عراقچی در دیدار با اتمر اعلام کرد:

آمادگی ایران برای کمک به دولت افغانستان برای پیشبرد روند صلح

1399/04/26 - 11:52 - کد خبر: 23391
جلسه

نصر: معاون سیاسی وزیر امور خارجه در دیدار با سرپرست وزارت خارجه افغانستان آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به دولت افغانستان برای پیشبرد روند صلح را اعلام کرد.

به گزارش نصر، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در راس هیاتی بلندپایه با هدف پیگیری توافقات انجام شده در جریان سفر اخیر اتمر به تهران و به ویژه نهایی سازی متن سند جامع همکاریهای راهبردی دو کشور به افغانستان سفر کرده است، شامگاه چهارشنبه ۲۵ تیر ماه با محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان دیدار و گفت و گو کرد. 
در این ملاقات طرفین مسائل روابط دوجانبه، روند صلح در افغانستان و مسائل و مشکلات منطقه ای و بین المللی، از جمله مشکلات ایجاد شده در اثر بیماری کرونا و همچنین همکاریهای اقتصادی دو و چند جانبه از جمله همکاریها در مورد چابهار و مسیرهای ترانزیتی آسیای میانه را مورد بررسی قرار دادند.
در این دیدار همچنین طرفین در مورد نقشه راه و تعیین جدول زمانی برای نهایی سازی سند جامع همکاریها نیز توافق کردند.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در این دیدار بار دیگر با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از روند صلح با مالکیت و هدایت دولت افغانستان، ابراز امیدواری کرد که گفت و گوهای بین الافغانی با مشارکت همه گروههای سیاسی آن کشور هر چه زودتر آغاز شود. 
عراقچی حفظ دستاوردهای مردم افغانستان بعد از چهار دهه جنگ، به ویژه قانون اساسی و ساختارهای مردم سالارانه ایجاد شده در آن کشور را در جریان گفت و گوهای صلح واجد اهمیت دانسته و با  توجه به نگرانیها و منافع مشترک با افغانستان و نقش تسهیل کنندگی کشورهای همسایه در این رابطه، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به دولت افغانستان جهت پیشبرد روند صلح را مورد تاکید قرار داد. 
عراقچی در جریان این سفر با سایر مقامات ارشد جمهوری اسلامی افغانستان نیز دیدار و گفت و گو خواهد کرد.
به گزارش فارس، عراقچی عصر چهارشنبه در راس هیاتی به کابل رفت. اخیرا حنیف اتمر سفری دو روزه به ایران داشت و در این سفر ضمن رایزنی با مقامات ایرانی با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کرد.اتمر و ظریف همچنین بیانیه ای در ۱۵ بند صادر کردند. دو‌ طرف ضمن رایزنی درباره مناسبات دوجانبه، توافق کردند سند جامع همکاری‌های دو کشور حداکثر تا سه ماه آینده نهایی شود.
محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اخیرا در راس هیاتی به کابل سفر و با مقامات افغانستان دیدار و گفت و گو کرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار