گزارش/

رونق تورهای گردشگری غیرمجاز در روزهای کرونایی

1399/04/29 - 08:04 - کد خبر: 23499
گردشگران، گردشگری

نصر: رکود حاصل از شرایط کرونایی بر صنعت گردشگری و تعطیلی بسیاری از آژانس های مسافرتی طی ماه های اخیر، موجب افزایش تورهای غیرمجاز و سوء استفاده افراد فرصت طلب از این شرایط شده است.

به گزارش نصر، شرایط امروز جامعه که با شیوع ویروس کرونا در هم تندیده شده و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است، حوزه های سفر و گردشگری را نیز به شدت تحت شعاع قرار داده و مردم دیگر اشتیاق و شوق سال های گذشته برای سفر را ندارند؛ استقبال از تورهای گردشگری به شدت کاهش یافته و حتی در پاره ای از موارد و در تعدادی از شهرها به صفر نیز رسیده است.
در این وضعیت ویژه که امکان برپایی تورهای گردشگری مجاز قبل از کرونا وجود ندارد، عده ای از افراد سودجو شرایط را برای برگزاری تورهای غیرمجاز و غیرقانونی مهیاتر از همیشه یافته و با انواع تبلیغات در فضاهای مجازی و حتی کاغذی در سطح شهر، به دنبال منافع مالی خود هستند و هیچ اعتنایی به شرایط خاص کشور و شیوع و گسترش مجدد کرونا ندارند که این موضوه می تواند پاشنه آشیل صنعت گردشگری باشد.
از آنجائی که تمام شرکت‌ها و سازمان‌هایی که در زمینه صنعت گردشگری فعالیت می‌کنند برای شروع فعالیت خود نیاز به اخذ مجوزهای متعدد از سازمان ها و ارگان های مختلف دارند، مرجع صدور مجوز تشکل‌های این بخش نیز دچار تنوع شده است که این امر موجب موازی کاری و بروز مشکل در رصد و کنترل فعالیت ها شده است.
در این میان نقش اصلی صدور مجوزها و رصد، نظارت و پایش فعالیت های مربوط به آژانس های گردشگری بر عهده وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و این وزارتخانه در همه زمینه‌ها صاحب نظر بوده، اما همه زحمات در راستای توسعه و شکوفایی این صنعت پردرآمد به عهده فعالان خصوصی می باشد.
این در حالی است که وزارت میراث فرهنگی باید برای تسهیل روند فعالیت این صنعت در همه رشته‌ها اعم از هتلداری، آژانس‌های مسافرتی و تورگردانی و برپایی اینفوتورها  تسهیلات ویژه اختصاص دهد تا بتوان امیدی به آینده این صنعت داشت.
بدون تردید در صورت حمایت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از فعالان عرصه گردشگری و توسعه فعالیت آنها، زمینه های ظهور و بروز تورهای غیرمجاز با انوع حیله های تبلیغاتی نیز از بین می رود.
آذربایجان شرقی به عنوان استانی با آب و هوای سرد و جاذبه های گردشگری متنوع نیز در ماه های اخیر شاهد برگزاری تورهای گردشگری غیرمجاز بوده که تن نحیف این صنعت را بیشتر می آزارد.
مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی معتقد است فعالیت تورهای غیرمجاز با شیوع کرونا قابل پیش‌بینی بود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اعلام اینکه شیوع کرونا و تعطیلی بخش گردشگری حدود ۳۰ هزار نفر در این استان را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: در بخش صنایع دستی و گردشگری مشاغل مربوطه با تعطیلی ۱۰۰ درصدی مواجه شدند.
احمد حمزه زاده افزود: با شیوع کرونا طی 5 ماه اخیر بالغ بر 6۰۰ میلیارد تومان به صورت مستقیم به صنعت گردشگری آذربایجان شرقی خسارت وارد شده است که جبران چنین خسارتی در کوتاه مدت غیر ممکن بوده و شاید حتی در درازمدت نیز  قابل جبران نباشد.
وی برپایی تورهای غیرمجاز گردشگری در شرایط سخت کنونی را قابل پیش بینی دانست و ادامه داد: اگر حمایت ها از این صنوف تداوم نیابد، نگران هستیم بخش اعظمی از افراد شاغل در حوزه گردشگری شغل های خود را از دست بدهند و به موازات آن فعالیت های غیرمجاز نیز افزایش پیدا کند.
حمزه زاده اظهار داشت: برای جلوگیری از تعطیلی مشاغل مرتبط با صنعت گردشگری و توسعه تورهای غیرمجاز مجموعه ای از بسته های پیشنهادی از جمله پرداحت بیمه بیکاری، ارایه تسهیلات بانکی با بهره کم و استمهال مالیات از سوی دولت در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به شیوع مجدد کرونا در کشور، یادآور شد: در صورت برداشته شدن محدودیت های سفر، اگر تشکل های گردشگری به صورت قانونی و رعایت پروتکل های بهداشتی شروع به فعالیت نکنند با فعالیت های غیرمجاز شاهد آسیب های جدی خواهیم بود و در این میان شاید سودهای زودگذر عاید فعالان شود اما در درازمدت خسارت های زیادی را تحمیل صنعت گردشگری خواهد کرد.
حمزه زاده از رعایت اصول بهداشتی و پروتکل های مربوطه در هتل ها و رستوران های آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: باید اذعان کرد که متاسفانه بیماری کرونا باعث شد فعالیت های مجاز و قانونی متوقف شده و در کنار آن فعالیت های غیرمجاز در حوزه های مختلف اقامتی و تورگردانی رشد پیدا کنند.
وی اظهار داشت: امروز  شاهد فعالیت‌های تبلیغاتی غیرمجاز در فضای مجازی برای ثبت نام تورهای غیرمجاز هستیم که نیاز است دادستانی و پلیس فتا در این حوزه ورود کنند و با برخورد جدی مانع از رفتارهای ناهنجار و ایجاد آسیب‌های جدی به حوزه گردشگری استان شوند.
حمزه زاده اضافه کرد: در این شرایط سخت و پیچیده ضرورت دارد تبلیغات محیطی در فضای مجازی با اخذ مجوز از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی انجام شود و اداره کل ارشاد اسلامی نیز بر این تبلیغات ها نظارت کافی و کامل داشته باشد.
به گفته وی طی ماه های اخیر با تعطیلی هتل ها و اماکن اقامتی شاهد اقامت های غیرمجاز در تبریز و برخی از روستاهای اطراف آن هستیم که همگی آنها شناسایی شده و نیاز است با حکم قضایی با عاملان شان برخورد شود.
شناسایی و برخورد با 35 تور و 18 سایت غیرمجاز گردشگری در آذربایجان شرقی

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی نیز با ارایه آماری از نحوه برخوردهای این معاونت با تورهای گردشگری غیرمجاز از شناسایی و بر خورد با تعداد ۳۵ تور گردشگری غیرمجاز در شهر تبریز خبر داد.
علیرضا بایرام زاده گفت: متاسفانه فعالیت تورهای غیر مجاز باعث به وجود آمدن مشکلات اجتماعی و زیست ‌محیطی در استان شده است که این مسایل لزوم رسیدگی به وضعیت چنین تورهایی را اجتناب ناپذیر می کند. 
وی اظهار داشت: بر اساس جلسات برگزار شده با فرماندهی انتظامی و دادگستری کل آذربایجان شرقی، نخستین مانور برخورد با گروه‌های گردشگری غیرمجاز در تبریز طی هفته گذشته انجام شد و تیم مشترک بازرسی با حضور در مبادی خروجی شهر، ضمن شناسایی گروه‌های خاطی طبق مستندات پلیس فتا، از آغاز سفر آنها جلوگیری کرد.
بایرام زاده اضافه کرد: در همین راستا در صورت مشاهده فعالیت مجدد هرگونه تور گردشگری که به ‌صورت رسمی از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مجوز اخذ نکرده باشد، برخورد و پرونده آن‌ها به مراجع قضایی ارجاع داده خواهد شد.
وی از مردم درخواست کرد هنگام ثبت‌نام تور در فضای مجازی از ماهیت، مجاز بودن فرد حقیقی یا حقوقی از طریق شماره تلفن ۳۵۵۴۶۰۴۱ و وب‌سایت اداره کل به آدرس www.eachto.ir اطلاع یافته و از ثبت‌نام در تورهای غیرمجاز خودداری کنند.
بایرام زاده همچنین از شناسایی تعداد ۱۸ وب‌سایت غیرمجاز رزرو و معرفی مراکز اقامتی در آذربایجان شرقی بخر داد که پرونده تخلفاتی برای آنها تشکیل شده است.
وی افزود: به دنبال بررسی‌های انجام ‌شده توسط معاونت گردشگری این تعداد وب‌سایت غیرمجاز که اقدام به معرفی مراکز اقامتی غیرمجاز نیز کرده‌اند، شناسایی و پرونده آن‌ها برای پیگیری مراحل قانونی تشکیل و جهت سیر مراحل اداری و صدور احکام قضایی به دادگستری کل استان معرفی شدند.
بایرام زاده اظهار داشت: با توجه به اینکه رزرو مراکز اقامتی به ‌صورت الکترونیکی تنها از سایت‌های معتبر امکان‌پذیر است، هموطنان ‌باید از اعتبار وب‌سایت مراجعه شده، اطمینان یافته و سپس اقدام به رزرو اقامتگاه کنند.
وی یادآور شد: بر اساس قانون، رزرو مراکز اقامتی تنها از وب‌سایت‌هایی امکان‌پذیر و قابل پیگیری است که دارای نشان "اینماد" باشند و در غیر این صورت فعالیت وب‌سایت‌ها غیرقانونی خواهد بود و در صورت پیشامد هرگونه مشکل برای گردشگران از طرف مراکز اقامتی تأیید نشده، مسئولیت بر عهده افراد خاطی است.
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه برگزاری هر گونه تور اقساطی گردشگری با اخذ هزینه‌های اضافی نیز در استان ممنوع است، گفت: با توجه به اینکه سفر در تمام ایام و به ویژه روزهای تابستان موجب نشاط اجتماعی می شود، لذا شرایط فروش اقساطی تورهای مسافرتی این امکان را برای تمام اقشار جامعه فراهم کرده تا از فرصت سفر بهره مند شوند.
بایرام زاده با تاکید بر اینکه پذیرش تورهای اقساطی نباید با بهره همراه باشد، ادامه داد: پیرو بخشنامه هایی که به دفاتر خدمات مسافرتی استان ابلاغ شده است، هیچ یک از دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان اجازه برگزاری تورهای اقساطی با بهره و هزینه مضاعف را ندارند.
وی اضافه کرد: بر اساس گزارشات واصله برخی از دفاتر گردشگری در حال انجام و فروش تورهای ویژه به صورت اقساطی با بهره های متفاوت هستند که مراتب برخورد با دفاتر متخلف توسط مراجع قانونی پیگیری خواهد شد.
بایرام‌زاده با بیان اینکه حوزه گردشگری بیشترین آسیب را از شیوع بیماری کرونا متحمل شده است، افزود: دفاتر خدمات مسافرتی آذربایجان شرقی به رغم زیان مالی فراوان، همراهی بسیار خوبی انجام داده اند و با رعایت مصوبات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا به تدریج در حال آغاز فعالیت خود هستند، بر این اساس با فعالیت تورهای غیرمجازی که در فضای مجازی اقدام به تبلیغ می‌کنند و می تواند تبعات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد، برخورد خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: ارائه خدمات تور با عناوینی مانند گروه کوهنوردی و طبیعت گردی بدون داشتن مجوز بند "ب" ممنوع است و فعالیت این گروه ها از سوی معاونت گردشگری و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان رصد و گزارش آن به پلیس فتا برای پیگیری قضایی ارسال می شود. 
آذربایجان‌شرقی با آثار متعدد تاریخی و دیدنی از مقاصد وسوسه انگیز تورهای غیرمجاز است

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در گفت وگو با ایرنا، از فعال شدن تورهای غیرمجاز از اواسط اردیبهشت ماه در استان خبر داد و گفت: هیچ کدام از تورهای گردشگری که برپا می شود، مجوز فعالیت ندارند.
رشید رجب پور تصریح کرد: تمامی این تورهای غیرمجاز و غیرقانونی توسط افراد غیر حرفه ای ایجاد می شوند که اگر از فعالیت آنها جلوگیری به عمل نیاید حوزه گردشگری با مشکلات و آسیب های جدی مواجه خواهد شد.
وی نمونه های تخلفات تورهای غیرمجاز را بیشمار دانست و ادامه داد: به عنوان مثال در اتوبوس هایی با ظرفیت ۴۰ نفر باید ۲۰ نفر و در مینی بوس ها با ظرفیت ۲۰ نفر باید ۱۰ نفر سوار شوند که در تورهای غیرمجاز شاهد پر شدن تمام ظرفیت خودروها هستیم که علاوه بر تخلف آشکار، این رفتارها موجب گسترش ویروس کرونا در جامعه نیز می شود که هزینه های هنگفتی به کشور تحمیل می کند.
رجب پور بر حمایت دولت از فعالان بخش گردشگری تاکید و اضافه کرد: در جریان شیوع کرونا ، آژانس های گردشگری موظف به عودت تمامی مبالغی شدند که از سوی مسافر پرداخت شده بود، اما به دلیل عدم پرداخت مبالغ از سوی هتل ها، ایرلاین ها و شرکت های ریلی، با مشکل مواجه شده ایم.
رجب پور ادامه داد: از این رو بسیاری از آژانس های گردشگری به دلیل ناتوانایی در عودت هزینه های دریافتی مسافران، با مشکلات متعددی روبرو شده و تعدادی از آنها، واحدهای خود را تعطیل کرده اند.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه تمامی راهنمایان استان دانش آموخته این رشته بوده و یک دوره آموزشی یک ساله را گذرانده اند، گفت: کسانی که در صنعت گردشگری استان فعالیت می کنند به راحتی حائز شرایط فعالیت نشده اند که به سادگی بتوان آنها را از دست داد.
محمد شهداد ادامه داد: این در حالی است که تورهای غیرمجاز به راحتی با افراد ناشناس و بی تجربه قرارداد بسته و از آنها به عنوان راهنما استفاده می کنند که به هیچ عنوان شرایط لازم برای این کار حرفه ای را ندارند.
وی اظهار داشت: من و راهنمایان سفر فعال در استان به عنوان افراد حرفه ای که همیشه در حال سفر و گشت و گذار هستیم طی 5 ماه اخیر از شهر تبریز خارج نشده ایم، اما شاهدیم که افراد ناوارد و غیرحرفه ای اقدام به ایجاد تورهای غیرمجاز کرده اند که میت واند آسیب زا باشد.
شهداد صدمات و لطمات ناشی از فعالیت تورهای غیرمجاز را بسیار وسیع خواند و گفت: اینگونه فعالیت ها بسترهای لازم برای توسعه صنعت گردشگری در دوره های پساکرونا را به شدت تحت شعاع قرار داد و آنرا از بین خواهد برد.
وی توصیه کرد: پلیس راه می تواند با بررسی خودروهای عبوری از پلیس  راه های استنان بین ساعات ۶ الی ۹ صبح که زمان خروج تورها است، از فعالیت تورهای غیرمجاز ممانعت کند.
به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی با داشتن افزون بر 1800 اثر و بنای تاریخی و دیدنی و نیز به دلیل اقلیم خاص و برخورداری از شرایط آب و هوایی معتدل جزو مناطق مهم گردشگری ایران به شمار می رود که با آغاز فصل تابستان، فصل نوین گردشگری نیز در استان شروع می شود.
بر اساس آمارها، ماه‌های تیر، مرداد و به ویژه شهریور جزو ایامی هستند که آذربایجان شرقی و تبریز بیشترین فراوانی مسافران تابستانی و گردشگران مختلف داخلی و خارجی را پذیرش می‌کند و بر همین مبنا مدیران و مسئولان مربوطه در بخش دولتی و غیردولتی باید نسبت به تدوین برنامه‌ها و ایجاد تمهیدات لازم و کافی برای پذیرایی از گردشگران در روزهای کرونایی اقدام کرده و مانع از فعالیت تورهای غیرمجاز شوند.
انتهای پیام/

پژوهشیار