مذاکرات لاوروف با سفرای اتحادیه اروپا درباره برجام و مسائل مهم بین‌المللی

1399/04/26 - 13:59 - کد خبر: 23404
سرگئی لاوروف

نصر: وزیر خارجه روسیه در نشستی با سفرای کشورهای اروپایی و نمایندگی اتحادیه اروپا در مسکو، دورنمای روابط دوجانبه، همکاری برای مقابله با کرونا، اوضاع در لیبی، ونزوئلا، اوکراین و وضعیت پیرامون برجام را بررسی کرد.

به گزارش نصر، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که "سرگئی لاوروف" رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور، روز چهارشنبه در مسکو، در مذاکراتی با رؤسای نمایندگی‌های دیپلماتیک کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سرپرست دفتر نمایندگی رسمی اتحادیه اروپا در روسیه، چشم‌انداز توسعه روابط روسیه و اتحادیه اروپا، غلبه بر عواقب همه‌گیری ویروس کرونا، روند اوضاع در لیبی، ونزوئلا و همچنین وضعیت پیرامون توافق هسته‌ای با ایران را مورد بحث و بررسی قرار داد.
بر اساس این اطلاعات، در این نشست، مباحثات کاملی درباره وضعیت فعلی و دورنمای توسعه روابط بین روسیه و اتحادیه اروپا، از جمله تعامل برای مقابله مؤثر با عواقب بیماری کووید‌ــ‌19 صورت گرفت.
سرگئی لاوروف بر غیرسازنده بودن خودداری یک‌جانبه از طرف اتحادیه اروپا برای ادامه برنامه گفت‌وگو با مقامات مسکو و تأکید بر سیاست مغرضانه علیه روسیه، مغایر با اصل احترام به "منافع مشترک" تأکید کرد. به‌گفته وی، در دنیای چندقطبی کنونی، منافع روسیه و اتحادیه اروپا تنها در سایه تدوین مشترک راهکار تعامل در شرایط نوسانات فرایندهای جهانی، تأمین خواهد شد و برخوردهای یکجانبه مخرب است و به منافع هر دو طرف آسیب می‌رساند.
لاوروف همچنین از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست به‌طور فعالانه در اجرای کامل و بی قید و شرط تعهدات دولت اوکراین مطابق با توافقنامه مینسک و توافقات رؤسای جمهوری چهار کشور عضو گروه نرماندی و همچنین از بین بردن عدم تبعیض زبانی و حق آموزش همه شهروندان اوکراین تلاش کنند.
وزارت خارجه روسیه یادآور شد: علاوه بر این، در این نشست "برخی موضوعات مهم در دستور کار بین‌المللی با تأکید بر اوضاع لیبی، ونزوئلا، چشم‌انداز گفتگوها بین بلگراد ــ پریشتینا و همچنین وضعیت کنونی پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
لازم به یادآوری است، طبق اطلاعات دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، روز گذشته "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه هم در جریان مذاکرات تلفنی خود با "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان بر بی‌فایده بودن اعمال فشار و تحریم‌ها بر مقامات تهران و همچنین لزوم تلاش‌های مشترک برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک بعد از خروج یکجانبه آمریکا از این توافقنامه مهم بین‌المللی که با تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل مورد حمایت قرار گرفته است، تأکید کرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار