مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان؛

اولویت اول فنی و حرفه ای "توسعه فرهنگ مهارتی" است / برگزاری نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت

1399/04/29 - 16:52 - کد خبر: 23563
رضا اختیار وکالتی

نصر: مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اظهار کرد: ۴۰ سال قبل در تبریز شرکت ماشین سازی تشکیل شد و در کنار آن سازمان فنی حرفه‌ای مدرسه ای برای تربیت افراد با مهارت برای ورود به کارخانه های بزرگی مثل ماشین سازی بود.

به گزارش نصر، "رضا اختیار وکالتی" در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مهارت با حضور خبرنگاران درباره برنامه های سه ماه اخیر اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان، گفت: متاسفانه با شیوع کرونا از اسفند 98 لغایت اردیبهشت 99 برنامه های آموزش حضوری لغو و بصورت مجازی تشکیل شد. سال ۹۹  را با کرونا شروع کردیم و در بازه تعطیلی آموزش های حضوری توانستیم برنامه محتوا سازی و استفاده از فضای مجازی را در دستور کار قرار دهیم و  در مدت تعطیلی مربیان آموزش را به صورت مجازی با متربیان خود انجام دادند.
وی ادامه داد: کرونا باعث شد تا دوره‌های مجازی را تقویت کنیم و در ادامه کمیته محتواسازی را تشکیل دادیم چون بر این باوریم که قطعاً دنیای آینده نیاز مبرم به فضای مجازی دارد.
وکالتی افزود: از اردیبهشت ماه بعد از اعلام ستاد مبارزه با کرونا دوره ها را بصورت حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی و با نصف ظرفیت شروع کردیم و حتی تا برگشت به حالت عادی فعالیت در فضای مجازی را ادامه خواهیم داد.
وی ضمن انتقاد از عملکردی که برای اشتغال زایی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: متاسفانه با دادن وام فکر می کنیم مشکل اشتغال حل می شود در صورتی که باید فرد علاوه بر داشتن مدرک آموزش لازم را ببینند، کارفرماها امروز دنبال مهارت هستند و ارزش مهارت در وضعیت امروز جامعه بسیار مهم و ضروری است.
وکالتی با اشاره به برنامه های اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان در حوزه آسیب های اجتماعی، گفت: با استانداری و سایر دستگاه‌ها در حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی و مواد مخدر دوره‌هایی را به صورت مشترک برگزار کردیم و در این راستا در نظر داریم با همکاری دستگاه‌های ذیربط آموزش هایی را در مناطق کم‌برخوردار و حاشیه نشین برگزار کنیم.
وی در رابطه با موضوع مهارت افزایی سربازان وظیفه افزود: بیش از ۲۰ سال است که در پادگان ها برنامه آموزشی برای سربازان داریم و طبق بیانات اخیر مقام معظم رهبری نیاز مبرم سربازان برای مهارت ضروری است که در این حوزه در فاز اول هماهنگی‌های لازم برای آزمون از هر رشته ای که سربازان از قبل مهارت دارند انجام شده است که در صورت کسب نمره لازم مدرک مهارتی از طرف فنی حرفه ای اعطا می شود و در فاز دوم آموزش ها به صورت فراگیر خواهد بود که آموزش های الکترونیکی یکی از این موارد است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان ابراز داشت: ۲۰۰ کارگاه در کل استان داریم که جمعاً در ۲۴ مرکز آموزشی قرار دارند و در برخی شهرستان‌ها و تبریز کارگاه‌ها تکمیل و در برخی شهرستان‌ها نواقصاتی وجود دارد، بودجه برای تکمیل کارگاه ها واریز شده است اما متاسفانه بحث تورم موجود در کشور باعث شده است تا تجهیزات را با قیمت قبلی نتوان خرید. به طور مثال بودجه‌ای که در سال قبل درخواست داده بودیم امسال با تورمی که در کشور وجود دارد سازگار نیست و نمی‌توان نواقصات را به صورت کامل رفع کرد.
وی تاکید کرد: مهارت نیاز اصلی هر فرد است که باید خانواده‌ها توجه ویژه‌ای به این مهم داشته باشند متاسفانه خانواده‌ها ارزش مهارت را تاکنون متوجه نشدند، برای توسعه فرهنگ مهارتی نیازمند همکاری همه هستیم و باید کار کنیم تا فرزندان ما بدانند که چه مهارت هایی وجود دارد که می‌توانند فرا بگیرد.
وی با اشاره به همسایگی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای با شرکت های بزرگی مثل ماشین سازی تبریز، افزود: ۴۰ سال قبل در تبریز ماشین سازی تشکیل شد و در کنار آن سازمان فنی حرفه‌ای مدرسه ای برای تربیت افراد با مهارت برای ورود به کارخانه های بزرگی مثل ماشین سازی بود، متاسفانه در ۲۰ سال اخیر با افزایش دانشگاه‌ها و مدرک گرایی مشکلاتی به وجود آمده است که تاکنون درگیر آن هستیم.
وکالتی تاکید کرد: اولویت اول سازمان توسعه فرهنگ مهارتی است دولت نیز این مشکل را متوجه شده است و طرح هایی مانند ایران مهارت که برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود در این راستا است.
وی با اشاره به هفته ملی مهارت ابراز کرد: شورای مهارت استان با حضور دستگاه‌های خصوصی و دولتی تشکیل شده است  که در این راستا در هفته ملی مهارت برنامه هایی برگزار خواهد شد که از روز دوشنبه ۳۰ تیرماه لغایت ۶ مردادماه به ترتیب روز مهارت، جهش تولید، گفتمان مهارت – مهارت، ملت و مجلس – مهارت و دولت -  مهارت، مربی و نخبگان مهارتی  - مهارت، خانواده، سرمایه انسانی ماهر – مهارت، خصوصی سازی و توسعه مشارکت‌های مردمی – مهارت، دانش آموزان، دانشجویان و سربازان وظیفه و در آخرین روز،  روز ملی کارآفرین و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای آخرین برنامه هفته ملی مهارت در استان خواهد بود.
وی در ادامه اهمیت مهارت آموزی گفت: اگر بتوانیم به فرزندان خود مهارت‌آموزی را یاد دهیم قطعاً اتفاقات و نتایج خوبی خواهد افتاد، اداره کل فنی و  حرفه‌ای روش‌هایی در نظر گرفته است تا موانع ورود به اشتغال را به حداقل برساند و طرح‌های آلمانی مثل اجرای طرح آموزشی سیستم دوگانه (دوآل) که در سازمان فنی حرفه‌ای به رسمیت شناخته شده است که در این طرح قسمتی از کار در کارگاه و قسمتی در محیط واقعی انجام می‌شود در حقیقت این طرح ها نوعی طرح استاد شاگردی سابقی است که علمی تر شده است، امیدواریم بتوانیم به زودی این طرح‌ها را در استان که اعتقاد داریم بسیار موثر خواهد بود جا افتاده کنیم.
"علی مسگر عصر"، رئیس اداره سنجش و ارزشیابی آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی هم در این جلسه از نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت خبر داد و افزود: نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت هر ساله برای افراد زیر ۲۱ سال در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می‌شود، ثبت نام مسابقات ملی مهارت از ۲۲ تیر آغاز و در ۴۰ حرفه آزمون برگزار می شود. امیدواریم افرادی که واقعا مستحق هستند شناسایی شوند تا در مرحله استانی که اوایل مرداد ماه خواهد بود از هر رشته که یک نفر برای مرحله کشوری معرفی خواهد شد اعزام کنیم.
وی افزود: امسال مسابقات به صورت غیر متمرکز و غیر همزمان برگزار می‌شود و در موضوع مدیریت منابع آب استان آذربایجان شرقی میزبان مرحله کشوری خواهد بود که در ۲۰ شهریور و ۱۵ مرداد برگزار خواهد شد و  افراد منتخب به مرحله جهانی معرفی خواهند شد و بعد از آن در سال ۲۰۲۱ به مسابقات چین اعزام خواهند شد، استان آذربایجان شرقی در مسابقات جهانی هر ساله نماینده داشته است و امیدواریم امسال نیز با شرکت در این مسابقه بتوانیم نفرات برتر را شناسایی و به مسابقات جهانی اعزام کنیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار