سرپرست مرکز امور بین الملل و کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد:

ضرورت همکاری بین المللی برای تقویت ابعاد یکپارچه محیط زیستی

1399/04/30 - 11:52 - کد خبر: 23582
محیط زیست

نصر: سرپرست مرکز امور بین الملل و کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست بر ضرورت همکاری جامعه بین الملل در بهره گیری از فرصت تقویت ابعاد یکپارچه محیط زیستی برای دستیابی به یک رویکرد سالم برای ایجاد ارتباط قوی میان سلامت انسان، جانوران و سیاره زمین تأکید کرد.

به گزارش نصر، هیأت ایرانی شامل نمایندگانی از سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت امورخارجه ، وزارت صمت و سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی ایران، در نشست جهانی مجمع عالیرتبه سیاسی توسعه پایدارکه طی دو هفته اخیر بصورت برخط در دو بخش کارشناسی و عالیرتبه به میزبانی سازمان ملل برگزار شد، شرکت کردند.
نرگس صفار - رییس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست - به نمایندگی از کشورمان در آخرین روز اجلاس عالی HLPF-2020 و شورای اقتصادی اجتماعی ملل متحد (ECOSOC) حضور یافت.
وی در این اجلاس گفت : شیوع COVID-19 توانسته سرعت دستیابی به اهداف توسعه پایدار را کند کند. کشورها به ویژه کشورهای درحال توسعه با چالش های اقتصادی و مالی گسترده روبرو شده اند بنابراین شفافیت اطلاعاتی درباره اثرات COVID-19 و اهمیت تعهد و همبستگی جهانی در رفع مشکلات ناشی از این همه گیری و همکاری در بازسازی پس از آن ضرورت دارد.
صفار ادامه داد : نقش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها برای بهبود وضعیت اقتصادی، دسترسی به خدمات اجتماعی و ایجاد تحرک لازم در اجرای بسته های محرک اقتصادی توسط دولت ها از جمله اشتغال زایی با کمک نظام بین الملل بسیار مهم است و ابزاری برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار در سطوح ملی و سیاستگذاری است.
وی چندجانبه گرایی محیط زیستی را ناسازگار با مشکلات و معضلات کنونی محیط زیست جهانی دانست.
بر اساس این گزارش هشمین نشست جهانی مجمع عالیرتبه سیاسی توسعه پایدار با موضوع فراخوان جهانی به منظور همبستگی در شتاب بخشیدن به اقدامات برای شناسایی و بکارگیری روش‌های نو برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار در کشورهای کمتر توسعه یافته و ابزارهای اجرایی مورد نیاز برای اندازه‌گیری بحران ناشی از کرونا و نقشه‌راه پیش‌رو برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار با حضور نمایندگان تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد برگزار شد.
در اجلاس پایانی نیز دبیرکل سازمان ملل، نخست وزیر هند، نخست وزیر نروژ، وزیران امورخارجه چین، گواتمالا، آندورا، جامائیکا، پاکستان، السالوادور معاونان وزارت امورخارجه مالتا،کاستاریکا،مکزیک، پاناما، هندوراس، آذربایجان، فیلیپین و نمایندگان دائم سایر کشورها در نیویورک سخنرانی می کنند.
خاطر نشان می شود، در بیانیه سیاسی کشورمان که توسط نماینده دائم کشورمان در نیویورک قرائت شد بر تشدید اثرات تحریم بر سلامت مردم کشورمان در دوران مقابله با کرونا  تأکید شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در خاتمه یادآور می شود، طی نشست وزیران هشتمین مجمع عالی رتبه سیاسی توسعه پایدار، چهل‌وهفت کشور جهان، گزارش داوطلبانه ملی (VNR) خود در حوزه توسعه پایدار را با درنظرگیری اقدامات مؤثر و نیازهای ملی در زمان شیوع کرونا ارائه دادند.
انتهای پیام/

پژوهشیار