتماً باید از شبکه رسمی دارویی کشور تأمین شود، شاهد هستیم که در چند هفته گذشته عده‌ای سودجو از این فضا سوءاستفاده کرده‌اند و اقلام دارویی که هنوز تأییدیه اصلی را اخذ نکرده بودند، با قیمت‌های بسیار گزاف به بیماران فروختند و بررسی‌هایی که انجام شد نشان داد که این دارویی که هزینه گزافی بابت آن پرداخت شده، اصلاً داروی اصلی نبوده است.
شانه ساز تأکید کرد: در زمینه داروهای مورد نیاز برای بیماران مبتلا به کرونا مشکلی نداریم، دارو در گام اول برای انجام کارهای تحقیقاتی وارد شد و در اختیار شبکه مطالعات بالینی کشور قرار دادیم.
وی افزود: امروز دیگر این نوع داروها وارد اقلام رسمی دارویی کشور شده‌اند و در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفته، به زودی ما از انواع تولید داخل داروی رمدسیویر بهره برداری خواهیم کرد و همان طور که پیش از این قول داده بودیم، داروی فاویپیراویر که آن هم در کشور تولید شده، از هفته گذشته توزیع گسترده آن در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی آغاز شده است.
شانه ساز یادآور شد: قرار نیست این داروها در خارج از بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها توزیع شوند. این داروها حتماً باید در بیمارستان‌ها و تحت نظر پزشک متخصص باشد، چرا که مصرف بی رویه آن ممکن است به مقاومت دارویی بینجامد و تأثیر دارو از بین برود و مسیر توزیع این داروها کاملاً ثبت و ضبط شده است.
وی افزود: بخش دوم واردات این دارو نیز انجام شده و در داخل کشور وجود دارد و بین دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع می‌شود تا با هماهنگی بخش بهداشت و درمان مورد استفاده تحقیقاتی قرار گیرد.
رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: ماده اولیه داروی رمدسیویر خوشبختانه در کشور تولید شده و نشان از توانمندی حوزه داروسازی کشور دارد. مردم مطمئن باشند ما هر نوع دارویی را که احتمال برود در درمان کرونا مؤثر است مورد توجه قرار می‌دهیم و داروی رمدسیویر هم در پروتکل درمانی تأیید شده است اما در پروتکل‌های درمانی دنیا نیز هنوز اثرگذاری مشخصی از آن منتشر نشده است. لازمه در اختیار قرار دادن داروها این است که مراجع علمی و رسمی کشور اثربخشی داروها را تأیید کنند.
معاون وزیر بهداشت در مورد هزینه تولید داروی رمدسیویر در داخل کشور گفت: این دارو با یک پنجم هزینه‌ای که در خارج از کشور تولید می‌شود، ساخته شده است اما در مورد قیمت دارو هنوز اظهارنظری در این زمینه نداریم.
شانه ساز گفت: واکسن آنفلوآنزای ملی و ایرانی را در پاییز خواهیم داشت و نگرانی از بابت تأمین آن نداریم.
وی تصریح کرد: امسال همه تمهیدات برای تأمین واکسن آنفلوانزا انجام شده است و از اول شهریورماه واکسن در اختیار گروه‌های در معرض خطر قرار می‌گیرد.
معاون وزیر بهداشت افزود: دو میلیون دوز برای گروه‌های در معرض خطر در اختیار قرار می‌گیرد و سه برابر این میزان به داروخانه‌ها داده می‌شود تا بر اساس نیاز، افراد استفاده کنند. البته در این میان بخشی از نیاز نیز با واکسن‌های وارداتی تأمین می‌شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار