رئیس جهادکشاورزی استان خبر داد:

دو هزار هکتار زمین بلاکتلیف کشاورزی در آذربایجان‌شرقی / امکان کشت دوم در شهرستان‌ها جلفا و مرند

1399/04/26 - 15:16 - کد خبر: 23421
کشاورزی

نصر: رئیس جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر نزدیک به دو هزار هکتار از اراضی بلاتکلیف با مالکیت دولت در اختیار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قرار دارد.

به گزارش نصر، اکبر فتحی امروز در جلسه قرارگاه امنیت غذایی استان که در محل سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی سپاه عاشورا برگزار شد، با بیان اینکه پتانسیل لازم برای افزایش دو برابری محصولات کشاورزی در استان و کشور وجود دارد اظهار داشت: وابستگی در تامین مایحتاج غذایی آحاد مردم، زورگویی و تسلط بیگانگان بر کشور را به دنبال خواهد داشت.
وی با اشاره به فرآیند کند افزایش عملکرد محصول استراتژیک گندم در اراضی زراعی استان، تصریح کرد: متوسط عملکرد گندم دیم در هر هکتار از 350 کیلوگرم در سالهای گذشته به یک هزار و 200 کیلوگرم در شرایط فعلی افزایش یافته است.
فتحی با خاطرنشان ساختن این موضوع که تمام الزامات تولید در دست مهندسان و کارشناسان سازمان جهادکشاورزی استان قرار ندارد و همکاران ما صرفاً می توانند توصیه‌های فنی را در اختیار کشاورزان قرار دهند، افزود: اجرا یا عدم اجرای توصیه‌های فنی توسط کشاورزان، خرد بودن قطعات کشاورزی، توجیه اقتصادی کاشت گندم در مقابل سایر محصولات زراعی و نامناسب بودن ترکیب سنی و تحصیلی بهره‌برداران کشاورزی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در کاهش متوسط عملکرد محصولات استراتژیک از جمله محصول گندم در واحد سطح استان است.
 رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: خوشبختانه در دو سه سال اخیر قشر جوان جامعه رغبت بیشتری نسبت به انجام فعالیت‌های کشاورزی از خود نشان داده‌اند که موجبات افزایش بهره‌وری در تولید و نهایتاً افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی را فراهم می‌کند.
وی با تاکید بر اهمیت ویژه اجرای طرح الگوی کشت در مناطق مختلف استان، اظهار کرد: جایگاه محصولات استراتژیک از جمله گندم، جو، کلزا و ... در الگوی کشت استان و کشور محفوظ و از حساسیت خاصی برخوردار است محصولات استراتژیک چه دارای توجیه اقتصادی باشند و چه نباشند باید در الگوی کشت لحاظ شوند.
فتحی با یادآوری این نکته که در الگوی کشت شرایط آب وهوایی، شرایط اقتصادی و بازار فروش محصولات تولیدی مناطق مختلف در نظر گرفته می‌شود، گفت: مالکیت درقانون اساسی جمهوری اسلامی محترم و دارای جایگاه ویژه‌ای است، در اکثر مواقع کاشت محصولات کشاورزی را نمی‌توان به صورت دستوری به بهره‌برداران کشاورزی ابلاغ کرد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شعار سال که از طرف مقام معظم رهبری تحت عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده است، تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی با ظرافت خاصی نسبت به نامگذاری سال اقدام می‌کنند و اشرافیت کاملی بر امکان جهش تولید در بخش کشاورزی کشور دارند.
فتحی با اشاره به اینکه جهش تولید در بخش کشاورزی به دو صورت می‌تواند اتفاق بیافتد، ادامه داد: روش اول که افزایش تولید از طریق افزایش سطح زیرکشت محصولات زراعی است در حال حاضر تقریباً غیرممکن می‌باشد تنها راهکار علمی و عملی؛ جهش تولید با ارتقاء میزان بهره‌وری و افزایش عملکرد در واحد سطح محصولات کشاورزی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این موضوع که در حال حاضر نزدیک به 2 هزار هکتار از اراضی بلاتکلیف با مالکیت دولت در اختیار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قرار دارد، افزود: با اعمال اقدامات قانونی و همکاری متقابل سازمان جهادکشاورزی و سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی سپاه عاشورای استان، می توان این اراضی بلاتکلیف را به زمین‌های زیرکشت استان اضافه و میزان تولید محصولات کشاورزی را افزایش داد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ادامه با بیان اینکه با دستور مستقیم مقام معظم رهبری مبالغی از محل صندوق توسعه ملی در راستای تکمیل و افتتاح پروژه ای در 19 هزار هکتار از اراضی آبی حوزه رودخانه مرزی ارس هزینه شده است گفت: این پروژه با 95 درصد پیشرفت فیزیکی تا اول سال 98 به دلیل عدم تخصیص 5 درصد منابع مالی بصورت راکد باقی مانده است.
 فتحی افزود: اگر پروژه مذکور با تامین 5 درصد منابع اعتباری در 4 شهرستان واقع در حوزه رودخانه ارس از جمله شهرستانهای جلفا و مرند که عمدتاً امکان کشت دوم در این شهرستانها وجود دارد اتمام و به مرحله بهره برداری برسد، سالیانه 200 هزار تن محصول منجمله گندم، سویا و کلزا به تولیدات کشاورزی این منطقه اضافه شده و 50 درصد نهاده های مورد نیاز استان از این طریق تامین خواهد گردید.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با تاکید مجدد بر این موضوع که عمده افزایش تولید محصولات کشاورزی با افزایش عملکرد در واحد سطح اتفاق خواهد افتاد، تصریح نمود: جهش تولید با اصلاح ژنتیکی بذور بومی و معرفی ارقام جدید، تغذیه، بهزراعی، مبارزه با علف های هرز و پیشگیری از شیوع انواع آفات و بیماری در سطح مزارع تحقق می یابد و برای انجام این مهم ساز و کارهای اجرایی باید اندیشیده شده و عملیاتی شوند.
انتهای پیام/

پژوهشیار