دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی؛

۶ بیمار کرونایی در مرکز نگهداری معتادان متجاهر تبریز در قرنطینه هستند

1399/04/29 - 13:01 - کد خبر: 23530
معتادان

نصر: دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تاکنون ۳۰ بیمار کرونایی در مرکز نگهداری معتادان متجاهر، موسوم به مرکز ماده ۱۶، تبریز شناسایی و بهبود یافته اند، گفت: هم اکنون ۶ بیمار کرونایی در قرنطینه این مرکز تحت مراقبت هستند.

به گزارش نصر، رضا استاد رحیمی اظهار کرد: با شیوع ویروس کووید ۱۹ در کشور با دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا تمامی کمپ های ترک اعتیاد کوتاه مدت و میان مدت در سراسر کشور تعطیل شدند.
وی با بیان اینکه براساس این دستور العمل در مرکز ماده ۱۶ تبریز نیز سه ماه قرنطینه کامل انجام شد، ادامه داد: برای تامین سلامتی معتادان و خانواده هایشان در این مدت هیچ ورود و خروجی به این مرکز انجام نگرفت.
استاد رحیمی افزود: با دستور ستاد استانی مبارزه با کرونا مبنی بر جمع آوری معتادان متجاهر از سطح استان، از خرداد ماه سال جاری با همکاری شهرداری تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، اداره کل جمعیت هلال احمر استان، مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی لوازم مورد نیاز برای حفظ و ایجاد پروتکل های بهداشتی تامین شد.
وی اظهار کرد: هم اکنون حدود ۴۰۰ نفر در مرکز ماده ۱۶ و ۲۰ نفر از بانوان نیز در مرکز کمپ اعتیاد «باغ فرشته» نگهداری می شوند که همه این افراد تحت مراقبت های بهداشتی هستند و در بدو ورود از آنها آزمایشات و تست های لازم گرفته می شود و در صورت ابتلا به کرونا به مدت ۲ هفته در قرنطینه کامل و به دور از دیگر افراد حاضر در کمپ نگهداری می شوند و پس از بهبودی از کرونا و منفی شدن آزمایشات کرونا از قرنطینه خارج می شوند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: مرکز ماده ۱۶ تبریز تنها مرکزی است که زیر نظر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان است و بقیه مراکز ماده ۱۶ در ۱۷ استان زیر نظر بهزیستی می باشند و این امر باعث شده مرکز ماده ۱۶ آذربایجان شرقی در کشور به عنوان مرکز نمونه انتخاب شود.
وی ادامه داد: با انسجام، همکاری و هماهنگی دستگاه های مختلف از جمله اداره کل بهزیستی استان، استانداری آذربایجان شرقی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، نیروی انتظامی استان و شهرداری تبریز در مرکز ماده ۱۶ از لحاظ تمیزی، ایجاد اشتغال، امنیت، وجود روانشناسان و پزشکان، حمایت های معیشتی ، برخوردهای بیمار گونه و نه مجرم گونه توانسته ایم به مرکز نمونه کشوری تبدیل شویم.
استاد رحیمی با اشاره به ایجاد مرکز ماده ۱۶ برای زنان در آذربایجان شرقی گفت: ایجاد این مرکز بر عهده اداره کل بهزیستی است که با حمایت ها و پیگیری های استاندار آذربایجان شرقی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تلاش می کنیم این مرکز در هفته دولت امسال به بهره برداری برسد.
وی با اشاره به اینکه ۲ مرکز ماده ۱۶ بانوان در کشور فعال است، گفت: مرکز ماده ۱۶ بانوان تبریز با ظریت نگهداری ۱۰۰ نفر، سومین مرکز کشوری خواهد بود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ۲۸۱ مرکز درمانی سوء مصرف مواد مخدر در استان وجود دارد، گفت: از این تعداد ۲۲۶ مرکز درمان سرپایی، ۲۹ مرکز میان مدت، یک مرکز تی سی، ۱۲ مرکز دی آی سی و ۴ شیلتر می باشند که در سال گذشته ۸۰ هزار و ۹۵۷ در این مراکز پذیرش و برای درمان معرفی شدند که از این تعداد ۲ هزار و ۶۷ نفر زن بودند.
وی با اشاره به اینکه میزان شیوع اعتیاد در جهان ۵.۶ درصد است، گفت: میزان شیوع در کشور ما نیز ۵.۴ درصد، ولی در آذربایجان شرقی ۱.۲ درصد است.
استاد رحیمی با اشاره به اینکه در ۱۲ ماهه سال گذشته ۳ تن مواد مخدر در استان کشف و ضبط شد، افزود: در این راستا ۷ هزار و ۳۷۲ نفر توزیع کننده مواد مخدر در استان شناسایی و دستگیر شدند .
وی با بیان اینکه پارسال ۱۰۳ نفر قاچاقچی عمده شناسایی و دستگیر شدند، ادامه داد: در این مدت ۵ هزار و ۴۲۹ معتاد در استان دستگیر شدند که نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۷ حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص جمع آوری معتادان‌ متجاهر در سطح استان، گفت: آذربایجان شرقی به عنوان استان بدون معتاد متجاهر در کشور شناخته و به الگوی کشوری تبدیل شده است.
وی با تاکید بر لزوم حمایت های جامعه و خانواده از بهبودیافتگان معتاد گفت: ۹۳ درصد بهبودیافتگان به دلیل عدم حمایت و برخوردهای نامناسب و فشارهای روانی به چرخه اعتیاد بر می گردند و ۷ درصد این افرادکاملا پاک می مانند.
استاد رحیمی با بیان اینکه جمعیت ما در حال حاضر جمعیت جوان است، افزود: پیشگیری تنها راه حل برای مبارزه با اعتیاد است و این پیشگیری باید از خانواده ها و حتی مهدکودک ها آغاز شود و نیاز به برخورد علمی در این خصوص داریم.
وی با تاکید بر اینکه باید از برخوردهای قهری پرهیز کرد، گفت: ضروری است آموزش سبک فرزند پروری را رواج دهیم و در این راستا نیز طرح یاری گران زندگی در محلات پرخطر شهری و روستایی که بیشترین مصرف قاچاق را دارند، اجرا می شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: اصلی ترین کار این شورا پیشگیری است و نگرش ما به معتادان نگرش انسان گونه و بیمار گونه است، نباید با انسانی که در معرض آسیب بوده است، به عنوان مجرم  برخورد کنیم، انها نیز حق زندگی و حیات دارند.
وی تاکید کرد: باید آموزش و فرهنگ سازی از مهدکودک ها آغاز شود و با آگاهی ، شناخت و ایجاد اندیشه می توان انگیزه های مصرف مواد مخدر را در جامعه کاهش داد.
انتهای پیام/

پژوهشیار