رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان؛

امکان تعیین رشته مجدد برای دانش‌آموزان آذربایجان‌شرقی وجود دارد

1399/04/28 - 11:48 - کد خبر: 23458
انتخاب رشته

نصر: رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی با اشاره به آغاز دریافت نتایج هدایت تحصیلی، گفت: امکان شرکت مجدد دانش‌آموزان در آزمون تعیین رشته مجدد در شهریور ماه وجود دارد.

به گزارش نصر، علی غلامی اظهار کرد: در اجرای بند پنج شیوه نامه هدایت تحصیلی، دانش آموزانی که حدنصاب نمره را در یکی از شاخه ها، زمینه ها و رشته های تحصیلی در خرداد ماه کسب نکرده باشند و چنانچه دانش آموزی علاقه دارد به آن رشته برود، می تواند با تکمیل نمون برگ تعیین رشته مجدد در مدرسه مبدأ، نسبت به شرکت در آزمون تعیین رشته در شهریور ماه اقدام کند و در صورت کسب حد نصاب نمره، ورود دانش آموز به مدارس غیر دولتی بلامانع بوده و در مدارس دولتی در صورت وجود ظرفیت امکان پذیر است.
وی با بیان اینکه فرایند هدایت تحصیلی برای تمام مدارس است و تفاوتی بین مدارس دولتی و غیردولتی وجود ندارد و همه از یک الگو تبعیت می کنند،افزود:  در مدارس غیردولتی اولویت "الف" و "ب" را رعایت نمی کنیم؛ دانش آموزان اگر بخواهند به اولویت ب هم بروند می‌توانند زیرا تعداد صندلی های خالی در مدارس غیردولتی بیشتر است.
غلامی با بیان اینکه ثبت نام در مدارس غیر دولتی بدون داشتن شرایط هدایت تحصیلی تخلف محسوب می شود،گفت: انتظار داریم مدیران واحدهای آموزشی غیر دولتی دستورالعمل های موجود هدایت تحصیلی را دقیق مدنظر داشته و در صورتی که مدرسه ای بر خلاف آئین نامه و شیوه نامه هدایت تحصیلی عمل نماید، بطور قطع برابر مقررات برخورد می شود.
وی خاطرنشان کرد: برای ارائه خدمات مشاوره و آشنایی بیشتر دانش آموزان عزیز و اولیا با رشته ها و شاخه های تحصیلی ۵۷۰ مشاور و ۴۰ هسته و مرکز مشاوره استان در خدمت هدایت تحصیلی دانش آموزان و اولیا است و دانش آموزان و اولیا می توانند با توجه به شرایط موجود کرونایی به صورت تلفنی و غیر حضوری از خدمات مشاوره ای نواحی و مناطق استان در خصوص هدایت تحصیلی بهره مند شوند.
غلامی در خصوص اهداف هدایت تحصیلی گفت: هدایت تحصیلی فرایند ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش آموزان است تا ضمن آشنایی با استعدادها، علایق، توانایی ها و ویژگی های شخصیتی خویش، شاخه ها و رشته های تحصیلی، حرف و مشاغل مورد نیاز جامعه را بشناسند و بر اساس آن به صورت آگاهانه، شاخه و رشته تحصیلی مناسب را انتخاب نماید.
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی افزود: در این فرایند دو معیار داریم؛ نخست بررسی‌های مشاوره‌ای و دوم عملکرد و سوابق تحصیلی؛ در فرم شماره ۶ هدایت تحصیلی نتایج شرکت دانش‌آموزان در آزمون‌های رغبت و توانایی، نظر مشاور، معلمان، اولیاء و خود دانش آموز جمع‌آوری می‌شود و ۶۵ درصد نمره را به خود اختصاص می دهد.
غلامی با بیان اینکه ۳۵ درصد نمره هدایت تحصیلی نیز عملکرد تحصیلی دانش آموز است، گفت: سوابق تحصیلی برای یکسری دروس ِهدف در پایه‌های هفتم و هشتم با ضریب یک و پایه نهم با ضریب ۳ اعمال و مجموع اینها در فرم شماره ۶ و ۷ اعلام می‌شود.
وی افزود: روند کار تقریبا به اتمام رسیده و دانش‌آموزان می‌توانند از این هفته از طریق سامانه همگام نتایج هدایت تحصیلی را مشاهده کنند. امسال به دلیل شرایط موجود کرونا دانش آموزان می‌توانند از روز سه شنبه، بیست و چهارم تیرماه  به بعد به سامانه همگام مراجعه کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار