معصومه ابتکار؛

دختران را تنها مخاطبان برنامه‌های عفاف و حجاب نکنیم

1399/04/29 - 14:15 - کد خبر: 23544
معصومه ابتکار‌

نصر: معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده به مدیران و مسوولان آموزش و پرورش توصیه کرد: اگر جشنواره یا برنامه‌ای در حوزه عفاف و حجاب برگزار می‌شود، برای دختران و پسران باشد نه مختص دختران زیرا در قرآن کریم هم در مورد عفاف و حجاب نخست به مردان تذکر داده شده است.

به گزارش نصر، معصومه ابتکار روز یکشنبه در نشست همکاری های مشترک و امضای تفاهم‌نامه معاونت امور زنان و خانواده با آموزش و پرورش که با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مدیران و معاونان وی که در دفتر معاونت برگزار شد، افزود: مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری، دولت تا لحظه آخر تلاش خود را با همان قوت روز اول ادامه خواهد داد که یکی از تلاش های ما در معاونت امور زنان و خانواده هم تا لحظه آخر همکاری های بین بخشی و همکاری با همه دستگاه ها بخصوص وزارت آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: نگاه خوب و جامع آموزش و پرورش به عدالت آموزشی ارزنده است زیرا مهم این است دانش آموزان با عزت نفس و مهارت از مرحله آموزشی به زندگی ورود کنند و فردی موفق شوند.
ابتکار در بخشی دیگر از سخنان خود توصیه و درخواست هایی به وزیر آموزش و پرورش داشت و گفت: شاخص های عدالت جنسیتی در ستاد ملی زن و خانواده و با حضور رئیس جمهوری تدوین و تصویب شد و مبنای کار معاونت قرار گرفته است.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: یکی از محورهای شاخص های عدالت جنسیتی، موضوع آموزش است. ضمن اینکه شناسنامه این شاخص ها هم تهیه و ارائه خواهد شد و سامانه رصد و پایش این شاخص ها در هفته دولت راه اندازی می شود. درخواست می کنیم اطلاعات موجود آموزش و پرورش در این سامانه برای رصد عدالت جنسیتی قید شود تا هفته دولت بتوانیم رونمایی خوبی از آن داشته باشیم.
ابتکار با یادآوری اینکه ۳۱ سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده بر مبنای این شاخص ها در شورای برنامه ریزی هر استان تصویب شده است، خاطرنشان کرد: هر استان برای تحقق عدالت جنسیتی یک برنامه دارد و یکی از محورهای اصلی برنامه های هر استان، بحث آموزش و پرورش است به همین دلیل درخواست داریم به استان ها تاکید بفرمایید که اجرای دقیق، کامل و جامع سند را در دستور کار قرار دهند.
وی افزود: همچنان که در تحقق عدالت جنسیتی برای دختران و پسران در آموزش و پرورش پرچمدار هستید و کارهای انجام شده در سواد آموزی دختران بازمانده از تحصیل نتیجه بخش بوده است، تقاضا داریم موضوع مهارت های زندگی که برای زندگی فردی و اجتماعی دانش آموز بسیار مهم است در اولولیت قرار گیرد زیرا  مهارت های ارتباطی به دانش آموزان کمک می کند تا زندگی شخصی و موثری برای خود ترسیم کنند.

عفاف و حجاب را دخترانه نکنیم
ابتکار در بخشی دیگر از این نشست، به مدیران و مسوولان آموزش و پرورش توصیه کرد: اگر جشنواره یا برنامه ای در حوزه عفاف و حجاب برگزار می شود، برای دختران و پسران باشد نه مختص دختران زیرا در قرآن کریم هم در مورد عفاف و حجاب نخست به مردان تذکر داده شده است.
وی توضیح داد: باید آموزش به پسران با این محتوا که با زنان و دختران چگونه رفتار کنند که موجبات آزار و تعرض پیش نیاید در دستور کار قرار گیرد.
معاون رییس جمهوری تاکید کرد: عفاف و حجاب را تک جنسیتی نبینیم زیرا دختران حساس می شوند. ما هم در این موضوع کنار آموزش و پرورش ایستاده ایم ضمن اینکه یکی از موضوعات گفت وگوی بین نسلی عفاف و حجاب است تا جوانان حرف بزنند و شنیده شوند.
امضای تفاهمنامه مشترک میان معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و آموزش و پرورش در حاشیه این دیدار صورت گرفت.
این تفاهمنامه در ادامه پیگیری برنامه های گذشته، تفاهم‌نامه ای با موضوعات آموزش مهارت های گفت وگو و ارتباط موثر، آموزش افزایش مشارکت اجتماعی دختران، آموزش مهارت های کودکیاری به دختران و جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل در پنج استان بود که به امضا معصومه ابتکار و محسن حاجی میرزایی به ترتیب معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده و وزیر آموزش و پرورش رسید.
انتهای پیام/

پژوهشیار