مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان:

۴۲ زندانی جرایم غیرعمد به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی آزاد می‌شوند

1399/04/25 - 13:53 - کد خبر: 23338
حجت الاسلام سید شهاب الدین حسینی

نصر: مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی گفت: امسال ۴۲ زندانی جرایم غیرعمد طی سه مرحله به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی آزاد می‌شوند.

به گزارش نصر، حجت الاسلام والمسمین سید شهاب الدین حسینی در دیدار با رئیس ستاد دیه استان، در محل اداره کل اوقاف وامور خیریه استان، با اشاره به رویکرد سازمان اوقاف در آزادی زندانیان، گفت: در ابتدا زندانیانی با حداقل ترین مبالغ و سپس زندانیانی با بدهی بالا آزاد خواهند شد.
به گزارش ایسنا، وی با اشاره به این‌که تاکنون وقف مستقیمی برای آزادسازی زندانی، انجام نگرفته است، گفت: بر اساس ابلاغیه سازمان اوقاف به ادارات اوقاف سراسر کشور مبنی بر آزادسازی تعدادی از زندانیان جرایم غیرعمد از محل نیات، خیرات و ... مقرر شده تا امسال ۴۲ زندانی در سه مرحله به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان آزاد شوند.

آزادسازی ۴۲۲ زندانی جرایم غیرعمد در آذربایجان شرقی طی سال گذشته 
رئیس ستاد دیه آذربایجان شرقی در این دیدار از آزادسازی ۴۲۲ زندانی جرایم غیرعمد با همت خیران استان طی سال گذشته خبر داد.
رسول تقی‌پور اظهار کرد: در پنج سال گذشته که متصدی ریاست ستاد دیه استان شده بودم، مبالغ بدهی زندانیان حدود پنج الی شش میلیون تومان بود اما اکنون میانگین بدهی‌ها افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: در سال گذشته، میانگین پرداختی ستاد دیه برای آزادی زندانی‌ها، ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و چهار میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد چهار درصد از سوی ستاد دیه پرداخت شده است.
وی در خصوص تسهیلات پرداختی به زندانیان، گفت: بانک مرکزی سالانه سهمیه ۲۰۰ میلیارد تومانی به ستاد دیه کشور اختصاص می‌دهد که از این مقدار، ۱۲ میلیارد تومان سهم به آذربایجان شرقی است اما متاسفانه نمی‌توانیم از تمامی این تسهیلات را استفاده کنیم زیرا خانواده‌های زندانیان، وثیقه لازم جهت بهره مندی از این تسهیلات را ندارند.
تقی‌پور ادامه داد: میانگین مبالغ پرداختی برای آزادسازی زندانیان استان در چهار ماهه اول سال جاری، ۱۹ میلیون تومان است که مبلغ بالایی محسوب می‌شود؛البته این امر به دلیل حرکت مثبت دادگاه‌ها برای عدم زندانی کردن افراد با مبلغ بدهی اندک اتفاق افتاده است.
وی با اشاره به حضور موثر خیران استان در زمینه آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد، گفت: روزانه حدود دو الی سه پرونده کامل و آماده آزادی به دست ستاد دیه می‌رسد، که به برکت کمک خیران، مشکلی در زمینه جمع آوری وجه برای آزادی نداریم.
وی با اشاره به راه اندازی حرکت سنت حسنه در استان، گفت:در این راستا خانواده‌های متوفیان بخشی از هزینه ضیافت و احسان را جهت آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد اختصاص می‌دهند، بر این اساس تاکنون ۴۰۹ خانواده در این حرکت پربرکت شرکت کرده‌اند.
رئیس ستاد دیه استان افزود: بخشی از بدهی ۳۰۰ زندانی جرایم غیرعمد، با کمک این خانواده‌های خیر تامین شده است؛ فرهنگ غنی و پیشینه آذربایجان باعث شده تا این حرکت مورد استقبال مردم و همت جمعی استان قرار بگیرد.
وی متذکر شد: می‌دانیم که اگر جشن گلریزان و کمک‌های ستاد دیه کشور نباشد، خیران عزیز با کمک مجموعه اوقاف و امور خیریه استان همواره به این قشر کمک خواهند کرد.
وی گفت: امام جمعه محبوب تبریز، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم، نیز برای گسترش این فرهنگ در استان از هیچ تلاشی دریغ نکردند و حمایت‌های لازم را انجام دادند.
تقی‌پور افزود: می‌توان این فرهنگ گرانبها را به سایر استان‌ها نشر داد و خانه‌های بسیاری را کانون آرامش خانواده کرد چرا که سرپرست یک خانواده اگر در خانه نباشد، شیرازه آن خانه بهم می‌ریزد.
وی در ادامه به شرح قضیه آزادسازی یکی از زندانیان پرداخت و گفت: خانم نجفی یه دلیل بدهی ۷۰۰ میلیون‌ تومانی مدتی در زندان به سر می‌برد و فقط یک شاکی اهل تبریز داشت.
رئیس ستاد دیه استان ادامه داد: طی تماسی که با این شاکی داشتیم متوجه شدیم که از دست طلبکارانش فرار کرده و در یکی از روستاهای ارومیه زندگی می‌کند، به ۳۵۰ میلیون تومان نیاز دارد تا از دست طلبکاران نجات یابد.
وی افزود: در این راستا، صورت جلسه صلح سازی برای پرداخت ۳۵۰ میلیون تومان تدوین شد، ۱۰۰ میلیون تومان مبلغ بالاعوض از سوی ستاد دیه، ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات با چهار درصد کارمزد و ۱۵۰ میلیون تومان نیز با فروش خانه اضافه‌ای که پدر زندانی داشت، در مجموع ۳۵۰ میلیون تومان فراهم شد و این خانم از زندان آزاد شدند.
انتهای پیام/

پژوهشیار